Home office: a kormány szerint elég a mostani szabályozás

Belpol

Noha kijött egy kormányrendelet a home office-ról, többfelől érkeznek jelzések: a kormány valójában nem akarja az alkalmazását. Pedig a nyár végén azt ígérték, hamarosan a Munka törvénykönyvében szabályozzák. 

„Nem állnak a tárgyalások, hanem lezárultak” – mondta megkeresésünkre Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke. – „Augusztusban volt egy előzetes megbeszélés a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) arról, hogyan képzelnek el a munkáltatói, illetve a munkavállalói oldal szervezetei a home office-szabályozást. Néhány alapkérdésben általánosságban meg is tudtunk egyezni: a rezsiátalányról, a munkaeszközök finanszírozása adómentességének határáról, illetve arról, hogy mind a két fél kérheti a home office-t, és írásban kell rögzíteni a feltételeket. 

A szakszervezeti vezető hozzátette: úgy volt, hogy szeptemberben visszatérnek a kodifikált normaszöveg megvitatására. Ám mivel ez nem történt novemberben sem, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordultak. A tárcától azt a választ kapták, dolgoznak még rajta, mert vannak tisztázatlan kérdések, amiket rendezni kell, és a tervezet majd ezt követően kerül a felek elé. Aztán megjelent a távmunka szabályozása egy kormányrendeletben. Kordás László hozzáfűzte, ez tartalmazta azokat a pontokat, amelyekben augusztusban megállapodás született.

Függetlenül attól, hol tart a törvénymódosítás, a munkáltatói és a munkavállalói oldal között maradtak vitás kérdések. A munkáltatók például azt mondják, nem lehet garantálni az otthon dolgozó rezsiköltségeinek megfizetését. A kiindulópont a minimálbér tíz százaléka – legfeljebb. Ami akár lehet nulla is. „A nullát nem tudom elfogadni, mert abból indul ki, hogy van olyan haszonnal járó tevékenység, aminek a költsége nulla. Holott nincs. Ahol szolgáltatást, terméket, profitot állítanak elő, annak szükségszerűen vannak költségei” – mondta Kordás László. 

A home office-szal kapcsolatos másik vitás kérdés, hogy az otthoni munkarendet csak közös megegyezéssel lehessen kialakítani, tehát ha a munkavállaló nem akarja, nem kötelezhető rá.

A home office-t alapvetően mindkét fél kezdeményezheti, és ha a feltételek adottak, a munkáltató nem állhat ellen. Lényeges elem, hogy a vészhelyzetben hozott szabályozás nem teszi lehetővé a munkavállaló elbocsátását pusztán azért, mert a munkáltatónak nem tetszik a home office alkalmazása. 

Az otthoni munkavégzéssel összefüggésben akkor szólalt meg a vészcsengő a szakszervezeteknél, amikor Szijjártó elkezdte mondogatni, nem játszunk szakszervezetesdit, hanem aki home office-ban akarna dolgozni, azonnal kirúgja”. Azonmód javasolta a munkavállalói oldal, hogy ennek tilalmát foglalják törvénybe. Az nem született még meg, de a kormányrendeletben benne van. Amit aztán a veszélyhelyzet megszűntével vagy hatályban tartják, vagy nem. „Újabb csata lehet, tavasszal is volt” – értékelte Kordás László.

„Az első hullám váratlanul ért minket, a szakszervezeteket és a kormányzatot is. Aztán meglepő gyorsasággal és rugalmassággal alkalmazkodtak a felek, főleg a munkaadók, munkavállalók.” Erről már Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára beszélt lapunknak. „A nyár folyamán felmerült annak az igénye, hogy a home office-t a Munka törvénykönyvében is szabályozni kellene. A kormányzati oldal támogatta, előzetes egyeztetések is folytak a munkaadók és a szakszervezetek között. Egyetértünk abban, hogy nagyfokú tárgyalási, megállapodási szabadságot kell adni a munkaadóknak és a munkavállalóknak” – emelte ki Perlusz László.

Szó volt már akkor a költségátalányról is. A néhány héttel ezelőtti kormányrendeletben nagyjából a nyáron megbeszéltek körvonalazódtak:

a költségtérítés a minimálbér tíz százalékáig terjedhet, és jellemzően az áram- és internetköltségekkel – esetleg némi rezsi-részlettel – kalkulálva.

Az irodai munka átalányköltség-elszámolásához nem szükséges számlákat gyűjtögetni, ezt a munkaadó biztosíthatja költségként, tehát járulékmentesen.

A szakszervezetek azt várják, hogy ez a térítés ne lehessen akár nulla forint, mindenképp járjon valamennyi. „Perlusz László kifejtette: a költségátalány csupán lehetőség. Nem is lenne logikus kötelezővé tenni. A kevésbé nyereséges cégeket, vagy a nagyszámú érintett dolgozó miatt a költségeket kevésbé elviselőket szükségtelenül korlátozná a home office kiterjesztésében. Előfordulhat, hogy a munkaadó inkább elbocsájtja a munkavállalót, vagy más megoldást keres, részmunkaidőt, egyebet. Kényszerhelyzet, ha nem tudja engedni a home office-t, mert a költségtérítés kötelező előírás olyan helyzetekben is, amikor a munkavállalónak rendelkezésre állnak a home office feltételei. Akik közül sokan lemondanának a költségátalányról, hogy otthon dolgozhassanak. „Gondoljunk bele, hogy például egy IT-programfejlesztő cég nem küldhetné el home office-ra a programozóit, csak ha költségátalányt fizet! Vagy egy cég anyagilag is kiválóan elismert felső vezetőjének, akinek különben is kötetlen a munkarendje, kötelezően igénybe kellene vennie a költségátalányt” – említ két példát a szakszervezeti vezető.

A VOSZ főtitkára is szükségesnek tartja a törvénymódosítást. „A munkaadók, munkavállalók eddig is elrendezték egymás közt ezt a kérdést, de gyengén volt alátámasztva, ami egy esetleges jogvita esetén bizonyos fokú bizonytalanságot vonhat maga után” – mondta Perlusz László.

Úgy véli: a kormányrendelet javított ezen a helyzeten, azonban nem oldotta meg száz százalékig.

Tovább kell vinni a Munka törvénykönyvébe a szabályozást, amit finomítani szükséges: egyebek mellett a munkabiztonság, az illetéktelen hozzáférés elleni védekezés feltételeit, az üzleti titok megőrzése, valamint a diszkréció megteremtésének technikáját, illetve azt is, hogy kinek meddig terjed a felelőssége különböző esetekben.

A home office szabályozására a kormánynál is rákérdeztünk. Az ITM-től azt a választ kaptuk, hogy a rendkívüli jogrendre tekintettel a home office-t kormányrendelet szabályozza, ami megfelelően rugalmas, és lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló megállapodjék az otthoni munkavégzésben. Így egyelőre kvázi „okafogyottá vált” a Munka törvénykönyvének ez irányú módosítása.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány a tettes

A DK-s politikus visszavonulásának mindenki örül. Örül a Fidesz, örülnek azok is, akik őszintén a pokolra kívánják Orbánt és a rendszerét. Hiszen Gyurcsány távozása felér egy beismeréssel: tényleg mindenért ő a hibás.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.