A napokban jelent meg az ombudsmani hivatal honlapján az állásfoglalás, amely kimondja, hogy a Szita Károly vezette kaposvári közgyűlés törvényt sértett, amikor a tavalyi nagy iskolabezárási hullám idején megszüntette a Toldi Lakótelepi Gimnázium és Általános Iskolát. (A bezárásokról és az egy évvel későbbi állapotokról szóló cikkeinket lásd itt és itt.)
Szabó Máté ombudsman szerint az eljárás során az iskolát fenntartó önkormányzat nem biztosította a közoktatási törvényben előírt véleményezési jogot az általános iskolai részt magába olvasztó jogutód iskola diákjainak és szüleinek, de még a tanárok közül sem mindenkinek. Sőt még azok számára sem tették lehetővé teljes körűen az információkhoz való hozzáférést, sem a véleményük kialakításához törvényben előírt 15 napnyi időt, akiket hajlandók voltak egyáltalán megkérdezni. Többnyire ők sem ismerhették meg a megszűnést kimondó, végül elfogadott előterjesztést, hiába volt kész már egy hónappal a végső döntés előtt.
Az érintettek nélkül
Kikérték viszont Szitáék a Somogy Megyei Kereskedelmi és Iparkamara véleményét (a kamara szerint csökkenteni kell a gimnáziumi kapacitást), amelynek viszont semmi köze nem volt a kérdéshez, véleményezési jog a törvény szerint nem illette meg. A tájékozódáshoz fűződő jog sérelmére vonatkozóan az ombudsman visszaigazolta a szülők és az ügyben szintén az alapvető jogok biztosához (továbbá – eredménytelenül – az ügyészséghez) forduló LMP kezdettől fogva hangoztatott véleményét is.
A megyei önkormányzattól kért ugyan szakvéleményt a kaposvári önkormányzat, ehhez viszont állításukkal ellentétben nem csatolhatták a közoktatási szakértő véleményét, mert – mint a jelentés megállapítja – nemhogy a vélemény nem született meg akkor, amikor a megyei önkormányzathoz fordultak, de még a szakértőt sem kérték fel munkája elvégzésére, a döntéshozók tehát egyszerűen hazudtak az ügyben. Ez a hiányosság azonban a jelek szerint nem zavarta a megyei önkormányzatot, annak humánerőforrás-bizottsága így is jóváhagyta a megszüntetést. Az ombudsmani hivatal nem kapott választ arra a kérdésre, hogy az addigra már megszületett közoktatási szakértői vélemény valamely más úton eljutott-e a bizottsághoz.
Igaz, a szakértői anyag túl sokat nem segített volna abban, hogy árnyaltabb véleményt alakíthasson ki a bizottság, az ugyanis a jelentés szerint „nem tartalmaz utalást arra, hogy a szakértő az átszervezéssel érintett intézményt, illetve annak tervezett jogutód intézményeit, az ott folyó közoktatási tevékenységet ismerte-e…, például járt-e a helyszínen”.
A szülők a számos nyílt jogsértés ellenére is hiába fordultak a közgyűlési döntések törvényességi ellenőrzését ellátó megyei kormányhivatalhoz, ők ugyanis mindent rendben találtak. (Amint már régebben megírtuk, a Somogy Megyei Kormányhivatal vezetője több cikluson keresztül Kaposváron Szita Károly alpolgármestere volt, a hivatal oktatási főosztályvezetőjének férje pedig a Somogy Megyei Közgyűlés elnöke.
Az állásfoglalás megállapítja, hogy a fenntartói magatartás révén a jogbiztonság és a tisztességes eljáráshoz fűződő jog sérült, például azzal, hogy a megyei kormányhivatal érdemi vizsgálat nélkül utasította el a szülők beadványát. A már több mint egy éve megszüntetett iskola ügyében nem javasol intézkedést az ombudsman, úgy tűnik, nem lát módot az eredeti állapot helyreállítására. Annak érdekében viszont, hogy a jövőben mindez ne ismétlődhessen meg, felszólítja a közigazgatási és igazságügyi minisztert, vizsgáltassa ki, miért nem végezte el a feladatát a Somogy Megyei Kormányhivatal, és „megállapításai alapján tegye meg a szükséges intézkedéseket”.