Home office: a kormány szerint elég a mostani szabályozás

Belpol

Noha kijött egy kormányrendelet a home office-ról, többfelől érkeznek jelzések: a kormány valójában nem akarja az alkalmazását. Pedig a nyár végén azt ígérték, hamarosan a Munka törvénykönyvében szabályozzák. 

„Nem állnak a tárgyalások, hanem lezárultak” – mondta megkeresésünkre Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke. – „Augusztusban volt egy előzetes megbeszélés a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán (VKF) arról, hogyan képzelnek el a munkáltatói, illetve a munkavállalói oldal szervezetei a home office-szabályozást. Néhány alapkérdésben általánosságban meg is tudtunk egyezni: a rezsiátalányról, a munkaeszközök finanszírozása adómentességének határáról, illetve arról, hogy mind a két fél kérheti a home office-t, és írásban kell rögzíteni a feltételeket. 

A szakszervezeti vezető hozzátette: úgy volt, hogy szeptemberben visszatérnek a kodifikált normaszöveg megvitatására. Ám mivel ez nem történt novemberben sem, az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) fordultak. A tárcától azt a választ kapták, dolgoznak még rajta, mert vannak tisztázatlan kérdések, amiket rendezni kell, és a tervezet majd ezt követően kerül a felek elé. Aztán megjelent a távmunka szabályozása egy kormányrendeletben. Kordás László hozzáfűzte, ez tartalmazta azokat a pontokat, amelyekben augusztusban megállapodás született.

Függetlenül attól, hol tart a törvénymódosítás, a munkáltatói és a munkavállalói oldal között maradtak vitás kérdések. A munkáltatók például azt mondják, nem lehet garantálni az otthon dolgozó rezsiköltségeinek megfizetését. A kiindulópont a minimálbér tíz százaléka – legfeljebb. Ami akár lehet nulla is. „A nullát nem tudom elfogadni, mert abból indul ki, hogy van olyan haszonnal járó tevékenység, aminek a költsége nulla. Holott nincs. Ahol szolgáltatást, terméket, profitot állítanak elő, annak szükségszerűen vannak költségei” – mondta Kordás László. 

A home office-szal kapcsolatos másik vitás kérdés, hogy az otthoni munkarendet csak közös megegyezéssel lehessen kialakítani, tehát ha a munkavállaló nem akarja, nem kötelezhető rá.

A home office-t alapvetően mindkét fél kezdeményezheti, és ha a feltételek adottak, a munkáltató nem állhat ellen. Lényeges elem, hogy a vészhelyzetben hozott szabályozás nem teszi lehetővé a munkavállaló elbocsátását pusztán azért, mert a munkáltatónak nem tetszik a home office alkalmazása. 

Az otthoni munkavégzéssel összefüggésben akkor szólalt meg a vészcsengő a szakszervezeteknél, amikor Szijjártó elkezdte mondogatni, nem játszunk szakszervezetesdit, hanem aki home office-ban akarna dolgozni, azonnal kirúgja”. Azonmód javasolta a munkavállalói oldal, hogy ennek tilalmát foglalják törvénybe. Az nem született még meg, de a kormányrendeletben benne van. Amit aztán a veszélyhelyzet megszűntével vagy hatályban tartják, vagy nem. „Újabb csata lehet, tavasszal is volt” – értékelte Kordás László.

„Az első hullám váratlanul ért minket, a szakszervezeteket és a kormányzatot is. Aztán meglepő gyorsasággal és rugalmassággal alkalmazkodtak a felek, főleg a munkaadók, munkavállalók.” Erről már Perlusz László, a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetségének (VOSZ) főtitkára beszélt lapunknak. „A nyár folyamán felmerült annak az igénye, hogy a home office-t a Munka törvénykönyvében is szabályozni kellene. A kormányzati oldal támogatta, előzetes egyeztetések is folytak a munkaadók és a szakszervezetek között. Egyetértünk abban, hogy nagyfokú tárgyalási, megállapodási szabadságot kell adni a munkaadóknak és a munkavállalóknak” – emelte ki Perlusz László.

Szó volt már akkor a költségátalányról is. A néhány héttel ezelőtti kormányrendeletben nagyjából a nyáron megbeszéltek körvonalazódtak:

a költségtérítés a minimálbér tíz százalékáig terjedhet, és jellemzően az áram- és internetköltségekkel – esetleg némi rezsi-részlettel – kalkulálva.

Az irodai munka átalányköltség-elszámolásához nem szükséges számlákat gyűjtögetni, ezt a munkaadó biztosíthatja költségként, tehát járulékmentesen.

A szakszervezetek azt várják, hogy ez a térítés ne lehessen akár nulla forint, mindenképp járjon valamennyi. „Perlusz László kifejtette: a költségátalány csupán lehetőség. Nem is lenne logikus kötelezővé tenni. A kevésbé nyereséges cégeket, vagy a nagyszámú érintett dolgozó miatt a költségeket kevésbé elviselőket szükségtelenül korlátozná a home office kiterjesztésében. Előfordulhat, hogy a munkaadó inkább elbocsájtja a munkavállalót, vagy más megoldást keres, részmunkaidőt, egyebet. Kényszerhelyzet, ha nem tudja engedni a home office-t, mert a költségtérítés kötelező előírás olyan helyzetekben is, amikor a munkavállalónak rendelkezésre állnak a home office feltételei. Akik közül sokan lemondanának a költségátalányról, hogy otthon dolgozhassanak. „Gondoljunk bele, hogy például egy IT-programfejlesztő cég nem küldhetné el home office-ra a programozóit, csak ha költségátalányt fizet! Vagy egy cég anyagilag is kiválóan elismert felső vezetőjének, akinek különben is kötetlen a munkarendje, kötelezően igénybe kellene vennie a költségátalányt” – említ két példát a szakszervezeti vezető.

A VOSZ főtitkára is szükségesnek tartja a törvénymódosítást. „A munkaadók, munkavállalók eddig is elrendezték egymás közt ezt a kérdést, de gyengén volt alátámasztva, ami egy esetleges jogvita esetén bizonyos fokú bizonytalanságot vonhat maga után” – mondta Perlusz László.

Úgy véli: a kormányrendelet javított ezen a helyzeten, azonban nem oldotta meg száz százalékig.

Tovább kell vinni a Munka törvénykönyvébe a szabályozást, amit finomítani szükséges: egyebek mellett a munkabiztonság, az illetéktelen hozzáférés elleni védekezés feltételeit, az üzleti titok megőrzése, valamint a diszkréció megteremtésének technikáját, illetve azt is, hogy kinek meddig terjed a felelőssége különböző esetekben.

A home office szabályozására a kormánynál is rákérdeztünk. Az ITM-től azt a választ kaptuk, hogy a rendkívüli jogrendre tekintettel a home office-t kormányrendelet szabályozza, ami megfelelően rugalmas, és lehetőséget teremt arra, hogy a munkáltató és a munkavállaló megállapodjék az otthoni munkavégzésben. Így egyelőre kvázi „okafogyottá vált” a Munka törvénykönyvének ez irányú módosítása.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.