"Kártyázni is kell" (Vass Nándor, a Környezetvédelmi Minisztérium integrációért felelős államtitkára

  • Mihalicz Csilla
  • 2001. június 21.

Belpol

Magyar Narancs: A tárgyalások lezárását a szkeptikusok úgy is értelmezhetik, hogy a környezetvédelmet presztízskérdésnek tekintő svédek (Svédország az EU soros elnöke - M. Cs.) erősen szorgalmazták az áttörést épp ezen a területen, továbbá a megtorpant csatlakozási folyamatot is tovább akarták lendíteni ily módon. A másik oldalról viszont úgy tűnik, az eredetileg kilenc mentességi kérelem közé el volt rejtve néhány, amelyet - a megfelelő lélektani pillanatban - eleve ejteni akartak.
Magyar Narancs: A tárgyalások lezárását a szkeptikusok úgy is értelmezhetik, hogy a környezetvédelmet presztízskérdésnek tekintő svédek (Svédország az EU soros elnöke - M. Cs.) erősen szorgalmazták az áttörést épp ezen a területen, továbbá a megtorpant csatlakozási folyamatot is tovább akarták lendíteni ily módon. A másik oldalról viszont úgy tűnik, az eredetileg kilenc mentességi kérelem közé el volt rejtve néhány, amelyet - a megfelelő lélektani pillanatban - eleve ejteni akartak.és intézményfejlődés szempontjából nem csupán megtorpanást, de jókora visszalépést is jelentett. A botránytól botrányig bukdácsoló tárca egyik szakemberét a másik után vesztette - illetve zavarta - el. Az utolsó kirúgottak között volt Vass Nándor közgazdasági-informatikai helyettes államtitkár, aki Ligetvári Ferenc hivatalba lépésekor az elsők közt került vissza a tárcához, igaz, szerepet nemigen kapott. A decemberben kinevezett Turi-Kovács Béla azonban megtette a tárca "külügyminiszterévé", rábízva a csatlakozási tárgyalások levezénylését. A környezetvédelmi fejezet zökkenőmentes lezárása külföldön és idehaza egyaránt meglepetést keltett.

Vass Nándor: Mindkettőben van valami igazság. De azért lehetne a sajtó kicsit igazságosabb a tárca munkájának értékelésekor. December óta új miniszterünk van. És aki idebenn túlélt három minisztert, az tud viszonyítani. Most teremtődtek meg az alkotó munka feltételei. A szakemberek jó része átvészelte a viharokat, és most dacosan elkezdett dolgozni. Igaz, volt a fiókokban néhány félkész, épp csak egy kis igazítást igénylő törvénytervezet is, de attól, hogy két tudós után most egy menedzser vette át a tárca vezetését, új fordulatot vett a minisztériumi munka. A svédek valóban ambicionálták a tárgyalások sikeres lezárását, de azért igazságtalanság volna azt állítani, hogy ők kaparták ki a magyaroknak a gesztenyét.

MN: Ön egybemossa a Pepó- és a Ligetvári-korszakot.

VN: Annyiban igen, hogy egyikük idején sem folyt olyan koordinált szakmai munka, mint amilyen december óta.

MN: Ennyire fontos a miniszter személye?

VN: Igen. Például a csatlakozási tárgyalások idején sokszor szükség volt a társminisztériumokkal való egyeztetésre. A két előző miniszter egyszer sem mondta sikertelenül zárult középszintű egyeztetések után, hogy készítsetek fel, megyek a minisztertársamhoz.

MN: Az uniós joganyag környezetvédelemre vonatkozó előírásai közül kilenc olyant jelölt meg Magyarország, amely alól átmeneti mentességet (derogációt) kér. Azután fokozatosan föladtunk ezekből ötöt. A fennmaradó négy közül az egyikben sikerült megegyezni a hat legnagyobb szennyező cég - többségükben erőművek - menedzsmentjével, hogy 2004 végéig leszorítják a szennyezőanyag-kibocsátásukat az eredeti 2008-as határidő helyett. Miért is kellett itt mentességet kérni?

VN: Mert ezt a csatlakozás pillanatáig kellene megtenniük.

MN: Önök nagyon optimisták, ha azt képzelik, hogy előbb végbemegy a bővítés.

VN: Ez a nagypolitika játéka. A magyar fél 2003 végét jelöli meg a csatlakozás várható időpontjaként. A mentességi igények visszavonását kormányhatározat szentesítette. A visszavontak közül kettő keretirányelv-szerű volt. Az egyik a felszín alatti vizekről, a másik a levegőbe bocsátott ipari szennyező anyagokról szólt. De egyik sem tartalmazott konkrét határértékeket. Ezek csak arra szólítanak fel, hogy a csatlakozó országok jogalkotásában, intézményfejlesztésében megfelelő intézkedéseket kell tenni a kibocsátás csökkentésére.

MN: Ezt önök csak most fedezték fel?

VN: Igen. Amikor 1999 nyarán elindult a tárgyalássorozat, legalább nyolcvan EU-direktíván kellett végigrágniuk magukat azoknak, akik kitöltötték az úgynevezett pozíciós papírokat. Vagyis minden egyes direktíváról meg kellett nézni, hogy milyen kötelezettségeket ró Magyarországra, majd nyilatkozni kellett: tudjuk-e vállalni, vagy mentességet kérünk. Erre körülbelül két hetünk volt. Ha nem tartjuk a határidőt, fél évvel később indulnak a tárgyalások. Nyilvánvaló, hogy a kollégák az óvatosság elve alapján dolgoztak. Ezért kezdetben 22 mentességi kérelmünk volt, majd ez fokozatosan kilencre csökkent. Nagyon aprólékos tárgyalássorozat kezdődött tavaly decemberben. Miután a partnereink látták, hogy a részhatáridőket is képesek vagyunk tartani, január 13-án az EU technikai konzultációs lehetőséget biztosított a magyar félnek. Ekkor újra végigmentünk minden egyes direktíván, és megtaláltuk azt az ötöt, amelyet visszavonhatunk anélkül, hogy bármilyen kárunk származna belőle. Két direktíva esetében ők hívták fel a figyelmünket arra, hogy ne kérjünk mentességet, hiszen nem kell káros konzekvenciákkal számolnunk. Tehát sem többletköltségeket nem vállaltunk, sem a magyar környezetvédelem érdekeit el nem árultuk.

MN: Illés Zoltán, az illetékes parlamenti bizottság elnöke egy tévéműsorban olyan célzást tett, hogy a felszín alatti kibocsátásra vonatkozó mentességi kérelem végsőkig való fenntartása mögött hat külföldi tulajdonú cukorgyár érdekei húzódtak meg.

VN: Alighanem összekeverte a dolgokat. Ezeknél a direktíváknál semmiféle üzleti érdek nem volt a háttérben.

MN: Az úgynevezett Seveso-direktívában - amely az ipari katasztrófák megelőzése érdekében követel meg bizonyos biztonsági előírásokat - az EU nem ismert tréfát. Önök kénytelenek voltak engedni, ami jelentős terheket ró a költségvetésre.

VN: A költségek nagy részét a magánszektor állja. Előzetes becslések szerint 25 milliárd forintról van szó. Ebben az egyben az EU ultimátumot adott; azért, mert emberéletről van szó. Akkor pedig nincs kibúvó. Egyébként meggyőződésem, hogy ha kitartunk a derogáció mellett, és az unió netán elfogadja, akkor azzal vádoltak volna bennünket, hogy az Orbán-kormány számára az emberéletnek nincs becsülete.

MN: Feltehetően nem véletlenül kértek korábban mentességet. Hogyan tudják majd előteremteni a költségeket a csatlakozás időpontjáig a kevésbé tőkeerős magyar vállalatok? Ha jól sejtjük, ezúttal viszont arra bazíroznak, hogy 2003. december 31-ig mégsem lesz csatlakozás.

VN: A magyar kormány ezzel az időponttal számol. A cégek pedig vállalták, hogy tartják a határidőt.

MN: Lehet majd pályázat útján pénzhez jutni?

VN: Azt hiszem, elvárható, hogy a cégek a zsebükbe nyúljanak. A nyugati országok is végigmentek ezen az úton. Ott sem mindent az állam finanszírozott. A magántőkének tudomásul kell vennie, hogy ha működni akar, akkor a környezetvédelmi normáknak meg kell felelnie.

MN: Mivel lehetett hatni a külföldi tulajdonosokra? Nekik aztán édesmindegy, mikor leszünk tagjai az EU-nak. Sőt sok szempontból kedvezőbb helyzetben vannak most, mint lesznek a csatlakozás után.

VN: Talán meglepő, de a környezetvédelmi tárgyalások során a multikkal volt a legkevesebb gondunk. Tudják, hogy nem is annyira a környezetvédelem, de a belső piac védelme, a verseny egyenlőségének biztosítása fő szabály az EU-ban, emiatt az előírásokat keményen betartatják a hatóságok. Nem szabad az ipar és a környezetvédelem érdekeit szembeállítani. A csatlakozással egyszer és mindenkorra kihúzzuk a talajt azon vállalkozások alól, amelyek Nyugaton már kiszuperált technológiát akarnak behozni az országba.

MN: A nagy tüzelőberendezéseket üzemeltető erőművek esetében, mint arról szó volt, a kezdeti álláspont az volt, hogy 2008-ig kérnek mentességet. Majd 2004 december végén húzták meg a határt. Itt tehát mindkét fél engedett. (Az EU 2003 végét ajánlotta.) Miért kellett korábban ennyire méltányolni az erőművek érdekeit?

VN: Az unió felé azzal érveltünk: ezeknek az energiatermelő erőműveknek az összteljesítménye nem éri el a magyar igény öt százalékát. Tehát az aggodalom, hogy az unió energetikai piacán zavart okozhat a mentesség, nevetséges. Másrészt az üzemek tulajdonosai egy kivétellel uniós tagállambeliek. Velük az akkori magyar kormány abban állapodott meg - ez benne van a privatizációs szerződésükben -, hogy a környezetvédelmi előírások teljesítéséhez a beruházásokat 2004. december 31-ig végrehajtják. Ha ezt a magyar kormány most felbontja - kikényszerítve a 2003-as határidőt -, akkor a versenyjog fejezet tárgyalásakor az EU szemére hányhatja majd a magyar delegációnak, hogy kormányunk etikátlanul viselkedik a nyugati befektetőkkel. Ez az érv hatott.

MN: A tárgyalásokon általában tanúsított magyar kompromisszumkészség lehetetlen helyzetbe hozhatja a következő kormányt, ha netán képtelenség lesz teljesíteni a vállaltakat.

VN: Tizenhat uniós fórum megvizsgálta azt a kiegészítő információs anyagot, amelyet elküldtünk, mérlegelve, képesek leszünk-e teljesíteni. Úgy találták, hogy igen. Munkánkat nagyon megdicsérte a svéd nagykövet, illetve Michael Lake, az EU magyarországi delegációjának a vezetője. Nézzék el nekem, ha dicsekszem, de tény, hogy személyesen engem is megdicsért a bővítési főigazgatóság vezetője.

MN: Ebben nyilván benne van, hogy az uniós szakértők által is rémálomnak tartott Pepó-korszak után önök csak jobbak lehettek.

VN: Csakhogy ebből a helyzeti előnyből nem lehet sokáig megélni.

MN: A zöldek tettek néhány ajánlást a csatlakozás környezetvédelmi előkészítéséhez. Aggályosnak tartják például, hogy a hulladékkezelés és a szennyvíztisztítás terén nem a fenntartható fejlődés ideájának szellemében támogatja a kormány a különféle eljárásokat. Például nem utasítja el a csomagolóanyag-gyártók azon törekvését, hogy bizonyos feltételekkel kivonhassák magukat a termékdíjfizetés alól.

VN: Ez utóbbit illetően két elképzelés fut párhuzamosan. Most egyeztetünk az érdekvédelmi szervezetekkel. A csomagolóeszközök kapcsán a termékdíjtörvény megtette a magáét. Az uniós szakemberek is méltányolták, hogy a csomagolóanyagok visszagyűjtése nálunk 37 százalékos - a környező országokban ez nagyságrendekkel kisebb. Az ipar részesedése ebből 36 százalék, és csak egy a lakosságé. Együttesen kellene fölhozni ezt az arányt ötven százalékra. A termékdíjtörvény elősegítette, hogy az ipari csomagolóanyagok - akkumulátor, üveg, papír, gumiabroncs, műanyag - 36 százaléka visszaforgatódjon. Az új ISPA-támogatások nagy részének segítségével most a lakossági hulladékgazdálkodásban kell ugyanezt megoldani.

MN: Ha a gyártók elképzelésének megfelelően mentességet kaphatnak a díjfizetés alól a visszagyűjtésben példásan teljesítő a cégek, akkor a környezetvédelmet fosztják meg egyik jelentős forrásától. Aggályos az is, ha a fizetésre kötelezett cégektől a gyártók által létrehozott közhasznú társaság szedi be és kezeli a termékdíjat.

VN: Minden elképzelésre nyitott vagyok. Az a fontos, hogy olyan megoldás szülessék, ami az unió számára elfogadható.

MN: Nem vág egybe az uniós fejlődés irányával az sem, hogy regionális hulladéklerakókat építünk, miközben az ésszerű elvárás az volna, hogy a hulladék keletkezését megelőző projekteket támogassa az állam.

VN: Az EU-támogatás a hulladékgazdálkodásra szól, vagyis a szelektív hulladékgyűjtési rendszer bevezetésére, nem kifejezetten lerakók építésére. Mindazonáltal bármilyen szelektív gyűjtést csinálunk, a végén marad 15-40 százalék, amit deponálni kell. A projektek költségeinek egy részét egyébként nemcsak új regionális lerakók kialakítására fordítják, hanem a - becslések szerint 2200 darab - illegális lerakó felszámolását és rekultivációját is ebből kell fedezni.

MN: A szennyvíztisztítást 2015-ig kell megoldani. Az unió ugyan nem írja elő, milyen technológiákat kell előnyben részesíteni, de támogatást a sok embert érintő nagy projektekre - például több település közös tisztítóművének építésére - ad. A zöldek szerint az egyedi megoldások - kisebb települések esetében - hosszú távon olcsóbbak, és a környezetet jobban kímélik. Rövid távon viszont jóval drágábbak, mivel nincs uniós pályázat. Ezt a belső pályázati rendszer korrigálhatná.

VN: A nemzeti szennyvízprogram nem írja elő, hogy feltétlenül költséges tisztítóműveket kell finanszírozni. Sőt az ez évi KAC-rendelet már tartalmazza az egyedi megoldások támogatását is. Csakhogy nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy - épp a probléma súlyossága miatt - a forrásokat a nagy környezeti terhelést jelentő körzetekre kell összpontosítani. Itt van mindjárt a főváros. Szennyvizének jelentős része tisztítatlanul megy a Dunába.

MN: A tárgyalásokat megnehezíthette, hogy a környezetvédelmi fejezethez tartozó ágazatok több minisztérium felügyelete alá tartoznak. Emiatt folyton többfelé kellett egyeztetni.

VN: Ez így van. A választások után a minisztériumok közti hatáskör- és felelősségmegosztást újra kell gondolni - azért, hogy minél kevesebb áttétellel alkalmazkodjunk az uniós fejezeti megosztáshoz. Huszonkilenc fejezet van, ez ugyanennyi minisztériumot feltételezne, ami ugye képtelenség. De azért azok, akik 2002 után a kormányrúdhoz állnak, ügyeljenek, amikor elosztják a lapokat, hogy az unióval való kapcsolattartás minél gördülékenyebben menjen. Mert a leosztott lapokkal azután kártyázni is kell. És a körben benn ül az unió is.

Mihalicz Csilla

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.