Kemenesi Gábor az OMSZ-ügyről: Nem szabad csendben maradni, ki kell mondani ha valami rossz

  • narancs.hu
  • 2022. augusztus 23.

Belpol

A virológus a tudomány és a szakmaiság elleni támadásnak minősítette az esetet. 

„A mindenkori politika magára hagyta az értelmet és a suttyóságra épített, itt sosem volt cél értelmes társadalmat építeni, a rettegő/gyűlölködő/függő könnyebb játszótér a politikusnak. Ennek kedvez a mostani OMSZ-ügy is, akik nem értik, mi az a 80% valószínűség most ünnepelnek” – írja Kemenesi Gábor biológus, virológus a Twitteren.

Mint ismert, Palkovics László technológiai és ipari miniszter felmentette az Országos Meteorológiai Szolgálat (OMSZ) elnökét és szakmai elnökhelyettesét, miután az OMSZ előrejelzése alapján lefújták az augusztus 20-i tűzijátékot, jóllehet végül is nem volt komolyabb esőzés aznap délutántól a fővárosban. 

Kemenesi szerint ez a szakmaiság és tudomány elleni támadás is, amelynek a spektruma jóval túlmutat a mostani ügyön - gondoljunk csak a vakcinákra, ahol szintén valószínűségeket kellene felfognia a társadalomnak, írja. „Valószínűségeket kellett volna felfogni, de sosem láthattunk ilyet, a vakcináknál is a politikában »bevált« karakterre építést választották. (...) tudományos adatok közlése nélkül, azt sem az értelemre építették”. 

„Ezek mind olyan momentumok és eljárások, amik hosszú távon is lejtmenetre és a haszonleső politika számára kiszolgáltatottá, a populizmusra fogékonnyá teszik a társadalmat. Közben nem meglepő, hogy virágoznak a vírustagadó, konteó- és hátterhatalom-hívő mozgalmak. 

Értelmiségiként és értelmes emberként igazi szenvedés ezt megélni, ugyanakkor nagyon nagy a felelősség is, hogy ez mihamarabb változzon.

Szerintem a legfontosabb, hogy nem szabad csendben maradni, ki kell mondani ha valami rossz. Az OMSZ kirúgási ügy rossz, nagyon rossz” – fogalmaz Kemenesi. 

Az OMSZ vezetői állásfoglalásban kedden tiltakoztak amiatt, hogy minden felelősséget rájuk kennek, és méltatlannak tartják a szolgálattal kapcsolatban megjelent rosszhiszemű médiamegjelenéseket. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.