Jöhet a dugódíj?

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Belpol

Legalábbis a Budapesti Mobilitási Terv minden verziójában szerepel.

Nem verték nagy dobra, hogy mik következhetnek a budapesti forgalomra vonatkozóan a következő néhány évben: a Budapesti Mobilitási Terv részletes dokumentumát múlt hétvégén tette fel honlapjára a főváros. A dokumentáció három verzióban - az anyagi ráfordítás mértéke szerint - (szűkös-közepes-gazdag) tervezi, mi is lehet 2030-ig Budapesten.

A közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat tartalmazó anyagot egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátották. Az Index elemzésében mutat rá arra, hogy mindhárom költségkeret számol egy eddig nagyon is kerülgetett témával, méghozzá a dugódíjjal. Ez ugyanis mint 2021 és 2025 között (,3 milliárd forintból) megvalóstandó projekt szerepel mindegyik verzióban.

A kétlépcsős - Budapest-matricából és belvárosi zónából álló - dugódíjra már 2015.ben voltak elképzelések, de ekkor pontos összegekről nem volt szó. Viszont nagy elhatározás volt, hiszen a 4-es metró megépítésének ellenében az EU-felé vállalt kötelezettség lett volna a dugódíj bevezetése. A parlament azonban jogszabályban fogadta el, hogy nem lehet dugódíjat bevezetni, így a téma lekerült a napriendről, de a most megjelent tervezet szerint ez csak időleges volt.

A tervezetben szerepelnek a már eldöntött és a még megvitatandó projektek is, így az elsők közt (A már eldöntötteknél) szerepel például:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
  • a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása

 

A még tervezettek között szerepel 2021-25 között például:

  • integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása (BKK, MÁV, Volán)
  • az M1 metróvonal korszerűsítése és meghosszabbítása
  • átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
  • a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
  • a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

 

Közepes és teljes forráslehetőségeknél ezek bővülhetnének még többek között a 3-as és a 4-es metró meghosszabbításával.

 

 

Csak belépővel!

A Fővárosi Önkormányzat a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalta a dugódíj bevezetését. Brüsszel most már türelmetlen. A magyar kormány azonban ettől függetlenül is hajlik rá.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.