Karácsony: Orbán kivégezte az önkormányzatiságot

  • narancs.hu
  • 2020. december 19.

Belpol

A főpolgármester szerint az iparűzési adó megfelezése csak mélyíti a válságot. 

„Hát akkor ez kész, ennyi volt. Orbán Viktor ma bejelentette a magyar önkormányzatiság kivégzését” – kezdi Facebook-bejegyzését Karácsony Gergely. A főpolgármester a kormányfő szombati bejelentésére reagált, ami szerint 2021. január 1-től a kis- és középvállalkozások, valamint az egyéni vállalkozók helyi iparűzési adóját január 1-től a felére csökkentik. 

Karácsony szerint az iparűzési adó harminc évig volt az önkormányzatok által végzett közszolgáltatások legfontosabb alapja, a megfelezése nem kezeli, hanem mélyíti a válságot. Hozzáteszi, a miniszterelnöki bejelentésnek „semmi köze a gazdasági válság kezeléséhez”, a „cinikus hatalmi politizáláshoz van köze csak”. Az önkormányzatok számára viszont maga a kiviégzés. 

„Sok települést küld padlóra, taszít kilátástalan helyzetbe, veszélyezteti a közszolgáltatások ellátását. A veszteségben osztozik Budapest is, a Fővárosi Önkormányzat számára ez nagyjából egy Lánchíd árának elvételét jelenti, akkora kiesést, amennyiből a közvilágítást, a köztisztaságot és a zöldfelületek fenntartását fizetjük” 

– írja a főpolgármester. Szerinte „blabláznak” valamit a kompenzálásról, ami azt jelenti, hogy amelyik városvezető „befogja a száját, az talán túléli, de már nem a helyi polgárok akaratát képviselő önkormányzat lesz, csupán a kormány vazallusa”. 

„Ennek a felelőtlen kormánypolitikának a társadalmi, gazdasági és politikai következményei beláthatatlanok” 

– fogalmaz Karácsony. 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.