Vérciki

Itt a Schmitt-jelentés

  • narancs.hu
  • 2012. március 27.

Belpol

Dodonai jelentést adott ki a plágiumbizottság Schmitt Pál doktorija ügyében. A plágium kifejezéstől – és annak értelmétől – most vegyenek érzékeny búcsút, többet nem találkoznak vele hivatalosan.

A Schmitt Pál kisdoktorijáról készült tényfeltáró jelentésben a felelősségre vonás az intézményt illeti: az egyetem „szakmai hibát vétett, amikor ezt a szövegazonosságot nem tárta fel időben, s így a dolgozat szerzője azt hihette, hogy értekezése megfelel az elvárásoknak”.

Feltűnően kerüli a jelentés a plágium kifejezést, amely formai hibák ellenére, de elfogadhatónak tartja az államfő 1992-ben készült munkáját. A két hónapon át készült háromoldalas munka a legfőbb szabálytalanságként „a dolgozatra általában jellemző szakszerűtlen forrásmegjelölés”-t rója fel, továbbá szintén „eljárási hibára utal, hogy az értekezés végén felsorolt irodalmi hivatkozások nem a szabályos bibliográfiai elvárásnak megfelelően szerepelnek”.

Ugyanakkor a Tóth Miklós, Fluck Ákos, Gombocz János, Kovács Etele, Rácz Károly által készített munka tulajdonképpen elismeri a plagizálás tényét: „A Tényfeltáró Bizottság vizsgálata alapján megerősítést nyert, hogy a dolgozat szerzője a kisdoktori értékezés szövegében sehol nem használta a forrásmunkára történő közvetlen utalást. Nem használt a szövegben idézőjelet, szövegközi szerzői név megadását, lábjegyzetet, vagy végjegyzetet.”  Ebből azonban nem vonják le azt a következtetést, hogy Schmitt Pál szellemi munka eltulajdonításával vádolható, mindössze annyit fűznek hozzá: „ez egyébként azért is zavaró, mert az értekezés végén feltüntetett irodalomjegyzék forrásmunkaként történő felhasználásának beazonosítása nehéz.”

(A bizottság tagjairól szóló írásunkat lásd itt.)

Az öttagú bizottság végső következtetésképpen levonja, hogy a „doktori eljárás – a fent részletezett eljárási hiányosságokkal ugyan, de – formailag megfelelt az akkor még önállóan működő Testnevelési Egyetem gyakorlatának”.

(A címlapon szereplő Schmitt-fotó tegnap készült Dél-Koreában az elnökről.)

 




Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.