Home office: a kormány szerint elég a mostani szabályozás

Belpol

Noha kijött egy kormányrendelet a home office-ról, többfelől érkeznek jelzések: a kormány valójában nem akarja az alkalmazását. Pedig a nyár végén azt ígérték, hamarosan a Munka törvénykönyvében szabályozzák. 

„Nem állnak a tárgyalások, hanem lezárultak” – mondta megkeresésünkre Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke. – „Augusztusban volt egy előzetes megbeszélés a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) arról, hogyan képzelnek el a munkáltatói, illetve a munkavállalói oldal szervezetei a home office-szabályozást. Néhány alapkérdésben általánosságban meg is tudtunk egyezni: a rezsiátalányról, a munkaeszközök finanszírozása adómentességének határáról, illetve arról, hogy mind a két fél kérheti a home office-t, és írásban kell rögzíteni a feltételeket. 

A szakszervezeti vezető hozzátette: úgy volt, hogy szeptemberben visszatérnek a kodifikált normaszöveg megvitatására. Ám mivel ez nem történt novemberben sem, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordultak. A tárcától azt a választ kapták, dolgoznak még rajta, mert vannak tisztázatlan kérdések, amiket rendezni kell, és a tervezet majd ezt követően kerül a felek elé. Aztán megjelent a távmunka szabályozása egy kormányrendeletben. Kordás László hozzáfűzte, ez tartalmazta azokat a pontokat, amelyekben augusztusban megállapodás született.

Függetlenül attól, hol tart a törvénymódosítás, a munkáltatói és a munkavállalói oldal között maradtak vitás kérdések. A munkáltatók például azt mondják, nem lehet garantálni az otthon dolgozó rezsiköltségeinek megfizetését. A kiindulópont a minimálbér tíz százaléka – legfeljebb. Ami akár lehet nulla is. „A nullát nem tudom elfogadni, mert abból indul ki, hogy van olyan haszonnal járó tevékenység, aminek a költsége nulla. Holott nincs. Ahol szolgáltatást, terméket, profitot állítanak elő, annak szükségszerűen vannak költségei” – mondta Kordás László. 

A home office-szal kapcsolatos másik vitás kérdés, hogy az otthoni munkarendet csak közös megegyezéssel lehessen kialakítani, tehát ha a munkavállaló nem akarja, nem kötelezhető rá.

A home office-t alapvetően mindkét fél kezdeményezheti, és ha a feltételek adottak, a munkáltató nem állhat ellen. Lényeges elem, hogy a vészhelyzetben hozott szabályozás nem teszi lehetővé a munkavállaló elbocsátását pusztán azért, mert a munkáltatónak nem tetszik a home office alkalmazása. 

Az otthoni munkavégzéssel összefüggésben akkor szólalt meg a vészcsengő a szakszervezeteknél, amikor Szijjártó elkezdte mondogatni, nem játszunk szakszervezetesdit, hanem aki home office-ban akarna dolgozni, azonnal kirúgja”. Azonmód javasolta a munkavállalói oldal, hogy ennek tilalmát foglalják törvénybe. Az nem született még meg, de a kormányrendeletben benne van. Amit aztán a veszélyhelyzet megszűntével vagy hatályban tartják, vagy nem. „Újabb csata lehet, tavasszal is volt” – értékelte Kordás László.

„Az első hullám váratlanul ért minket, a szakszervezeteket és a kormányzatot is. Aztán meglepő gyorsasággal és rugalmassággal alkalmazkodtak a felek, főleg a munkaadók, munkavállalók.” Erről már Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára beszélt lapunknak. „A nyár folyamán felmerült annak az igénye, hogy a home office-t a Munka törvénykönyvében is szabályozni kellene. A kormányzati oldal támogatta, előzetes egyeztetések is folytak a munkaadók és a szakszervezetek között. Egyetértünk abban, hogy nagyfokú tárgyalási, megállapodási szabadságot kell adni a munkaadóknak és a munkavállalóknak” – emelte ki Perlusz László.

Szó volt már akkor a költségátalányról is. A néhány héttel ezelőtti kormányrendeletben nagyjából a nyáron megbeszéltek körvonalazódtak:

a költségtérítés a minimálbér tíz százalékáig terjedhet, és jellemzően az áram- és internetköltségekkel – esetleg némi rezsi-részlettel – kalkulálva.

Az irodai munka átalányköltség-elszámolásához nem szükséges számlákat gyűjtögetni, ezt a munkaadó biztosíthatja költségként, tehát járulékmentesen.

A szakszervezetek azt várják, hogy ez a térítés ne lehessen akár nulla forint, mindenképp járjon valamennyi. „Perlusz László kifejtette: a költségátalány csupán lehetőség. Nem is lenne logikus kötelezővé tenni. A kevésbé nyereséges cégeket, vagy a nagyszámú érintett dolgozó miatt a költségeket kevésbé elviselőket szükségtelenül korlátozná a home office kiterjesztésében. Előfordulhat, hogy a munkaadó inkább elbocsájtja a munkavállalót, vagy más megoldást keres, részmunkaidőt, egyebet. Kényszerhelyzet, ha nem tudja engedni a home office-t, mert a költségtérítés kötelező előírás olyan helyzetekben is, amikor a munkavállalónak rendelkezésre állnak a home office feltételei. Akik közül sokan lemondanának a költségátalányról, hogy otthon dolgozhassanak. „Gondoljunk bele, hogy például egy IT-programfejlesztő cég nem küldhetné el home office-ra a programozóit, csak ha költségátalányt fizet! Vagy egy cég anyagilag is kiválóan elismert felső vezetőjének, akinek különben is kötetlen a munkarendje, kötelezően igénybe kellene vennie a költségátalányt” – említ két példát a szakszervezeti vezető.

A VOSZ főtitkára is szükségesnek tartja a törvénymódosítást. „A munkaadók, munkavállalók eddig is elrendezték egymás közt ezt a kérdést, de gyengén volt alátámasztva, ami egy esetleges jogvita esetén bizonyos fokú bizonytalanságot vonhat maga után” – mondta Perlusz László.

Úgy véli: a kormányrendelet javított ezen a helyzeten, azonban nem oldotta meg száz százalékig.

Tovább kell vinni a Munka törvénykönyvébe a szabályozást, amit finomítani szükséges: egyebek mellett a munkabiztonság, az illetéktelen hozzáférés elleni védekezés feltételeit, az üzleti titok megőrzése, valamint a diszkréció megteremtésének technikáját, illetve azt is, hogy kinek meddig terjed a felelőssége különböző esetekben.

A home office szabályozására a kormánynál is rákérdeztünk. Az ITM-től azt a választ kaptuk, hogy a rendkívüli jogrendre tekintettel a home office-t kormányrendelet szabályozza, ami megfelelően rugalmas, és lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló megállapodjék az otthoni munkavégzésben. Így egyelőre kvázi „okafogyottá vált” a Munka törvénykönyvének ez irányú módosítása.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.