Karácsony álságosnak és károsnak nevezte a kormány kiszivárogtatott tervét

  • narancs.hu
  • 2020. január 13.

Belpol

A főpolgármester szerint hiába tagadta le Palkovics László miniszter, hogy létezik a tervezet, ő is látta azt.

Álságosnak és károsnak nevezte a Facebookon Karácsony Gergely azt a sajtóban kiszivárgott tervet, mely Budapestet lényegében elvágná az uniós fejlesztési forrásoktól. A főpolgármester szerint hiába tagadta le Palkovics László miniszter, hogy létezik a tervezet, ő is látta azt.

A Népszavához eljutott kormányzati dokumentum szerint konkrét terv szól arról, hogy milyen rendszerben használná fel Magyarország a következő, 2021-2027 közötti uniós finanszírozási időszak operatív programjainak támogatásait. Az új struktúrának – azon túl, hogy Debrecenen kívül a legtöbb nagyvárost hátrányosan érintené – Budapest lenne a legnagyobb kárvallottja: ha a Bizottság elfogadja a kormányzati javaslatot, a főváros a jelzett ciklusban uniós fejlesztési források nélkül maradhat.

Fürjes Balázs államtitkás és Palkovics László innovációs miniszter hárít. Míg Fürjes arról nyilatkozott, hogy nem született döntés az ügyben, Palkovics a dokumentum létezését is tagadja.

"Álságos, mert ennek az anyagnak az elkészültét nem előzte meg semmiféle egyeztetés. És álságos azért is, mert a kormány illetékes minisztere rezignált arccal letagadja az anyag létezését, pedig az itt van éppen az asztalomon. Letagadja azt is, hogy ezt bemutatták Brüsszelben. Pedig az ominózus napon speciel én is Brüsszelben tárgyaltam, a repülőgépen ott ült előttem Palkovics László miniszter" – írja Karácsony Gergely Facebook-posztjában.

"Káros, súlyosan káros ez a kormányzati terv. Mert Budapest az ország gazdasági motorja, ha Budapest nem jut fejlesztési forrásokhoz, a motor leáll, és annak nem csak a budapestiek, hanem az egész ország kárát látja. Minden létező fórumon fel fogunk lépni, hogy az Unió ne hagyja jóvá a Budapestet büntető elképzeléseket. Tárgyalni fogunk az Európai Bizottsággal és minden érintett intézménnyel a súlyosan káros elképzelés megtorpedózása érdekében. Az ellenzéki pártok EP-képviselőit közös ügyünk képviseletére kérjük – ígéri.

A teljes poszt elérhető itt:

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.