Nem verték nagy dobra, hogy mik következhetnek a budapesti forgalomra vonatkozóan a következő néhány évben: a Budapesti Mobilitási Terv részletes dokumentumát múlt hétvégén tette fel honlapjára a főváros. A dokumentáció három verzióban - az anyagi ráfordítás mértéke szerint - (szűkös-közepes-gazdag) tervezi, mi is lehet 2030-ig Budapesten.
A közlekedési fejlesztési terveket és beruházásokat tartalmazó anyagot egyelőre egyeztetésre és véleményezésre bocsátották. Az Index elemzésében mutat rá arra, hogy mindhárom költségkeret számol egy eddig nagyon is kerülgetett témával, méghozzá a dugódíjjal. Ez ugyanis mint 2021 és 2025 között (,3 milliárd forintból) megvalóstandó projekt szerepel mindegyik verzióban.
A kétlépcsős - Budapest-matricából és belvárosi zónából álló - dugódíjra már 2015.ben voltak elképzelések, de ekkor pontos összegekről nem volt szó. Viszont nagy elhatározás volt, hiszen a 4-es metró megépítésének ellenében az EU-felé vállalt kötelezettség lett volna a dugódíj bevezetése. A parlament azonban jogszabályban fogadta el, hogy nem lehet dugódíjat bevezetni, így a téma lekerült a napriendről, de a most megjelent tervezet szerint ez csak időleges volt.
A tervezetben szerepelnek a már eldöntött és a még megvitatandó projektek is, így az elsők közt (A már eldöntötteknél) szerepel például:
- az 1-es villamosvonal meghosszabbítása az Etele térig
- az elektronikus, időalapú jegyrendszer és kapcsolódó új tarifarendszer bevezetése
- a fogaskerekű vasút (60-as villamos) rekonstrukciója és fejlesztése
- a 3-as metróvonal infrastruktúra-rekonstrukciója
- a Déli összekötő vasúti Duna-híd átépítése
- P+R parkolók építése
- M2 gyorsforgalmi út
- a Széchenyi Lánchíd és a villamos- és közúti aluljáró felújítása
- a Blaha Lujza tér közterületi megújítása, a Széna tér és az Orczy tér felújítása
- a Hungária krt. – Könyves K. krt. kerékpáros infrastruktúra korszerűsítése
- az EuroVelo6 és EuroVelo14 nemzetközi kerékpárútvonalak fejlesztése
- az autómegosztási (carsharing) rendszer szabályozásának megvalósítása
- a Petőfi híd felújítása
A még tervezettek között szerepel 2021-25 között például:
- integrált menetrend és menetdíjrendszer kialakítása (BKK, MÁV, Volán)
- az M1 metróvonal korszerűsítése és meghosszabbítása
- átfogó city-logisztikai szabályozás megvalósítása
- a pesti belvárosi Duna-part Kossuth tér – Fővám tér közötti szakaszának megújítása
- a fővárosi személyforgalmi behajtási díj rendszer bevezetése és kapcsolódó infrastruktúra beruházások
- a budapesti városi zöldutak fejlesztése és a környéki zöldutakhoz való kapcsolódás fejlesztése
- a közbringa-rendszer továbbfejlesztése
- a Nagykörút komplex keresztmetszeti felülvizsgálata, gyalogos-kerékpáros lehetőségekkel
Közepes és teljes forráslehetőségeknél ezek bővülhetnének még többek között a 3-as és a 4-es metró meghosszabbításával.
Csak belépővel!
A Fővárosi Önkormányzat a 4-es metró uniós támogatásáért cserébe vállalta a dugódíj bevezetését. Brüsszel most már türelmetlen. A magyar kormány azonban ettől függetlenül is hajlik rá.