Hiába kérik tesztelésüket a BKV-sofőrök

Belpol

A hazai és nemzetközi ajánlásokat figyelembe véve a közlekedési vállalat nem teljesíti a járművezetők tesztelési kérését. Miután a BKV nem engedte, védelmük érdekében a sofőrök önhatalmúlag választják le az utasoktól az első üléseket.

 

Azt kéri a BKV sofőrjeinek egy részét képviselő Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete (BTDSZ) Karácsony Gergely főpolgármestertől, hogy önkéntes alapon teszteljék a járművezetőket. "Nekik is van családjuk, ők is ki vannak téve a fertőzésveszélynek" – indokolta kezdeményezésük lapunknak Szabó István, a BTDSZ elnöke.

A BKV nem fogadta lelkesen a kérést. Mint megkeresésünkre közölték, jelenleg nem végeztetnek koronavírus tesztet. A társaság folyamatosan nyomon követi más cégek gyakorlatát, a magyar és nemzetközi ajánlásokat, ezek figyelembevételével alakítja ki mindenkori gyakorlatát. Amibe jelenleg nem fér bele a sofőrök tesztelése.

Rákérdeztünk a BTDSZ hetekkel korábbi kérésére is, hogy a járműveken függesszék fel az első ajtós felszállást, a sofőrfülkét kordonnal válasszák le az utastérről. A BKV azt közölte, folyamatosan napirenden tartják a kérést, de a végső szót a szolgáltatásait megrendelő Budapesti Közlekedési Központ (BKK) hozza – hárította el hatáskör hiányában a választ a BKV. Ez a megjegyzés azonban változást mutat a BKV két héttel korábbi álláspontjához képest, akkor még napirenden sem volt, hogy esetleg teljesítsék.

"A vezetőfülke környezetének teljes leválasztása a pandémia őszi időszakában a járműveinken elkerülendő zsúfoltság miatt nem támogatott"

– tudatta a BKV és a BKK november 18-án.

Akkor a BKV a hatékony védekezést a járműveken elhelyezett tájékoztató matricákban látta, amelyeken felhívják az utasok figyelmét, hogy a kevésbé forgalmas időszakban hagyják el a vezetőfülke környékét. Ez ugyanakkor nem nyugtatta meg a sofőröket, akik közül többen a padlóról a vezetőfülkére ragasztották át a matricákat, illetve szalaggal zárták el az első két sor üléseit. Információink szerint a sofőrök magánakciója felháborodást okozott a cégnél, mindkét engedély nélküli óvintézkedést megtiltották a járművezetőknek.

A BTDSZ a debreceni, kecskeméti közlekedési cégek gyakorlatát követné, ahol felfüggesztették az első ajtós felszálást, az utasteret pedig leválasztották a vezetőfülke környékéről. A BKV ezzel szemben azon az állásponton van, hogy a kötelező maszkviselés és az autóbuszok vezetőfülkéjét az utastértől elválasztó plexifal megfelelő védelmet jelent a járművezetők számára. A társaság azt írta a Narancs.hu-nak, hogy a sofőröket képviselő szakszervezetekkel az ezzel kapcsolatos tárgyalásokat megnyugtatóan lezárták

A BTDSZ elnöke viszont kérdésünkre cáfolta ezt; úgy fogalmazott, a BKV vezetésétől kapott írásbeli tájékoztatás alapján nem tudja sem megnyugtatónak, sem lezártnak tekinteni az egyeztetéseket. A BKV a kötelező hőmérőzésről szóló javaslatukról ugyanis még nem tudott dönteni, arra hivatkozva, hogy az adatvédelmi biztos állásfoglalására vár. A szakszervezeti vezető további egyeztetéseket tart szükségesnek.

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.