Személyre szabott éves teljesítménycélok, valamint „a feladatellátás egyes összetevőit megjelenítő egységes értékelési szempontok” alapján a 2024/2025-ös tanévtől indul a pedagógusok értékelése – derül ki egy csütörtök este megjelent belügyminiszteri rendeletből, amit a hvg.hu vett észre.
Minden tanárt a saját főnöke értékel majd: az összesen 100 pontból vezetőknél négy személyre szabott cél teljesítéséért egyenként 10-et, összesen tehát 40-et lehet kapni, nem vezető beosztásúaknál pedig három ilyen cél elérése 24 pontot érhet. Kiemelkedő teljesítményűnek azt minősítik, akinek pontszáma az elérhető pontszám legalább 80 százaléka, átlagos teljesítményű az, akinek pontszáma ennél kisebb, de az elérhető pontszám legalább 50 százaléka, továbbá „fejlesztendő teljesítményszintű” az, akinek eredménye az elérhető pontszám 50 százaléka alatti.
A személyes célkitűzéseket az érintett „véleményének mérlegelésével” kell meghatározni.
A teljesítmények értékelését június 30-ig, óvodában augusztus 15-ig kell elvégezni, a vezető a beszélgetés után a teljesítményszintek szerint besorolja az értékelendő dolgozókat – ehhez kikérheti a szülők és a tanulók véleményét, bár ennek formájáról nem szól a rendelet –, és „dönt az illetmény-eltérítésről”, vagyis a bért emelheti vagy csökkentheti.
A nem vezető pedagógusoknál a közös értékelési szempontok és pontszámaik:
- Pedagógiai munka minősége, eredményessége (28 pont)
- Feladatvállalás mennyiségi mutatói (12 pont)
- Munkavégzés megbízhatósága, határidők betartása (8 pont)
- Kommunikáció, együttműködés (6 pont)
- Tehetséggondozás, felzárkóztatás (8 pont)
- Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (6 pont)
- Egyedi intézményi értékelési szempont (8 pont)
Míg a vezetőké a négy egyéni célon kívül:
- Intézményi feladatellátás eredményessége (10 pont)
- Erőforrásokkal való gazdálkodás (10 pont)
- Stratégiai szemlélet (10 pont)
- Vezetői kommunikáció és irányítás (10 pont)
- Külső kapcsolatok (10 pont)
- Motiváció, elkötelezettség, etikus magatartás (5 pont)
- Fenntartó által meghatározott, az adott intézmény sajátos helyzetét tükröző értékelési szempont (5 pont)