„Nagyjából ingyenessé tette a helyközi közlekedést a kormány az ingázók számára, amolyan Horn Gyula-i utánérzésként” – írja a VEKE a Facebookon. – „A 86%-os kötelező munkáltatói hozzájárulás és a 90%-os diákkedvezmény mellett ez minden további nélkül kijelenthető. De miért is visszás így, ebben a formában ez az intézkedés?” A posztban emlékeztetnek arra, hogy eddig az autósoknak jártak kedvezmények (ingyenparkolás, benzinársapka, benzinpénz emelése).
Mindez azután, hogy tegnap Orbán Viktor az évértékelő talán egyetlen konkrétumaként bejelentette, hogy a hazai tömegközlekedésben bevezetik a vármegyei és az országbérletet. A megyei bérlet 9450 Ft lesz minden megyében, az országbérlet ára 18 900 Ft. A MÁV csak a miniszterelnök után jelentette be az új konstrukciót.
A VEKE szerint a kormány „kísérletet sem tesz arra, hogy a helyi közösségi közlekedéssel bármilyen integráció, együttműködés lehessen”, inkább „betámadásként értelmezhető” az intézkedés. „Nem véletlen, hogy nem hivatkoztak a Deutschlandticket-re, hiszen annak pont az a lényege, hogy az összes városi közlekedést is bevonja a tarifaközösségbe. A vármegyebérlet semmilyen ilyennek még a szándékát sem tartalmazza. A kormányzat következetesen tagadja az Európa-szerte jól működő közlekedési szövetségek rendszerét, és a mély szocializmus MÁV-MÁVAUT mindenhatóságát tolja.”
Azt is panaszolják, hogy a városokat többek között szolidaritási adó formájában egyre durvább elvonásokkal sújtják, így azok egyre inkább képtelenek fenntartani a saját településükön belül a közösségi közlekedés rendszerét. „Mára ott tartunk, hogy az egyébként kormányzatilag agyonszeretgetett Debrecenben szégyenszemre leálltak a trolik és hétvégén a villamosok is, szóval az lesz, hogy a kormányzati járatokon ingyen lehet majd utazni a városon belül is, a városi járatokon meg ehhez képest durván fizetni kell. Felsejlik a városok szántszándékkal bedöntésének lehetősége.”
A VEKE szerint eddig is feszültségekhez vezetett, hogy „ egy városlakó bérletét a munkáltató jellemzően nem térítette, míg a távolról ingázóét 86%-ban köteles volt téríteni. Mostantól ez a költség a töredékére csökken, így a városi munkavállalók versenyhátrányba kerülnek a saját településükön, hiszen nekik a bérükből még a közlekedésre is költeniük kell, míg másoknak szinte alig.”
A VEKE szerint nem számíthatunk arra, hogy a kormány valóban kompenzálja majd a szolgáltatókat a bevételkiesés miatt. „ A MÁV csoporttól 50 milliárdot vontak el csak 2023-ban (várhatóan sem pályakarbantartásra, sem járműfelújításra nem jut, járműbeszerzés pedig nem lesz), és erre jön majd rá a kieső bevétel, ami szintén tízmilliárdokban mérhető. Ezt hívják úgy, va banque, vagy utánam a vízözön.”
Az egyesület szerint nem garantált az sem, hogy a forgalom kiszolgálására lesz elég jármű, járművezető és kalauz. „A MÁV-Start minden negyedik járműve áll, és az elvonások miatt esélyük sincs azokat forgalomba helyezni.”
A VEKE szerint az intézkedés kedvelt lesz az emberek körében, de olyan lépés ez, amit „olyankor dobnak be a kormányok, amikor úgy érzik, osztogatni kell”, és „csak egy politikai kampánylépés és az égvilágon semmi köze nincs a közlekedési szakmához.” Azt írják: „Sőt, következő lépésként a Budapest bérlet konstrukció felszámolása, a HÉV-ek MÁV-ba integrálása várható, amely egyszer már az 1950-es években megbukott, most is meg fog.”