Hatalmas baki a BKV-nál: leálltak a metrók jól működő vészhívó vonalai

Belpol

Se 2-es, se a 3-as metró forgalmi ügyeletei nem tudták használni a főképpen vészhívásokra, azonnali tájékoztatásokra szolgáló rövidszámos vonalakat.

A BKV még decemberben hozzálátott a metróállomásokat és a BKV külső egységeit, központját összekötő vonalas telefonhálózatának cseréjéhez. Az állomások forgalmi ügyeletei ezen, a harminc éve működő hálózaton kommunikálnak egymással és a külvilággal, szükség esetén a mentőkkel, katasztrófavédelemmel, rendőrséggel, műszaki egységekkel.

Tehát fontos, nélkülözhetetlen kommunikációs csatornáról van szó. A BKV a modernizációra és gazdaságos működésre hivatkozva végezte el a cserét, mobil asztali telefonok váltották az elavultnak ítélt kábeles készülékeket. A kivitelezést a T-Systems és a Vodafone végezte.

A többi néma csend

A Narancs.hu információi szerint az üzembe helyezést követően a készülékek némák maradtak mind a 2-es, mind a 3-as metró vonalán: a korábban használt ötjegyű számok megszűntek, az újak pedig egy ideig nem működtek.

A rendszer cseréje önmagában sok kellemetlenséget okozott, a két cég nem tudta megoldani, hogy számhordozással a régi, jól ismert ötjegyű hívószámok megmaradjanak, amelyeket álmukból felkeltve is fújtak a metró forgalmi ügyeletesei. Nem csak egy délutánra vagy napra, hanem heteken át nem tudták használni a telefonokat úgy, mint eddig. Csak a vadonatúj 70-es előjegyű számok működtek.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

 

A forgalmi ügyeleten dolgozóknak sok gondot a korábbi, megszokott teljesítő rendszer leállása. A forgalmi ügyeletek a többi állomást se tudták hívni ezeken a közvetlen számokon, pedig erre bármikor szükségük lehet, például ha tájékoztatást kell adni egy meghibásodott szerelvény áthaladásáról, vagy ha egy állomás kiürítését rendelik el.

A BKV úgy próbálta orvosolni a helyzetet, hogy arra utasította a forgalmistákat, adott helyzetben hívják egy külön "forró drótos" közvetlen vonalon a központi menetirányítót, aki majd kérésükre hívja a mentőket, rendőrséget, vagy bármi mást. Ennek az ideiglenes megoldásnak ugyanakkor két jelentős hátránya van a közvetlen telefonhívással szemben.

  1. A nem közvetlen párbeszéd időveszteséget okoz: a mentők a beteg, vagy sérült utas állapotáról szoktak feltenni kérdéseket, ezekre viszont csak úgy tud válaszolni, ha visszakérdez a forgalmi ügyeletestől, aki azt a központnak, az pedig a mentőknek továbbítja és viszont.
  2. Továbbá, a menetirányítónak számtalan más dolga van nem várt események kezelésekor az állomáson: rádióadón a vonatokkal tartja a kapcsolatot, a műszaki területekkel egyeztet a hibaelhárításról, amelyek önmagukban is éppen elég feladatot jelentenek. Ha mindeközben még a központi vonalon is egyeztetnie kell, az értékes percekre köti le a figyelmét le, lassíthatja az intézkedést.

Kényelmi szolgáltatás?

A BKV megkeresésünkre elismerte, hogy heteken át gondok voltak a rendszerrel. Ugyanakkora a közlekedési cég szerint ez távolról sem volt olyan súlyos probléma, mint amilyennek a Narancs.hu névtelenséget kérő forgalmista forrásait látták.

"A 2019. december 23. és 2020. január 3. közötti időszakban tapasztalt jelenség az volt, hogy az asztali GSM telefonokról nem lehetett ötszámjegyű hívásokat kezdeményezni. A telepített asztali GSM készülékek és a kapcsolódó mobil szolgáltatás hiba nélkül üzemelt, a készülékek a 70-es mobil számaikkal hívás kezdeményezésre és fogadásra is alkalmasak voltak" - írta válaszlevelében a BKV.

false

Azt egyik forrásunk szerint a 70-es hívószámú új számok valóban hívhatók, csak az a gond, hogy amíg kikeresik a telefonkönyvből a kívánt melléket, és megtörténik a kapcsolás, a szerelvény már végig is haladt az állomáson. Az Astoria és a Blaha Lujza tér között 55 másodperc a menetidő - a régi vonalas rendszerrel ennyi idő alatt nem volt gond felhívni a másik állomást, az új technológiával viszont nem lehet garantálni. Márpedig a 3-as metró felújítása miatt sok üres szerelvény halad át a 2-es metró állomásain, és veszélyes helyzet keletkezhet abból, ha az utasok nem kapnak tájékoztatást az áthaladó vonatról és megközelítik, arra számítva, hogy be tudnak szállni.

A BKV tájékoztatása szerint a szolgáltatásban tapasztalt hiba a közlekedés biztonságát nem érintette. A közlekedési vállalat a telefonrendszertől függetlenül működő Egységes Digitális Rádiótávközlő Rendszerre (EDR) hivatkozott, melyen "a diszpécserek, a motorkocsi vezetők és a közlekedési szolgáltatást biztosító szakszolgálatok munkatársai forgalmi és biztonsági jellegű kommunikációt tudnak folytatni, illetve kapcsolatba tudnak lépni az illetékes hatóságokkal katasztrófa vagy baleset esetén." Ezzel kapcsolatban a forrásunk megjegyezte, az EDR-t az állomások nem használhatják egymás között kommunikációra, azzal csak a metrókocsi vezetőjével érintkezhetnek. Ha rendszeresen használnák, foglalnák a vonalat a szerelvények vezetői elől, amit nem tehetnek meg.

A BKV arra a kérdésre nem reagált, a rendszer cseréje mennyibe került, fizettek-e kötbért a kivitelezők, és mi volt a T-Systems feladata ebben. A cégnek korábban volt baklövése a fővárosi közösségi közlekedés modernizálásában. A félkész állapotban 2017 nyarán átadott e-ticket rendszer miatt 150 milliós bírságot kapott megrendelőjével, a BKK-val együtt a Közbeszerzési Döntőbizottságtól. Akkor a T-Systems elismerte felelősségét.

(Nyitóképünk illusztráció, nem kötődik a cikkünkben megírt jelenséghez.)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.