Hatalmas baki a BKV-nál: leálltak a metrók jól működő vészhívó vonalai

Belpol

Se 2-es, se a 3-as metró forgalmi ügyeletei nem tudták használni a főképpen vészhívásokra, azonnali tájékoztatásokra szolgáló rövidszámos vonalakat.

A BKV még decemberben hozzálátott a metróállomásokat és a BKV külső egységeit, központját összekötő vonalas telefonhálózatának cseréjéhez. Az állomások forgalmi ügyeletei ezen, a harminc éve működő hálózaton kommunikálnak egymással és a külvilággal, szükség esetén a mentőkkel, katasztrófavédelemmel, rendőrséggel, műszaki egységekkel.

Tehát fontos, nélkülözhetetlen kommunikációs csatornáról van szó. A BKV a modernizációra és gazdaságos működésre hivatkozva végezte el a cserét, mobil asztali telefonok váltották az elavultnak ítélt kábeles készülékeket. A kivitelezést a T-Systems és a Vodafone végezte.

A többi néma csend

A Narancs.hu információi szerint az üzembe helyezést követően a készülékek némák maradtak mind a 2-es, mind a 3-as metró vonalán: a korábban használt ötjegyű számok megszűntek, az újak pedig egy ideig nem működtek.

A rendszer cseréje önmagában sok kellemetlenséget okozott, a két cég nem tudta megoldani, hogy számhordozással a régi, jól ismert ötjegyű hívószámok megmaradjanak, amelyeket álmukból felkeltve is fújtak a metró forgalmi ügyeletesei. Nem csak egy délutánra vagy napra, hanem heteken át nem tudták használni a telefonokat úgy, mint eddig. Csak a vadonatúj 70-es előjegyű számok működtek.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

A forgalmi ügyeleten dolgozóknak sok gondot a korábbi, megszokott teljesítő rendszer leállása. A forgalmi ügyeletek a többi állomást se tudták hívni ezeken a közvetlen számokon, pedig erre bármikor szükségük lehet, például ha tájékoztatást kell adni egy meghibásodott szerelvény áthaladásáról, vagy ha egy állomás kiürítését rendelik el.

A BKV úgy próbálta orvosolni a helyzetet, hogy arra utasította a forgalmistákat, adott helyzetben hívják egy külön "forró drótos" közvetlen vonalon a központi menetirányítót, aki majd kérésükre hívja a mentőket, rendőrséget, vagy bármi mást. Ennek az ideiglenes megoldásnak ugyanakkor két jelentős hátránya van a közvetlen telefonhívással szemben.

  1. A nem közvetlen párbeszéd időveszteséget okoz: a mentők a beteg, vagy sérült utas állapotáról szoktak feltenni kérdéseket, ezekre viszont csak úgy tud válaszolni, ha visszakérdez a forgalmi ügyeletestől, aki azt a központnak, az pedig a mentőknek továbbítja és viszont.
  2. Továbbá, a menetirányítónak számtalan más dolga van nem várt események kezelésekor az állomáson: rádióadón a vonatokkal tartja a kapcsolatot, a műszaki területekkel egyeztet a hibaelhárításról, amelyek önmagukban is éppen elég feladatot jelentenek. Ha mindeközben még a központi vonalon is egyeztetnie kell, az értékes percekre köti le a figyelmét le, lassíthatja az intézkedést.

Kényelmi szolgáltatás?

A BKV megkeresésünkre elismerte, hogy heteken át gondok voltak a rendszerrel. Ugyanakkora a közlekedési cég szerint ez távolról sem volt olyan súlyos probléma, mint amilyennek a Narancs.hu névtelenséget kérő forgalmista forrásait látták.

"A 2019. december 23. és 2020. január 3. közötti időszakban tapasztalt jelenség az volt, hogy az asztali GSM telefonokról nem lehetett ötszámjegyű hívásokat kezdeményezni. A telepített asztali GSM készülékek és a kapcsolódó mobil szolgáltatás hiba nélkül üzemelt, a készülékek a 70-es mobil számaikkal hívás kezdeményezésre és fogadásra is alkalmasak voltak" - írta válaszlevelében a BKV.

false

Azt egyik forrásunk szerint a 70-es hívószámú új számok valóban hívhatók, csak az a gond, hogy amíg kikeresik a telefonkönyvből a kívánt melléket, és megtörténik a kapcsolás, a szerelvény már végig is haladt az állomáson. Az Astoria és a Blaha Lujza tér között 55 másodperc a menetidő - a régi vonalas rendszerrel ennyi idő alatt nem volt gond felhívni a másik állomást, az új technológiával viszont nem lehet garantálni. Márpedig a 3-as metró felújítása miatt sok üres szerelvény halad át a 2-es metró állomásain, és veszélyes helyzet keletkezhet abból, ha az utasok nem kapnak tájékoztatást az áthaladó vonatról és megközelítik, arra számítva, hogy be tudnak szállni.

A BKV tájékoztatása szerint a szolgáltatásban tapasztalt hiba a közlekedés biztonságát nem érintette. A közlekedési vállalat a telefonrendszertől függetlenül működő Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszerre (EDR) hivatkozott, melyen "a diszpécserek, a motorkocsi vezetők és a közlekedési szolgáltatást biztosító szakszolgálatok munkatársai forgalmi és biztonsági jellegű kommunikációt tudnak folytatni, illetve kapcsolatba tudnak lépni az illetékes hatóságokkal katasztrófa vagy baleset esetén." Ezzel kapcsolatban a forrásunk megjegyezte, az EDR-t az állomások nem használhatják egymás között kommunikációra, azzal csak a metrókocsi vezetőjével érintkezhetnek. Ha rendszeresen használnák, foglalnák a vonalat a szerelvények vezetői elől, amit nem tehetnek meg.

A BKV arra a kérdésre nem reagált, a rendszer cseréje mennyibe került, fizettek-e kötbért a kivitelezők, és mi volt a T-Systems feladata ebben. A cégnek korábban volt baklövése a fővárosi közösségi közlekedés modernizálásában. A félkész állapotban 2017 nyarán átadott e-ticket rendszer miatt 150 milliós bírságot kapott megrendelőjével, a BKK-val együtt a Közbeszerzési Döntőbizottságtól. Akkor a T-Systems elismerte felelősségét.

(Nyitóképünk illusztráció, nem kötődik a cikkünkben megírt jelenséghez.)

Figyelmébe ajánljuk

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.