Karácsony: 2023 legyen az újrakezdés éve

  • MTI/narancs.hu
  • 2023. január 1.

Belpol

Új buszok és új fák is érkeznek a fővárosba idén - ígérte a főpolgármester.

Legyen az újrakezdés éve 2023 - mondta Karácsony Gergely főpolgármester újévi köszöntőjében vasárnap, békés, boldog új évet kívánva.

A főpolgármester a Facebook-oldalára feltöltött videóban a béke kívánságának súlyára hívta fel a figyelmet, amelyet az áldozatok adnak, a könnyek, a nélkülözés, ami a szomszédunkban sok millió ember hétköznapjává lett az orosz zsarnok háborús agressziója miatt.

Úgy fogalmazott: itt az ideje, hogy "ne azt tekintsük mindig normálisnak, amit megszoktunk", hanem amiről meggyőződéssel lehet mondani, hogy helyes.

"Használjuk ki, hogy recseg-ropog körülöttünk a háború, energiakrízis, klímaválság által sújtott globális kapitalizmus" - mondta, hozzátéve: "használjuk ki, hogy a világ minden felelős vezetője és polgára most azt a kérdést teszi föl, hogy mit rontottunk el, és hogyan kellene másféleképpen folytatnunk".

Karácsony Gergely beszélt a főváros 150 éves jubileumáról, a Blaha Lujza tér átadásáról és arról is, hogy a Lánchídon újra járnak már a buszok. Megjegyezte: úgy helyes, ha a híd jövőjéről a közóhajnak megfelelően születik döntés.

Közölte: 2023 első félévében átadják a 3-as metrót, érkezik 150 új busz és több mint 40 új troli, még több Bubi-állomás épül, 2024-ig húszezer fát ültetnek, illetve a Városháza park felújításának keretében már jövő nyáron újra kultúra költözhet a Merlin Színházba.

Karácsony Gergely hangsúlyozta: nem engednek stratégiai céljaikból, hogy az évtized végére a budapesti közszolgáltatások energiafüggetlenek legyenek, és a városi közszolgáltatások annyi energiát használjanak, amelyet képesek is megtermelni. Ezért veszik vissza Budapestnek a Csatornázási Műveket, és ezért nem adják a kormánynak az ivóvízellátást.

Az infláció takarékosságra inti Budapestet is, de ragaszkodnak a szolidaritáshoz és az emberséghez - mondta. Hozzátette: a főváros nem bezárja, hanem kinyitja azokat az intézményeket, például a Fővárosi Szabó Ervin Könyvtárat, amely befogadni képes mindazokat, akiket a rezsiválság sújt.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.