Jöhet a dugódíj?

  • narancs.hu
  • 2019. április 15.

Belpol

Legalábbis a Budapesti Mobilitási Terv minden verziójában szerepel.

Nem verték nagy dobra, hogy mik következhetnek a budapesti forgalomra vonatkozóan a következő néhány évben: a Budapesti Mobilitási Terv részletes dokumentumát múlt hétvégén tette fel honlapjára a főváros. A dokumentáció három verzióban - az anyagi ráfordítás mértéke szerint - (szűkös-közepes-gazdag) tervezi, mi is lehet 2030-ig Budapesten.

A közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat tartalmazó anyagot egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátották. Az Index elemzésében mutat rá arra, hogy mindhárom költségkeret számol egy eddig nagyon is kerülgetett témával, méghozzá a dugódíjjal. Ez ugyanis mint 2021 és 2025 között (,3 milliárd forintból) megvalóstandó projekt szerepel mindegyik verzióban.

A kétlépcsős - Budapest-matricából és belvárosi zónából álló - dugódíjra már 2015.ben voltak elképzelések, de ekkor pontos összegekről nem volt szó. Viszont nagy elhatározás volt, hiszen a 4-es metró megépítésének ellenében az EU-felé vállalt kötelezettség lett volna a dugódíj bevezetése. A parlament azonban jogszabályban fogadta el, hogy nem lehet dugódíjat bevezetni, így a téma lekerült a napriendről, de a most megjelent tervezet szerint ez csak időleges volt.

A tervezetben szerepelnek a már eldöntött és a még megvitatandó projektek is, így az elsők közt (A már eldöntötteknél) szerepel például:

  • az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
  • az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
  • a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
  • a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
  • a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
  • P+R parkolók építése
  • M2 gyorsforgalmi út
  • a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
  • a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
  • a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
  • az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
  • az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
  • a Petőfi híd felújítása

 

A még tervezettek között szerepel 2021-25 között például:

  • integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása (BKK, MÁV, Volán)
  • az M1 metróvonal korszerűsítése és meghosszabbítása
  • átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
  • a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
  • a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
  • a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
  • a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
  • a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel

 

Közepes és teljes forráslehetőségeknél ezek bővülhetnének még többek között a 3-as és a 4-es metró meghosszabbításával.

 

 

Csak belépővel!

A Fővárosi Önkormányzat a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalta a dugódíj bevezetését. Brüsszel most már türelmetlen. A magyar kormány azonban ettől függetlenül is hajlik rá.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.