Hatalmas baki a BKV-nál: leálltak a metrók jól működő vészhívó vonalai

Belpol

Se 2-es, se a 3-as metró forgalmi ügyeletei nem tudták használni a főképpen vészhívásokra, azonnali tájékoztatásokra szolgáló rövidszámos vonalakat.

A BKV még decemberben hozzálátott a metróállomásokat és a BKV külső egységeit, központját összekötő vonalas telefonhálózatának cseréjéhez. Az állomások forgalmi ügyeletei ezen, a harminc éve működő hálózaton kommunikálnak egymással és a külvilággal, szükség esetén a mentőkkel, katasztrófavédelemmel, rendőrséggel, műszaki egységekkel.

Tehát fontos, nélkülözhetetlen kommunikációs csatornáról van szó. A BKV a modernizációra és gazdaságos működésre hivatkozva végezte el a cserét, mobil asztali telefonok váltották az elavultnak ítélt kábeles készülékeket. A kivitelezést a T-Systems és a Vodafone végezte.

A többi néma csend

A Narancs.hu információi szerint az üzembe helyezést követően a készülékek némák maradtak mind a 2-es, mind a 3-as metró vonalán: a korábban használt ötjegyű számok megszűntek, az újak pedig egy ideig nem működtek.

A rendszer cseréje önmagában sok kellemetlenséget okozott, a két cég nem tudta megoldani, hogy számhordozással a régi, jól ismert ötjegyű hívószámok megmaradjanak, amelyeket álmukból felkeltve is fújtak a metró forgalmi ügyeletesei. Nem csak egy délutánra vagy napra, hanem heteken át nem tudták használni a telefonokat úgy, mint eddig. Csak a vadonatúj 70-es előjegyű számok működtek.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

A forgalmi ügyeleten dolgozóknak sok gondot a korábbi, megszokott teljesítő rendszer leállása. A forgalmi ügyeletek a többi állomást se tudták hívni ezeken a közvetlen számokon, pedig erre bármikor szükségük lehet, például ha tájékoztatást kell adni egy meghibásodott szerelvény áthaladásáról, vagy ha egy állomás kiürítését rendelik el.

A BKV úgy próbálta orvosolni a helyzetet, hogy arra utasította a forgalmistákat, adott helyzetben hívják egy külön "forró drótos" közvetlen vonalon a központi menetirányítót, aki majd kérésükre hívja a mentőket, rendőrséget, vagy bármi mást. Ennek az ideiglenes megoldásnak ugyanakkor két jelentős hátránya van a közvetlen telefonhívással szemben.

  1. A nem közvetlen párbeszéd időveszteséget okoz: a mentők a beteg, vagy sérült utas állapotáról szoktak feltenni kérdéseket, ezekre viszont csak úgy tud válaszolni, ha visszakérdez a forgalmi ügyeletestől, aki azt a központnak, az pedig a mentőknek továbbítja és viszont.
  2. Továbbá, a menetirányítónak számtalan más dolga van nem várt események kezelésekor az állomáson: rádióadón a vonatokkal tartja a kapcsolatot, a műszaki területekkel egyeztet a hibaelhárításról, amelyek önmagukban is éppen elég feladatot jelentenek. Ha mindeközben még a központi vonalon is egyeztetnie kell, az értékes percekre köti le a figyelmét le, lassíthatja az intézkedést.

Kényelmi szolgáltatás?

A BKV megkeresésünkre elismerte, hogy heteken át gondok voltak a rendszerrel. Ugyanakkora a közlekedési cég szerint ez távolról sem volt olyan súlyos probléma, mint amilyennek a Narancs.hu névtelenséget kérő forgalmista forrásait látták.

"A 2019. december 23. és 2020. január 3. közötti időszakban tapasztalt jelenség az volt, hogy az asztali GSM telefonokról nem lehetett ötszámjegyű hívásokat kezdeményezni. A telepített asztali GSM készülékek és a kapcsolódó mobil szolgáltatás hiba nélkül üzemelt, a készülékek a 70-es mobil számaikkal hívás kezdeményezésre és fogadásra is alkalmasak voltak" - írta válaszlevelében a BKV.

false

Azt egyik forrásunk szerint a 70-es hívószámú új számok valóban hívhatók, csak az a gond, hogy amíg kikeresik a telefonkönyvből a kívánt melléket, és megtörténik a kapcsolás, a szerelvény már végig is haladt az állomáson. Az Astoria és a Blaha Lujza tér között 55 másodperc a menetidő - a régi vonalas rendszerrel ennyi idő alatt nem volt gond felhívni a másik állomást, az új technológiával viszont nem lehet garantálni. Márpedig a 3-as metró felújítása miatt sok üres szerelvény halad át a 2-es metró állomásain, és veszélyes helyzet keletkezhet abból, ha az utasok nem kapnak tájékoztatást az áthaladó vonatról és megközelítik, arra számítva, hogy be tudnak szállni.

A BKV tájékoztatása szerint a szolgáltatásban tapasztalt hiba a közlekedés biztonságát nem érintette. A közlekedési vállalat a telefonrendszertől függetlenül működő Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszerre (EDR) hivatkozott, melyen "a diszpécserek, a motorkocsi vezetők és a közlekedési szolgáltatást biztosító szakszolgálatok munkatársai forgalmi és biztonsági jellegű kommunikációt tudnak folytatni, illetve kapcsolatba tudnak lépni az illetékes hatóságokkal katasztrófa vagy baleset esetén." Ezzel kapcsolatban a forrásunk megjegyezte, az EDR-t az állomások nem használhatják egymás között kommunikációra, azzal csak a metrókocsi vezetőjével érintkezhetnek. Ha rendszeresen használnák, foglalnák a vonalat a szerelvények vezetői elől, amit nem tehetnek meg.

A BKV arra a kérdésre nem reagált, a rendszer cseréje mennyibe került, fizettek-e kötbért a kivitelezők, és mi volt a T-Systems feladata ebben. A cégnek korábban volt baklövése a fővárosi közösségi közlekedés modernizálásában. A félkész állapotban 2017 nyarán átadott e-ticket rendszer miatt 150 milliós bírságot kapott megrendelőjével, a BKK-val együtt a Közbeszerzési Döntőbizottságtól. Akkor a T-Systems elismerte felelősségét.

(Nyitóképünk illusztráció, nem kötődik a cikkünkben megírt jelenséghez.)

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.