Kásler Miklós könyörtelenül leszámolt a tévhittel

  • narancs.hu
  • 2021. november 24.

Belpol

A pálinka nem véd a koronavírustól.

Tévhit, hogy a rendszeresen és megfelelő mennyiségben fogyasztott alkohol megvéd a koronavírustól – tisztázta Kásler Miklós, az emberi erőforrások minisztere a tárca Életközelben című videósorozatának 66. részében. 

A miniszter elmagyarázta, a félreértés biztosan azon alapul, hogy az alkohol elpusztítja a vírusokat, ez azonban nem igaz a koronavírusra. A pálinkának egészen más szerepe van az ember életében – mondta Kásler Miklós.

A beszélgetés elsősorban az oltási hét eddigi tapasztalatairól szól, arról, nagy öröm látni a kígyózó sorokat az oltópontoknál. A miniszter arra is kitér, nem tudja elképzelni, hogy amikor nyilvánvalóan látszik, a vírus tömegeket betegít meg, köztük ismerősöket, továbbra is vannak oltásellenesek. Ebben a helyzetben a tévhitek legalább annyira veszélyesek, mint a vírus. 

A pálinka védő hatásáról szóló elmélet mellett ugyanilyen tévhit, hogy aki átesett a betegségen, annak van annyi ellenanyag a szervezetében, ami védettséget biztosít: az ellenanyag-termelés ugyanis csak az ellenállóképesség egyik összetevője – magyarázta a miniszter. Kitért arra is, hogy az eredeti vírusra kidolgozott vakcinák, ahogy mutálódik a vírus, veszítenek a hatékonyságukból. Akiket egyszer oltottak, azok védekezőképessége az indiai mutánssal szemben 3-4 hónap múltán 7 százalékra csökken, a kétszer oltottaké 90-ről 60 százalékra. Ezt a szintet csak a harmadik oltással lehet ismét 90 százalék fölé emelni.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.