Homonnay Gergely: „Tőlünk, szervezőktől ne várja senki, hogy messiások legyünk”

  • narancs.hu
  • 2018. május 2.

Belpol

Miben mások a mostani tüntetések, mint a korábbiak? Hogyan lehet megszólítani a vidéket? Milyen lesz az új közmédia?

A macskája Facebook-oldalával kezdődött, a kampány során a DK mellé állt, ma már a kormányellenes tüntetéseket szervezi és az új közmédiáért dolgozik. Szerinte a diktatúra kapujában állunk, ami ellen csak úgy tudunk védekezni, ha szerveződünk. Ajánló.

MN: Az elmúlt évek legnagyobb tüntetései éppen a diáktüntetések voltak, de idővel azok is elhaltak. A közöny óriási probléma, az ellen hogy harcoltok? Mit tudnak adni ezek a tüntetések, amit a diákoké nem tudott?

HG: Az egy réteget szólított meg, ez pedig mindenkit. Most az EU-s zászlók mellett ott voltak az árpádsávosak is. A tüntetés végén jobbikosok jöttek oda hozzám gratulálni, pedig mindenki tudja, hogy elég távol állok attól az ideológiától, amit ők képviselnek. Nagy-Magyarország-pólós fiatalokkal szedtem össze a szemetet utána. Ezek baromi felemelő dolgok, és azt mutatja, a választók előrébb tartanak, mint a pártok: megtaláltuk egymásban azt, ami közös, mind magyarok vagyunk, és felelősek ezért az országért. Viszont tőlünk, szervezőktől ne várja senki, hogy messiások legyünk. Mi csak arra biztatjuk az embereket, hogy vegyenek részt a politikában, ami nem ott kezdődik, hogy ócsároljuk Orbán Viktort, hanem hogy hogyan oldjuk meg, ha például Mátészalkán két kilométerrel arrébb kell tenni a buszmegállót. Az embereknek meg kell tanulniuk, mit jelent felelős állampolgárnak lenni, hogy ők is döntéshozók. Mi abban tudunk segíteni, hogy felrázzuk a társadalmat.

MN: A kérdés éppen ez, hogyan lehet megszólítani az embereket. Budapesten és a vidéki nagyvárosokban szerveztek tüntetéseket, de mi a helyzet a kisebb településeken, a falvakban?

HG: El kell menni oda is, de nem tüntetésekkel. El kell érni, hogy szervezzék meg magukat: egy nyugdíjasklubot, egy közösségi bölcsődét, akármit, ahogy a Fidesz megszervezte a polgári köröket.

(...)

MN: Hogyan képzelitek el ezt az új közmédiát?

HG: Most készítjük a megvalósíthatósági tanulmányt, de az biztos, hogy be akarjuk vonni a civileket és a pártokat is, a legszélesebb körből akarjuk összegyűjteni hozzá az embe­reket. Nem egy pártlapot akarunk csinálni, hanem egy országos közmédiát. Persze azzal mi is tisztában vagyunk, hogy nem tudunk frekvenciát szerezni, és nem lesz annyi pénzünk, mint Andy Vajnának.

Fülöp Zsófia interjúját a csütörtöktől kapható Magyar Narancsban olvashatják teljes terjedelmében.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.