Kerékpáros központ épül Verőcén: zöld fejlesztés vagy greenwashing?

Belpol

Autóparkolók is létesülnek a dunakanyari településen annak az infrastruktúrafejlesztésnek a részeként, amely a kerékpáros turizmus élénkítését célozza. A megyei önkormányzat meg van győződve arról, hogy ez minden szempontból előnyös lesz a környék és az oda látogatók számára. A Kerékpárosklub viszont tart a megnövekedett autósforgalomtól. 

A Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szervezete 2023 szeptemberében értesült arról, hogy a Pest megyei önkormányzat Verőcén kerékpáros központ létesítését tervezi. „A projekt kerékpáros központ néven fut, fő eleme viszont egy 100-120 gépkocsi kapacitású parkoló lesz.

Ez a beruházás zöld köntösbe bújtatása, más néven greenwashing”

– fogalmazott a szervezet a közelmúltban kiadott közleményében

A Magyar Kerékpárpsklub álláspontja szerint a parkolóépítés a település lakóinak érdekeivel ellentétes, mert tovább növeli a 12-es főőút jelenleg is nagy autós forgalmát Verőcén, ez pedig zajjal, dugókkal és balesetek megnövekedett kockázatával jár. „A beruházás jelenlegi tervezett helyszíne legkönnyebben autóval érhető el, a vasútállomástól a gyalogos megközelítés körülményes és sok esetben nem biztonságos. Az Eurovelo 6 könnyen elérhető, ott viszont a bérelhető e-bike elektromos meghajtását kevésbé lehet majd kihasználni – ugyanis a tervek szerint a kerékpáros központban csak elektromos kerékpárokat lehet majd bérelni.” 

A Kerékpárosklub úgy látja, a kerékpárkölcsönzési lehetőség leginkább Verőce fő vasútállomásának közvetlen környezetében lenne megfelelő helyen, „hiszen így arra ösztönözzük a Verőcére érkezőket, hogy a települést többségében vonattal közelítsék meg”. Annak érdekében, hogy a központ a helyi kerékpárosok és a verőcei lakosság érdekeit szolgálja, három javaslatot küldtek Verőce polgármesterének.  

  • A környéken élők nyugalma érdekében a vasúti töltés lakóházak felőli oldalán ne épüljön parkoló, hanem kerüljön a vasúti töltés és a 12-es főút közé. 
  • Biztosítsák a gyalogos és kerékpáros összeköttetést Verőce és/vagy Kismaros vasútállomása és a kerékpáros központ között. 
  • A Morgó-patak medrében húzódó ökológiai folyosó megóvása legyen fő szempont a kerékpáros központ és az Eurovelo 6 kerékpárút összekötésénél.

Miről van szó? 

A 0627.hu még szeptemberben számolt be arról, hogy Pest Vármegye Önkormányzata az integrált területi program (ITP) alapján 1,9 milliárd forintból Verőcén a kisvasút meghosszabbított vonalának tervezett végállomása mellett kerékpáros központot, valamint hozzá kapcsolódóan kerékpáros hálózatot hoz létre a Börzsöny településein kerékpáros pihenő és bicikliállomások léesítésével. Ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a megyei önkormányzat azt válaszolta: „A projektből kizárólag Verőcén tervezünk kerékpáros központot kialakítani. A többi településen (Kismaros, Nagymaros, Zebegény, Szob, Márianosztra, Kóspallag, Szokolya, Nagybörzsöny) pihenőpontok kerülnek kialakításra. A központ tervezett szolgáltatásai (szervezett túrák igénybevétele, kerékpárszervíz, büfé, öltöző, töltési lehetőség, illemhelyek stb.) megkönnyítik és komfortosabbá teszik a kerékpározást a térségben, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy a térségbe látogatók ne autót használjanak, hanem kerékpáron fedezzék fel a térség látnivalóit. A központ nem csak a kerékpáros vezetett túrákat igénybevevők számára nyújtja a szolgáltatásokat, hanem azokat mindenki igénybe veheti. A létrejövő parkolók pont azt a célt szolgálják, hogy az oda érkezők ne autóval, hanem kerékpáron vagy a központhoz várhatóan csatlakozó kisvasúttal járják körbe a térség nevezetességeit.

Az uniós projektből 50 parkoló épül, a többi parkolóhelyet várhatóan a projektben részt vevő partner-szervezetek építik meg.

A projekt keretében lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a vasútállomásról induljanak vezetett kerékpártúrák”. 

„Az elektromos kerékpárok használata a vezetett túrák során lehetővé teszi azok számára is a kerékpározást nehezebb terepviszonyokon (Börzsöny), akik kevésbé edzettek, esetleg egészségügyi problémából adódóan vagy egyszerűen koruknál fogva nem lennének képesek hagyományos kerékpárral bejárni a tervezett útvonalat” – közölte a Pest megyei önkormányzat. 

A tájékoztatás szerint több túraútvonalat terveznek. „A projekt része lesz ezen útvonalak táblázása is a könnyebb tájékozódás érdekében. A túraútvonalak mentén létrejövő fedett pihenőpontok frissítési lehetőséget, az elektromos kerékpárt használóknak töltési lehetőséget biztosítanak, továbbá több helyen zárt tárolókat is biztosítunk azoknak, akik gyalogosan járnák be a települést vagy a környező útvonalakat.” 

 
Tágas parkoló egy autóval
Látványterv forrása: DNS-Építészműterem Kft.

Kerékpárosklub: többen verőceiek vagyunk, tiltakozunk

„Verőce önkormányzatánál tiltakozunk. Többen verőceiek vagyunk, a polgármesterrel és az a képviselő-testülettel személyes kapcsolatunk van” – írta megkeresésünkre Székely Tamás, a Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szerv titkára. Felvették a kapcsolatot Pest megyével, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központtal (AÖFK) is. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkárnak is jelezte aggályait a Kerékpárosklub.

„Szórólapozás is indul, így próbáljuk tájékoztatni a helyieket a beruházás tervről, amiről sokan még semmit sem tudnak.” 

A bringás szervezet szerint a 12-es főút gépkocsi forgalma tovább nő, ha parkolókat építenek. „Arra ösztönözzük a Dunakanyarba érkezőket, fenntartható közlekedési eszközöket használjanak. A kerékpáros központ vasúti megközelíthetősége ebből a szempontból kiemelten fontos.” A területi titkár úgy vélte, elsősorban a kerékpárutak minőségének javítása, újabb kerékpárutak kialakítása szolgálná a helyiek érdekeit. A vasútállomásoknál a kerékpártárolók zsúfoltsága miatt bővíteni kellene, Vácon a peronokhoz kerékpárral történő feljutás sem megfelelően megoldott. „Az Eurovelo 6 kerékpáros sztráda fejlesztésére Wachau (Ausztria) régió példáját tartjuk követendőnek”. 

 
Kerékpáros bámészkodik a verőcei strandon (2019. augusztus 17.)
Fotó: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán 

Polgármester: nem akarunk parkolótelepülés lenni

Grauszmann György, Verőce polgármestere szerint a Kerékpárosklub javaslatait mindenképpen figyelembe kell venni, de a „hozzáértő szakemberekből álló” szervezet által jelzett szempontokat egyébként is figyelembe vennék. Hiszen Pest megye és az AÖFK szakértő gárdája is elemzi ezeket. A polgármester úgy látja, sok téves információ kering a beruházásról: például nem érint Natura 2000-es területet, hanem egy beépítetlen belterületen valósul meg. Azért elektromos kerékpárokra tervezik a túrákat, mert a pályázat nem sima kerékpárokra vonatkozik.

„A Börzsöny feltárása a cél: a lovas, a gyalogos, a kajakos, vagyis a vízi turizmus fejlesztése is megtörténik, a kerékpáros rész csak a koncepció egyik lába.” 

Eegyebek mellett Kismaros kap egy nyilvános mosdót, Szob egy kerékpártárolót, Nagymaros és Szokolya pedig játszótereket. De a központot nem lehetne közelebb hozni a vasútállomáshoz, mert óriási helyigénye van, több ezer négyzetméteren terül el. Ugyanakkor a kismarosi állomástól csak néhány száz méterre lesz, ahová megfelelő sétaútvonalat alakítanak ki.

Grauszman. sokat vár a fejlesztéstől: Verőcének lesz egy értékes ingatlana, mely bevételt termel az önkormányzatnak. Közben a polgármester szerint meg kell őrizni település a falusias jellegét, ezért turisztikai attrakció a község két végpontjában valósulhat meg. 

Úgy véli, újabb gépjármű közlekedést nem generál a központ, épp ellenkezőleg: a hétvégén ideérkező tömegek nem foglalják majd el a meglévő parkolókat, hanem átmennek az új létesítményhez, ahol van mosdó, öltöző, és biztonságos, kamerával felszerelt parkolók lesznek. Erre már régóta szüksége lenne a településnek, ugyanis hétvégente tömött sorokban állnak a főút mellett az autók. 

„Nem akarunk parkolótelepülés lenni”

– fogalmazott a polgármester, aki szerint így is van még fejlesztenivaló Verőcén. Grauszmann György úgy látja, az idei év a tervezésről szól, a kivitelezés 2025 tavaszán kezdődhet. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.