Kálmán Olga piti kormányzati bosszút lát a színházak fenntartásának tervezett átalakításában

  • narancs.hu
  • 2019. december 5.

Belpol

Attól tart, a színházak csak akkor maradnak életben, ha ideológiailag kedves vezetők kerülnek az élükre.

Ez most a kormány bosszúja Budapest elvesztéséért, vagy esetleg a kormány bosszúja Budapest elvesztéséért? - teszi fel a kérdést Facebook-oldalán Kálmán Olga, Gy. Németh Erzsébet főpolgármester-helyettes kulturális tanácsadója.

A volt tévés egy minisztériumi közleményre reagál, melyet azután adott ki az Emmi, hogy kiszivárgott: a kormány megszüntetné az NKA-t és beleszólna a fővárosi fenntartású színházak igazgatóinak kinevezésébe.

Az Emmi szerint "színházat önként vállalt feladataként fenntarthat egy önkormányzat, vagy fenntarthat az állam, de lehet vegyes - önkormányzati és állami - fenntartású és finanszírozású is, és ennek megfelelően alakulnának a fenntartói jogok is. Tehát egy, a Fővárosi Önkormányzat által fenntartott és finanszírozott fővárosi színház működésébe az állam, a minisztérium nem szól bele."

Kálmán ezt - kérdésekben megfogalmazva - úgy értelmezi, hogy ha a főváros meg akarja tartani a jelenlegi jogait - tehát az igazgatók kinevezésének a jogát - akkor a kormány nem fog pénzt adni az intézmények működtetésére, az állami finanszírozással viszont együtt jár majd a beleszólási jog a vezetők kiválasztásába.

"Értsük úgy, hogy ha a színházak életben akarnak maradni akkor csak IDEOLÓGIAILAG KEDVES VEZETŐK kerülhetnek az intézmények élére? Értsük úgy, hogy ez egy piti bosszú?" - zárja bejegyzését.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.