Indul az új Széchenyi-terv - Kétszer ugyanabba

  • Mészáros Bálint
  • 2010. augusztus 5.

Belpol

Végre itt a gazdasági csodafegyver, a második Széchenyi-terv. Funkciója, elődjéhez hasonlóan, a kormányzati kommunikáció csúcsra járatása; a különbség, hogy most már a más pénzének elköltésére lehetünk majd büszkék.
Végre itt a gazdasági csodafegyver, a második Széchenyi-terv. Funkciója, elődjéhez hasonlóan, a kormányzati kommunikáció csúcsra járatása; a különbség, hogy most már a más pénzének elköltésére lehetünk majd büszkék.

"Éppen tíz esztendeje, hogy a polgári kormány elindította azt a széles szakmai és vállalkozói párbeszédet, amely 2001 januárjában a gazdaságot dinamizáló Széchenyi-terv pályázataiban öltött testet. (...) Az idő mégis azt igazolta, hogy az első Széchenyi-terv szövetségesi politikája helyes irányba mutatott. Az idő azt is bebizonyította, hogy a Széchenyi-terv az 1998 és 2002 között működő polgári kormány egyik legsikeresebb gazdaság- és társadalomfejlesztési programja volt." A jövőre startoló II. Széchenyi-terv vitairatában ragadtatja el magát imigyen a saját korábbi teljesítményén elmerengő "polgári kormány". A dokumentumból körvonalazódó program újra felveszi a nyolc éve elejtett szálat: az állami források különféle támogatásokra rendelkezésre álló részére ráaggat egy nevet, majd azt komoly erőforrások bevetésével, jó sokáig és hangosan ismételgeti a köztérben. Ettől a csomag afféle önálló entitásként, mi több, mirákulumként tűnik föl, így a későbbiekben annak ún. eredményeire holmi tények felemlegetése nélkül is lehet hivatkozni.

Egyszer már bejött

A terv állítólagos sikere ugyanis nem más, mint magának a kormányzati kompetenciának senki által nem vitatható bizonyítéka. A legendás első terv ugyanis annyit jelentett, hogy 2001-ben az amúgy is szétosztandó állami támogatásokat besöpörték egyetlen minisztérium (a gazdasági) alá, és egységes pályázati rendszerben osztották a pénzeket. Ennek elvitathatatlan pozitívuma, hogy ezzel megannyi szervezési-intézményi tapasztalat született, azaz egyúttal felkészülés volt az uniós források későbbi pályáztatásához. Ettől persze még nem történt más, mint hogy a korábbi támogatáspolitikát valamelyest átalakították, az elköltött pénzek pedig, akárcsak azelőtt (és azóta), valahogy hasznosultak. Azt nem tudjuk, pontosan hogyan, hiszen a Széchenyi-tervhez (pontosabban annak egyes, önmagukban értékelhető elemeihez) nem tartoztak konkrét, számon kérhető célkitűzések, költség-haszon elemzések, s a Medgyessy-kormány sem bajlódott az utólagos hatáselemzéssel. Jellemző, hogy a tervet nem jogszabály, kormánydöntés vagy bármilyen konkrét határozat tartalmazta, hanem egy minisztériumi "kiadvány". A terv reklámozására viszont elköltöttek néhány milliárd forintot.

Mivel minden, ahol pénzt lehetett költeni, a tervhez tartozott, voltak közöttük nyilvánvalóan hasznosak és kevésbé hasznosak egyaránt. Az út- és autópálya-építésre fordított cirka 250 milliárd például kényelmi, s tán baleseti szempontból előremutató, de ettől még versenyképességben a szinte autópálya nélküli Csehország és Szlovákia mögött kullogunk - bár tény, hogy az autópálya-építés államadósságot kitűnően növelő szerepére a későbbi szocialista-liberális kormányok éreztek rá igazán. Ebben az időszakban viszont az adófizetők pénzéből lehetőség nyílott egy udvari szállító, azaz egy rendes magyar nagyvállalkozás (a Vegyépszer) kinevelésére. A 74 gyógyfürdő összesen 28 milliárdos fejlesztése pedig abból a logikus felismerésből indult, hogy e téren Magyarország adottságai kamatoztathatók. Mint az Állami Számvevőszék megállapította (lásd: Bottal ütik, Magyar Narancs, 2005. szeptember 8.), helyzetelemzés, állapotfelmérés, használható üzleti terv már nem készült, csak ömlött a pénz. Így fordulhatott elő, hogy a korábban az ország megmentőjének kikiáltott ágazat mostani legnagyobb problémája, hogy az egészségbiztosító biztosítsa a még nagyobb finanszírozást, hiszen a sokat emlegetett potenciális külföldi vendégsereg mégsem tartja el a fürdőket.

Nyilván kevésbé lehet kárhoztatni a kutatás-fejlesztésre adott 15 milliárdos többlettámogatást, melynek elosztásába az MTA is beleszólhatott. Mintegy négy és fél ezer lakás, önkormányzati intézmény, iskola energiatakarékossági beruházásaira is elköltöttek 3,7 milliárdot - ennek hatása is csak pozitív lehet, de természetesen ilyen támogatások a terv előtt és után is voltak. A bérlakásépítésre jutó 30 milliárddal fontos fejlesztések valósultak meg, miközben az új ingatlanok építése a lakáspolitika egyik legdrágább formája. Azért csak az egyik, mert még hátravolt a középosztály lakásvásárlásához adott kamattámogatás és adójóváírás. Az utóbb leállított program azért elvitt évente 200 milliárd forintot (legalábbis kezdetben), amivel komoly előnyt szereztünk az államháztartás bedöntésének régiós versenyében.

A legvitatottabb a négyezer vállalkozásnak juttatott 48 milliárd forint hatása. A kkv-k tutujgatása minden ország minden kormányának szívügye, de egyelőre hiányzik annak logikai magyarázata és tapasztalati igazolása, hogy az ingyenpénz miként is növeli a versenyképességet. Összességében pedig arra is lehet tippelni, hogy az ilyen-olyan célokra így-úgy elköltött 600-700 milliárd miatt volt-e nagyobb az akkori gazdasági növekedés, vagy a világgazdasági konjunktúra miatt.

Nevezéktan

A második Széchenyi-terv néven futó grandiózus vízió rendszertanilag talán a részleges fejlesztési koncepciók kategóriájában helyezhető el. Helyzetelemzésében megállapítja, hogy minden bajok okozója az előző kormányok szocialista gazdaságpolitikája volt, amin ideje túllépni. A 200 oldalas dokumentum ugyanakkor hemzseg az olyan ellentmondásoktól, melyek a követendő gazdaságpolitika alapjait érintik: ugyanazon döntéseket néha a piacra kell bízni, máskor az államra, a verseny jó dolog, de csak ha az állam jelöli ki a versenyzőket, a vállalkozások terheit pedig elvileg csökkenteni kell, de ehelyett az egész terv a kistafírozásukról szól. Az egész mögött álló zavaros gazdaságfilozófia lemérhető az egyik tételmondatból: "A következő évek gazdaságpolitikája nem szólhat az állam által kiválasztott 'nyertes' ágazatokról, de rendelkeznie kell egy olyan jövőképpel, amely jelzi, hogy mely tevékenységek lehetnek a gazdasági növekedés húzóterületei." Világos: a fejlesztendő ágazatokat tehát nem az állam jelöli ki, ő csak megmondja, melyek azok. Ebben pedig igyekszik követni a bevált receptet. Ismét húzóágazat lesz az egészségipar, amelybe ezúttal az egészségturizmuson kívül az ásványvíztermelés, a növényházi kertészet, a gyógyszeripar vagy az orvosiműszer-gyártás is beleértendő. Ismét szerepet kap az energiahatékonyság, a lakásprogram (bérlakásépítés, a vásárlóknak állami garancia, az építő cégeknek kamattámogatás stb.), a vállalkozásfejlesztés, a kutatás-fejlesztés támogatása, a foglalkoztatáspolitika (egymillió új munkahely) és a közlekedés rendbetétele.

A fejlesztések mikéntje még nem ismert, és egyelőre pénzről, ütemezésről sincs szó. Egyrészt ez még csak vitairat, a kormány várja a javaslatokat, illetve a bevált fideszes módi szerint "konzultációt" indít, hogy mindez "a magyar gazdaság egészének terve lehessen". Az is egyértelmű, hogy az államkassza üres (illetve adósságlevelekkel van tele), ráadásul a versenyszféra egyes cégeinek dotálása az Európai Unión immár belül könynyen a tiltott állami támogatások kategóriájába kerülhetne. Nem meglepő tehát, hogy a kormányzati nyilatkozatok az uniós támogatásokat jelölték meg a terv forrásaként. A 2007-2013 közötti programozási időszakra jutó 22,5 milliárd euró felhasználásának kétharmada-háromnegyede már eldőlt (egy részükre már szerződések is vannak, illetve a pályázók el is költötték), maradt nagyjából 1800 milliárd forint. Ebből szándékozik a kormány ezermilliárdot a Széchenyi-terv programjaira fordítani. Természetesen az uniós források felhasználására vonatkozó Új Magyarország Fejlesztési Tervet, illetve a hét operatív programot 2006-ban az akkori kormány egyeztette Brüsszellel - ennek megváltoztatásához is az unió jóváhagyására lesz szükség, illetve a támogatásokra szigorú szabályok fognak vonatkozni.

Ha e forrásszerzési praktika sikerül, tulajdonképpen nem történik más, mint az uniós pályázati pénzek átcsoportosítása. Ahhoz, hogy erre propagandát is lehessen építeni, felmelegítették a régi elnevezést, amelyet - efelől semmi kétségünk - a következő években nagyon sokszor fogunk hallani.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.