Hiába kérik tesztelésüket a BKV-sofőrök

Belpol

A hazai és nemzetközi ajánlásokat figyelembe véve a közlekedési vállalat nem teljesíti a járművezetők tesztelési kérését. Miután a BKV nem engedte, védelmük érdekében a sofőrök önhatalmúlag választják le az utasoktól az első üléseket.

 

Azt kéri a BKV sofőrjeinek egy részét képviselő Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy önkéntes alapon teszteljék a járművezetőket. "Nekik is van családjuk, ők is ki vannak téve a fertőzésveszélynek" – indokolta kezdeményezésük lapunknak Szabó István, a BTDSZ elnöke.

A BKV nem fogadta lelkesen a kérést. Mint megkeresésünkre közölték, jelenleg nem végeztetnek koronavírus tesztet. A társaság folyamatosan nyomon követi más cégek gyakorlatát, a magyar és nemzetközi ajánlásokat, ezek figyelembevételével alakítja ki mindenkori gyakorlatát. Amibe jelenleg nem fér bele a sofőrök tesztelése.

Rákérdeztünk a BTDSZ hetekkel korábbi kérésére is, hogy a járműveken függesszék fel az első ajtós felszállást, a sofőrfülkét kordonnal válasszák le az utastérről. A BKV azt közölte, folyamatosan napirenden tartják a kérést, de a végső szót a szolgáltatásait megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hozza – hárította el hatáskör hiányában a választ a BKV. Ez a megjegyzés azonban változást mutat a BKV két héttel korábbi álláspontjához képest, akkor még napirenden sem volt, hogy esetleg teljesítsék.

"A vezetőfülke környezetének teljes leválasztása a pandémia őszi időszakában a járműveinken elkerülendő zsúfoltság miatt nem támogatott"

– tudatta a BKV és a BKK november 18-án.

Akkor a BKV a hatékony védekezést a járműveken elhelyezett tájékoztató matricákban látta, amelyeken felhívják az utasok figyelmét, hogy a kevésbé forgalmas időszakban hagyják el a vezetőfülke környékét. Ez ugyanakkor nem nyugtatta meg a sofőröket, akik közül többen a padlóról a vezetőfülkére ragasztották át a matricákat, illetve szalaggal zárták el az első két sor üléseit. Információink szerint a sofőrök magánakciója felháborodást okozott a cégnél, mindkét engedély nélküli óvintézkedést megtiltották a járművezetőknek.

A BTDSZ a debreceni, kecskeméti közlekedési cégek gyakorlatát követné, ahol felfüggesztették az első ajtós felszálást, az utasteret pedig leválasztották a vezetőfülke környékéről. A BKV ezzel szemben azon az állásponton van, hogy a kötelező maszkviselés és az autóbuszok vezetőfülkéjét az utastértől elválasztó plexifal megfelelő védelmet jelent a járművezetők számára. A társaság azt írta a Narancs.hu-nak, hogy a sofőröket képviselő szakszervezetekkel az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat megnyugtatóan lezárták

A BTDSZ elnöke viszont kérdésünkre cáfolta ezt; úgy fogalmazott, a BKV vezetésétől kapott írásbeli tájékoztatás alapján nem tudja sem megnyugtatónak, sem lezártnak tekinteni az egyeztetéseket. A BKV a kötelező hőmérőzésről szóló javaslatukról ugyanis még nem tudott dönteni, arra hivatkozva, hogy az adatvédelmi biztos állásfoglalására vár. A szakszervezeti vezető további egyeztetéseket tart szükségesnek.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.