Hatalmas baki a BKV-nál: leálltak a metrók jól működő vészhívó vonalai

Belpol

Se 2-es, se a 3-as metró forgalmi ügyeletei nem tudták használni a főképpen vészhívásokra, azonnali tájékoztatásokra szolgáló rövidszámos vonalakat.

A BKV még decemberben hozzálátott a metróállomásokat és a BKV külső egységeit, központját összekötő vonalas telefonhálózatának cseréjéhez. Az állomások forgalmi ügyeletei ezen, a harminc éve működő hálózaton kommunikálnak egymással és a külvilággal, szükség esetén a mentőkkel, katasztrófavédelemmel, rendőrséggel, műszaki egységekkel.

Tehát fontos, nélkülözhetetlen kommunikációs csatornáról van szó. A BKV a modernizációra és gazdaságos működésre hivatkozva végezte el a cserét, mobil asztali telefonok váltották az elavultnak ítélt kábeles készülékeket. A kivitelezést a T-Systems és a Vodafone végezte.

A többi néma csend

A Narancs.hu információi szerint az üzembe helyezést követően a készülékek némák maradtak mind a 2-es, mind a 3-as metró vonalán: a korábban használt ötjegyű számok megszűntek, az újak pedig egy ideig nem működtek.

A rendszer cseréje önmagában sok kellemetlenséget okozott, a két cég nem tudta megoldani, hogy számhordozással a régi, jól ismert ötjegyű hívószámok megmaradjanak, amelyeket álmukból felkeltve is fújtak a metró forgalmi ügyeletesei. Nem csak egy délutánra vagy napra, hanem heteken át nem tudták használni a telefonokat úgy, mint eddig. Csak a vadonatúj 70-es előjegyű számok működtek.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

A forgalmi ügyeleten dolgozóknak sok gondot a korábbi, megszokott teljesítő rendszer leállása. A forgalmi ügyeletek a többi állomást se tudták hívni ezeken a közvetlen számokon, pedig erre bármikor szükségük lehet, például ha tájékoztatást kell adni egy meghibásodott szerelvény áthaladásáról, vagy ha egy állomás kiürítését rendelik el.

A BKV úgy próbálta orvosolni a helyzetet, hogy arra utasította a forgalmistákat, adott helyzetben hívják egy külön "forró drótos" közvetlen vonalon a központi menetirányítót, aki majd kérésükre hívja a mentőket, rendőrséget, vagy bármi mást. Ennek az ideiglenes megoldásnak ugyanakkor két jelentős hátránya van a közvetlen telefonhívással szemben.

  1. A nem közvetlen párbeszéd időveszteséget okoz: a mentők a beteg, vagy sérült utas állapotáról szoktak feltenni kérdéseket, ezekre viszont csak úgy tud válaszolni, ha visszakérdez a forgalmi ügyeletestől, aki azt a központnak, az pedig a mentőknek továbbítja és viszont.
  2. Továbbá, a menetirányítónak számtalan más dolga van nem várt események kezelésekor az állomáson: rádióadón a vonatokkal tartja a kapcsolatot, a műszaki területekkel egyeztet a hibaelhárításról, amelyek önmagukban is éppen elég feladatot jelentenek. Ha mindeközben még a központi vonalon is egyeztetnie kell, az értékes percekre köti le a figyelmét le, lassíthatja az intézkedést.

Kényelmi szolgáltatás?

A BKV megkeresésünkre elismerte, hogy heteken át gondok voltak a rendszerrel. Ugyanakkora a közlekedési cég szerint ez távolról sem volt olyan súlyos probléma, mint amilyennek a Narancs.hu névtelenséget kérő forgalmista forrásait látták.

"A 2019. december 23. és 2020. január 3. közötti időszakban tapasztalt jelenség az volt, hogy az asztali GSM telefonokról nem lehetett ötszámjegyű hívásokat kezdeményezni. A telepített asztali GSM készülékek és a kapcsolódó mobil szolgáltatás hiba nélkül üzemelt, a készülékek a 70-es mobil számaikkal hívás kezdeményezésre és fogadásra is alkalmasak voltak" - írta válaszlevelében a BKV.

false

Azt egyik forrásunk szerint a 70-es hívószámú új számok valóban hívhatók, csak az a gond, hogy amíg kikeresik a telefonkönyvből a kívánt melléket, és megtörténik a kapcsolás, a szerelvény már végig is haladt az állomáson. Az Astoria és a Blaha Lujza tér között 55 másodperc a menetidő - a régi vonalas rendszerrel ennyi idő alatt nem volt gond felhívni a másik állomást, az új technológiával viszont nem lehet garantálni. Márpedig a 3-as metró felújítása miatt sok üres szerelvény halad át a 2-es metró állomásain, és veszélyes helyzet keletkezhet abból, ha az utasok nem kapnak tájékoztatást az áthaladó vonatról és megközelítik, arra számítva, hogy be tudnak szállni.

A BKV tájékoztatása szerint a szolgáltatásban tapasztalt hiba a közlekedés biztonságát nem érintette. A közlekedési vállalat a telefonrendszertől függetlenül működő Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszerre (EDR) hivatkozott, melyen "a diszpécserek, a motorkocsi vezetők és a közlekedési szolgáltatást biztosító szakszolgálatok munkatársai forgalmi és biztonsági jellegű kommunikációt tudnak folytatni, illetve kapcsolatba tudnak lépni az illetékes hatóságokkal katasztrófa vagy baleset esetén." Ezzel kapcsolatban a forrásunk megjegyezte, az EDR-t az állomások nem használhatják egymás között kommunikációra, azzal csak a metrókocsi vezetőjével érintkezhetnek. Ha rendszeresen használnák, foglalnák a vonalat a szerelvények vezetői elől, amit nem tehetnek meg.

A BKV arra a kérdésre nem reagált, a rendszer cseréje mennyibe került, fizettek-e kötbért a kivitelezők, és mi volt a T-Systems feladata ebben. A cégnek korábban volt baklövése a fővárosi közösségi közlekedés modernizálásában. A félkész állapotban 2017 nyarán átadott e-ticket rendszer miatt 150 milliós bírságot kapott megrendelőjével, a BKK-val együtt a Közbeszerzési Döntőbizottságtól. Akkor a T-Systems elismerte felelősségét.

(Nyitóképünk illusztráció, nem kötődik a cikkünkben megírt jelenséghez.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.