Feljelentések a nyugdíjpénztárak ellen

Harmadik félidő

  • Mészáros Bálint
  • 2012. június 24.

Belpol

A kormányzat igyekszik a magánnyugdíjpénztárakat bűnszövetkezetnek beállítani. Nem lesz könnyű a törvényszegést rájuk húzni, de nem is ez a lényeg.

Sokat köszönhet a jelenlegi kabinet a Horn-kormánynak, amiért az 1997-ben megalapította a magánnyugdíjpénztárakat. Nemcsak azért, mert így félretett és ezzel utódja unortodox politikájához rendelkezésére bocsátott háromezer-milliárd forintot, hanem mert a pénztárak kimeríthetetlennek tűnő muníciót szolgáltatnak a mostani kormányzat látszattevékenységéhez is.

Tehették

Noha a pénztári szektor mérete már nem emlékeztet a két évvel ezelőttire, a maradék pénz megkaparintása sem nagy kihívás (egyszerű törvénymódosítással megoldható volna), mégis újabb offenzívába kezdett Selmeczi Gabriella és a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal (KEHI). A hivatal egy évvel ezelőtt kezdte vizsgálni a korábbi taglétszámok szerinti öt nagy pénztár működését (az egykori piacvezető OTP kimaradt az ellenőrzésből). A hivatal arra jutott, hogy a pénztárak nagyon drágán működtek, ezért alacsony nettó hozamokat értek el, illetve több pénztárnál törvénytelenségeket is találtak; a KEHI elnöke feljelentéseket tett. Bár a miniszterelnöki megbízott asszony és a hivatal elnökének kommunikációja az ellenkezőjét sugallja, a nem hatékony és a törvénytelen gazdálkodás korántsem ugyanaz.

Az ellenőrök megállapították, hogy az érintett cégek 2000-2010 között 230 milliárd forintot költöttek saját működésükre, illetve 93 milliárdot vagyonkezelésre, s így a tízéves periódusban átlagosan alig nagyobb nettó hozamokat értek el, mint amennyi az infláció volt. A számítás valószínűleg korrekt, csak éppen nincs benne semmi újdonság. A rossz hatékonyságú működés ugyanis szimplán a jogszabályi környezetből adódott, ami viszont régóta közhely (lásd: Korlátolt felelősségű társaságokMagyar Narancs, 2006. december 21.). A magánnyugdíjpénztárak szövetkezeti formában működtek, azaz minden tag egyúttal tulajdonos, tehát döntéshozó is volt. A tagok természetesen nem éltek döntési jogkörükkel, a látszat-önkormányzatiság viszont alkalmat adott a pénztárak menedzsmentjeinek a felelősség elkenésére. A nonprofitnak hazudott működés során a pénztárak mögött álló bankok és biztosítók a magas működési és vagyonkezelői költségeken kerestek, az ügyfelek meggyőzését pedig nem a hozammutatókkal, hanem kiterjedt üzletkötői hálózatukkal érték el. Eközben a befektetési politikájukat is a maximális kockázatkerülés jellemezte, szinte kizárólag állampapírokat vásároltak. A magyar közpolitika tükre, hogy a változtatásra közel tíz évet kellett várni. Törvénymódosítással a működési és vagyonkezelői díjakra 2007-ben maximumértékeket vezettek be, illetve életkor alapján nagyobb részvényhányadot tartalmazó portfóliókba sorolták be a tagokat - balszerencsére pont a válság előtt, ami időlegesen padlóra vitte a vagyonértéket.

De a leglényegesebb: a Bajnai-kormány 2009-ben teljesen új törvényt alkotott, amit a parlament el is fogadott. A szövetkezetekből "rendes" nyugdíjbiztosítók jöttek volna létre, számon kérhető tulajdonossal, fizetésképtelenség esetére tőketartalékkal, összehasonlítható teljesítménnyel, tényleges járadékszolgáltatási képességgel. Ezt támadta a Fidesz a "Nem engedjük a magánpénztárakat privatizálni!" jelmondatával, ami akkor még szakpolitikai mélypontnak számított - majd csak kormányon sikerült alulmúlni. (A törvényt Sólyom László nem írta alá, így már nem tudott hatályba lépni.) A rossz gazdálkodási adatok tehát igazak, de azok felemlegetése a jelenlegi kormány képviselőitől szokásos cinizmusra vall. Arról nem is beszélve, hogy javuló nettó hozamokkal a befizetések reálértékét azért a pénztárak megőrizték, míg a vagyont elkobzó "nyugdíjmentő" állam a megmaradt portfólióval erre sem volt képes.

Nem szentek

Most viszont a zagyvaságok kommunikálásán is túllépett a kormány, amikor is hűtlen kezelés és csalás miatt büntetőfeljelentéseket tett. A részletekről semmi nem tudható, ugyanis a KEHI jelentései nem nyilvánosak (ez ellen 1999 óta számos alkalommal fellépett az adatvédelmi biztos, a TASZ perelt is, mindhiába), egy ismeretlen belső anyagra hivatkozva pedig bármi állítható. A hivatalos bejelentés szerint három pénztárnál - Aegon, AXA, Erste - találtak arra utaló jeleket, hogy az önkéntes pénztár költségeit a magánágban számolták el, nem létező tagok után fizettek jutalékot, vagy a működési szabályzattal ellentétesen fizettek bónuszt. Nehéz elképzelni, hogy a néhány milliós, tízmilliós vélelmezett károkozást a több százmilliárdot kezelő pénztárak felső vezetőinek tudtával, netán utasítására követték volna el, ha ugyan történtek ilyenek - de ha lesz nyomozás, majd biztosan kiderül. Sokkal nagyobb jelentőségű, és már el is indult a rendőrségi nyomozás az Aegon ügyében: a gyanú szerint ötmilliárdos hűtlen kezelésről lehet szó, mert a cég nem pályáztatta meg a vagyonkezelőt, esetleg csak látszatpályáztatást tartott.

Valóban elmondható, hogy a pénzügyi csoporthoz tartozó pénztárak pályázatain általában a saját csoporthoz tartozó vagyonkezelő győzött, és valóban sokkal drágábban dolgozott, mint amikor ugyanaz a vagyonkezelő egy kicsi, független (saját csoporthoz tartozó vagyonkezelő céggel nem rendelkező) nyugdíjpénztár valódi pályázatán nyerte el a megbízást. A vagyonkezelők ilyenkor egyfajta keresztfinanszírozással érveltek: a nagy pénztáraknál már kitermelik a költségeiket, a szinte nulla határköltség miatt tudnak a kicsiknek annyira olcsón szolgáltatni. Mivel a vagyonkezelés nem esik hatósági árszabályozás alá, az érvelés valóságtartalmát már sosem ellenőrizhetjük. Simán elképzelhető, hogy a "nonprofit" pénztárak üzemeltetői a saját vagyonkezelőjük magas áraival kerestek sokat, természetesen a tagok majdani nyugdíjának rovására. Éppen ezt a problémát kezelte az állam azzal, hogy 2007-től maximálták a vagyonkezelői díjat, és a tényleges verseny megteremtését szolgálta volna az, ha 2009-től a pénztáraknak valódi tulajdonosa lehetett volna. Sőt, mivel a vagyon gyarapodásával arányaiban egyre olcsóbbá válik a vagyonkezelés, 2010-ben már a pénztárak szövetsége javasolta a plafon csökkentését - nyilván elébe menve annak, hogy az állam álljon elő egy még kisebb számmal.

A törvényi határok kihasználása teljesen természetes vállalkozói hozzáállás, a jogszabályok hibái rajtuk aligha számon kérhetők. Ha nem valami durva eljárási hibáról van szó, a pályázat nyertesének kiválasztásában igen nehéz lesz megtalálni a törvénytelenséget, hiszen az ár mellett sok egyéb szolgáltatást és a vélelmezett hozamtermelő képességet is vizsgálni kellett - bármikor állítható, hogy az utóbbi miatt csak a "saját" vagyonkezelőjükben bíztak meg. Az adu ász pedig még ezután is előhúzható: a döntést végeredményben a pénztár közgyűlése (ahova minden tag elmehetett, ha akart) hozta meg.

Mindennek persze semmi jelentősége, hiszen a kormányzat célja nyilván nem az elmarasztaló bírósági döntés. Évekig elegendő vágóképet szolgáltathat, ahogy majd egyre több pénztár munkatársait - banki, biztosítói középvezetőket - visznek el bilincsben. Az már csak ráadás, hogy ha a cégek kisemmizése után immár konkrét személyeket tartanak fenyegetés alatt, akkor legközelebb mindenki kétszer meggondolja a kormány bírálatát. Kérdés, hogy ezzel vajon tényleg elfelejtethető-e a háromezer-milliárd forint eltulajdonítása.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.