Háromszor több pénzt kapnak az egyházi iskolák, mint az államiak, de az államtitkár szerint ez természetes

  • narancs.hu
  • 2018. február 16.

Belpol

Mi más is lehetne?

Nyáron foglalkoztunk részletesen azzal, hogyan részesíti előnyben a kormány az egyházi iskolákat: egy-egy állami iskola diákjára jóval csekélyebb normatív támogatás jut, mint az egyházi intézményben tanuló fiatalokra, és az egyházi iskolák felújítására valahogy sokkal szívesebben költ a kormány. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) tavaly például az Alkotmánybírósághoz (AB) fordult, amiért az állam súlyosan diszkriminálja a saját intézményrendszerébe járó diákjait azzal, hogy az egyházi iskolákat egyre inkább helyzetbe hozza.

Nem nehéz megtalálni ennek az aránytalanság az okát, hiszen Orbán Viktor már három évvel ezelőtt olyanokat mondott, hogy az egyházi iskolarendszer „annyi jó magyart és jó szakembert, tudóst, papot, lelkipásztort, katonát, édesanyát és édesapát adott a nemzetnek”. Vagyis elkezdett kiépülni egy elit egyháziiskola-hálozat.

Miközben az államiakat kivérezteti, az egyházi iskolákat teletömi pénzzel a kormány

Egyre több pénzt kapnak az egyházi iskolák, ahol egy tanulóra átlag 200 ezer forint jut, míg az állami iskolákban még 55 ezer se. „A mai magyar állam meggyőződése, hogy az oktatás legfontosabb szereplői az egyházi fenntartású intézmények” – mondta tavaly év végén Lázár János, majd azt is hozzátette gyorsan, hogy a kormány szerint „a legtöbb, amit egy diáknak adni lehet, hogy jó keresztényt, illetve keresztyént és jó magyart nevelnek belőle”.

Persze mindig érdekes, amikor a kormány egyik képviselője magyarázza meg, hogy miért is van ez így. Ma Soltész Miklós, az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) egyházi, nemzetiségi és civil társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkára tett erre egy kísérletet, bár különösebben nem erőltette meg magát, az MTI tudósítása szerint ugyanis azt mondta, teljesen természetes, hogy a kormány támogatja az egyházi iskolákat, kiváltképp akkor, amikor szerintük „a magyar emberek túlnyomó többsége fontos értéknek tartja a kereszténységet az életében”.

Bár az sajnos nem derült ki, hogy mindemellett miért is kell az állami iskolákat kivéreztetni.

Borítókép illusztráció, Czeglédi Zsolt (MTI) felvétele

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.