Jöhet a dugódíj?

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Belpol

Legalábbis a Budapesti Mobilitási Terv minden verziójában szerepel.

Nem verték nagy dobra, hogy mik következhetnek a budapesti forgalomra vonatkozóan a következő néhány évben: a Budapesti Mobilitási Terv részletes dokumentumát múlt hétvégén tette fel honlapjára a főváros. A dokumentáció három verzióban - az anyagi ráfordítás mértéke szerint - (szűkös-közepes-gazdag) tervezi, mi is lehet 2030-ig Budapesten.

A közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat tartalmazó anyagot egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátották. Az Index elemzésében mutat rá arra, hogy mindhárom költségkeret számol egy eddig nagyon is kerülgetett témával, méghozzá a dugódíjjal. Ez ugyanis mint 2021 és 2025 között (,3 milliárd forintból) megvalóstandó projekt szerepel mindegyik verzióban.

A kétlépcsős - Budapest-matricából és belvárosi zónából álló - dugódíjra már 2015.ben voltak elképzelések, de ekkor pontos összegekről nem volt szó. Viszont nagy elhatározás volt, hiszen a 4-es metró megépítésének ellenében az EU-felé vállalt kötelezettség lett volna a dugódíj bevezetése. A parlament azonban jogszabályban fogadta el, hogy nem lehet dugódíjat bevezetni, így a téma lekerült a napriendről, de a most megjelent tervezet szerint ez csak időleges volt.

A tervezetben szerepelnek a már eldöntött és a még megvitatandó projektek is, így az elsők közt (A már eldöntötteknél) szerepel például:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
  • a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása

 

A még tervezettek között szerepel 2021-25 között például:

  • integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása (BKK, MÁV, Volán)
  • az M1 metróvonal korszerűsítése és meghosszabbítása
  • átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
  • a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
  • a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

 

Közepes és teljes forráslehetőségeknél ezek bővülhetnének még többek között a 3-as és a 4-es metró meghosszabbításával.

 

 

Csak belépővel!

A Fővárosi Önkormányzat a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalta a dugódíj bevezetését. Brüsszel most már türelmetlen. A magyar kormány azonban ettől függetlenül is hajlik rá.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.