Holokauszt-emlékkiállítást nyitott meg a Horthy tér atyja

  • Magyar Krisztián
  • 2013. február 19.

Belpol

Vagonkiállítással emlékeznek az elhurcolt zsidókra Gyömrőn. A megnyitón beszédet mondott a polgármester is, aki a főtér Horthy parkká történő átnevezéséről döntött tavaly. Gyenes Levente felelősségét nem egy szónok felemlegette.

Az archív képeket, korabeli tárgyakat, valamint katonai ruhákat felvonultató, a haláltáborokba igyekvő vonatokba történő bevagonírozást megidéző vagonkiállítás 2007 óta járja az országot. Tegnap a gyömrői vasútállomásra érkezett az emlékkocsi, abba a kisvárosba, ahol alig több mint fél éve Horthy térré keresztelték át a főteret. Civilek már az átnevezés előtt tiltakoztak, de mindössze annyit értek el, hogy csak a park neve viseli a volt kormányzó nevét, így a téren álló közintézmények címében nem szerepel Horthy. (Ennek ugyan ellentmond egy képviselő-testületi meghívó.) Az átnevezés ellen leginkább tiltakozó Környezet-, Ifjúság- és Gyermekvédelmi Egyesület (KIGYE) népszavazási kezdeményezéssel élt, össze is gyűltek a szükséges aláírások, ám a népszavazás nem lett sikeres, az önkormányzatot nem kötelezte arra a lakosság, hogy visszanevezze a teret. A valamivel több mint egy hónapja rendezett voksoláson a jogosultak mindössze 18 százaléka, összesen 2270 lakos ment el szavazni, közülük majdnem 1800-an ellenezték az átnevezést. Mindez a már több éve futó vagonkiállítás gyömrői állomáshelyének különös alaphangot adott, amelyet nem felejtettek el a megnyitón felszólalók sem.


 

Először Zoltai Gusztáv, a Mazsihisz ügyvezető igazgatója vonta felelősségre a képviselőket, szerinte az átnevezésről szóló döntést „szégyellni fogja Gyömrő lakossága”. De azt is hozzátette, bízik abban, hogy a történelem a helyére tesz mindent, és a politika „beteges divatvirága pedig elhervad”. Majd a döntéshozók felelősségére utalva elmondta, reméli, hogy a pályaudvaron található vagonkiállítás sokak lelkét megérinti, és „akiket illet, revideálják korábbi álláspontjukat”.

Felelősség, de kié is?

A gyömrői polgármester láthatóan kissé zavarodottan indult a mikrofon elé. Közben a mintegy százötven résztvevő többsége a helyszínen a civilek által osztogatott, „A szabadság az nem csak egy tér” feliratú fehér papírzászlót emelt a magasba. Gyenes Levente kínosan ügyelt arra, hogy a közterület-átnevezésről egy árva szót se szóljon, de a meglehetősen monoton szónoklat alatt Horthy nevét sem ejtette ki. Először hosszasan sorolta, hogy kit üdvözöl az eseményen, majd akinek csak lehetett, megköszönte a vándorkiállítás Gyömrőbe szervezését. Ezután viszont elszólta magát, a jobboldaltól nem idegen szóhasználattal zsidók ÉS magyarok kapcsolatáról beszélt, mintha az előbbiek nem tartoznának az utóbbi csoportba is.  „E szavaim minden betűje igaz a zsidó népre, és e szavaim minden betűje igaz a magyar népre is. Látják, hogy milyen közel is vagyunk egymáshoz? Akik pedig egymáshoz közel állnak, azok még jobban átélik a másik fájdalmát.” Beszélt a felelősségről is, arról, hogy nekünk megadatott az emlékezés lehetősége, és az is, hogy a felelősséget viselve megakadályozhatjuk a korábbi rémségek megismétlődését. Majd azt is mondta, hogy ne borzadjunk el a tárlat láttán, hanem gyűjtsünk erőt, így meg tudjuk akadályozni az ott bemutatott szörnyűségek megismétlődését. (A megnyitó után videoriportban kérdeztük meg a polgármestert arról, hogy miképpen hozható össze a Horthy tér és a kiállítás.)

A gyömrői deportáltak emléke

A Horthy park ellen korábban már többször szót emelő Karsai László történész sem kímélte a Gyenes Levente által vezetett helyi képviselő-testületet. Meglátása szerint Horthy Miklós a náci tömeggyilkosok cinkosa volt, és hogy nevét ma Gyömrőn egy park viselheti, az „ennek a városnak, ennek az önkormányzatnak a szégyene, bűne és hibája, és a deportáltak emlékének meggyalázása is”. Szívszorító volt a történész beszédének az a néhány pillanata, amikor arról a mintegy 160 gyömrői zsidóról emlékezett meg, akiket elhurcoltak. A háttérben épp egy menetrend szerint közlekedő vonat robogott el a tárlatnak otthont adó vagon mögött.


 

Izrael magyarországi nagykövete már kissé visszafogottabb volt, helyi ügyekre igazából nem is utalt. Ilan Mor arról beszélt, hogy a borzalmak újraidézésében „bizonyos hangok” ismét érdekeltek, de tiltakozni kell az ordas eszmék feléledése ellen. Az ünnepség befejező részében a 85 éves Forgács János az Auschwitz-Birkenauban átélt megrázkódtatásait idézte fel, majd Verő Tamás rabbi héberül, aztán magyarul imádkozott a vértanúk lelkéért.

A magyarnarancs.hu-nak Karsai László hangsúlyozta, hogy egyes jobboldali politikusok, közéleti személyek és publicisták Horthyban megpróbálják a nagy irredenta, makulátlan államférfit bemutatni, és csak azt akarják róla közölni, hogy az ő idejében volt gazdasági fejlődés, továbbá visszaszereztünk egyes területeket. Megtisztítják minden bűntől, hibák sorozatától, ezáltal látszólag egy olyan államférfi képét festik, akire büszkén fel lehet nézni. Azoknak az embereknek, akik szerint a kormányzó érdeme az, hogy Hitler és Mussolini kezéből visszakapott bizonyos területeket, legyen Horthy parkjuk, de a saját kertjükben – jegyezte meg a történész.

A vagon padlózatára lábnyomokat festettek, a bejárat előtt az elhurcoltak táskáit szimbolizáló bőröndök sorakoznak. A tárlat február 22-ig lesz a gyömrői vasútállomáson, márciusban Újpesten és Tapolcán, áprilisban Keszthelyen állomásozik majd a vagon.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.