A Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szervezete 2023 szeptemberében értesült arról, hogy a Pest megyei önkormányzat Verőcén kerékpáros központ létesítését tervezi. „A projekt kerékpáros központ néven fut, fő eleme viszont egy 100-120 gépkocsi kapacitású parkoló lesz.
Ez a beruházás zöld köntösbe bújtatása, más néven greenwashing”
– fogalmazott a szervezet a közelmúltban kiadott közleményében.
A Magyar Kerékpárpsklub álláspontja szerint a parkolóépítés a település lakóinak érdekeivel ellentétes, mert tovább növeli a 12-es főőút jelenleg is nagy autós forgalmát Verőcén, ez pedig zajjal, dugókkal és balesetek megnövekedett kockázatával jár. „A beruházás jelenlegi tervezett helyszíne legkönnyebben autóval érhető el, a vasútállomástól a gyalogos megközelítés körülményes és sok esetben nem biztonságos. Az Eurovelo 6 könnyen elérhető, ott viszont a bérelhető e-bike elektromos meghajtását kevésbé lehet majd kihasználni – ugyanis a tervek szerint a kerékpáros központban csak elektromos kerékpárokat lehet majd bérelni.”
A Kerékpárosklub úgy látja, a kerékpárkölcsönzési lehetőség leginkább Verőce fő vasútállomásának közvetlen környezetében lenne megfelelő helyen, „hiszen így arra ösztönözzük a Verőcére érkezőket, hogy a települést többségében vonattal közelítsék meg”. Annak érdekében, hogy a központ a helyi kerékpárosok és a verőcei lakosság érdekeit szolgálja, három javaslatot küldtek Verőce polgármesterének.
- A környéken élők nyugalma érdekében a vasúti töltés lakóházak felőli oldalán ne épüljön parkoló, hanem kerüljön a vasúti töltés és a 12-es főút közé.
- Biztosítsák a gyalogos és kerékpáros összeköttetést Verőce és/vagy Kismaros vasútállomása és a kerékpáros központ között.
- A Morgó-patak medrében húzódó ökológiai folyosó megóvása legyen fő szempont a kerékpáros központ és az Eurovelo 6 kerékpárút összekötésénél.
Miről van szó?
A 0627.hu még szeptemberben számolt be arról, hogy Pest Vármegye Önkormányzata az integrált területi program (ITP) alapján 1,9 milliárd forintból Verőcén a kisvasút meghosszabbított vonalának tervezett végállomása mellett kerékpáros központot, valamint hozzá kapcsolódóan kerékpáros hálózatot hoz létre a Börzsöny településein kerékpáros pihenő és bicikliállomások léesítésével. Ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a megyei önkormányzat azt válaszolta: „A projektből kizárólag Verőcén tervezünk kerékpáros központot kialakítani. A többi településen (Kismaros, Nagymaros, Zebegény, Szob, Márianosztra, Kóspallag, Szokolya, Nagybörzsöny) pihenőpontok kerülnek kialakításra. A központ tervezett szolgáltatásai (szervezett túrák igénybevétele, kerékpárszervíz, büfé, öltöző, töltési lehetőség, illemhelyek stb.) megkönnyítik és komfortosabbá teszik a kerékpározást a térségben, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy a térségbe látogatók ne autót használjanak, hanem kerékpáron fedezzék fel a térség látnivalóit. A központ nem csak a kerékpáros vezetett túrákat igénybevevők számára nyújtja a szolgáltatásokat, hanem azokat mindenki igénybe veheti. A létrejövő parkolók pont azt a célt szolgálják, hogy az oda érkezők ne autóval, hanem kerékpáron vagy a központhoz várhatóan csatlakozó kisvasúttal járják körbe a térség nevezetességeit.
Az uniós projektből 50 parkoló épül, a többi parkolóhelyet várhatóan a projektben részt vevő partner-szervezetek építik meg.
A projekt keretében lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a vasútállomásról induljanak vezetett kerékpártúrák”.
„Az elektromos kerékpárok használata a vezetett túrák során lehetővé teszi azok számára is a kerékpározást nehezebb terepviszonyokon (Börzsöny), akik kevésbé edzettek, esetleg egészségügyi problémából adódóan vagy egyszerűen koruknál fogva nem lennének képesek hagyományos kerékpárral bejárni a tervezett útvonalat” – közölte a Pest megyei önkormányzat.
A tájékoztatás szerint több túraútvonalat terveznek. „A projekt része lesz ezen útvonalak táblázása is a könnyebb tájékozódás érdekében. A túraútvonalak mentén létrejövő fedett pihenőpontok frissítési lehetőséget, az elektromos kerékpárt használóknak töltési lehetőséget biztosítanak, továbbá több helyen zárt tárolókat is biztosítunk azoknak, akik gyalogosan járnák be a települést vagy a környező útvonalakat.”
Kerékpárosklub: többen verőceiek vagyunk, tiltakozunk
„Verőce önkormányzatánál tiltakozunk. Többen verőceiek vagyunk, a polgármesterrel és az a képviselő-testülettel személyes kapcsolatunk van” – írta megkeresésünkre Székely Tamás, a Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szerv titkára. Felvették a kapcsolatot Pest megyével, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központtal (AÖFK) is. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkárnak is jelezte aggályait a Kerékpárosklub.
„Szórólapozás is indul, így próbáljuk tájékoztatni a helyieket a beruházás tervről, amiről sokan még semmit sem tudnak.”
A bringás szervezet szerint a 12-es főút gépkocsi forgalma tovább nő, ha parkolókat építenek. „Arra ösztönözzük a Dunakanyarba érkezőket, fenntartható közlekedési eszközöket használjanak. A kerékpáros központ vasúti megközelíthetősége ebből a szempontból kiemelten fontos.” A területi titkár úgy vélte, elsősorban a kerékpárutak minőségének javítása, újabb kerékpárutak kialakítása szolgálná a helyiek érdekeit. A vasútállomásoknál a kerékpártárolók zsúfoltsága miatt bővíteni kellene, Vácon a peronokhoz kerékpárral történő feljutás sem megfelelően megoldott. „Az Eurovelo 6 kerékpáros sztráda fejlesztésére Wachau (Ausztria) régió példáját tartjuk követendőnek”.
Polgármester: nem akarunk parkolótelepülés lenni
Grauszmann György, Verőce polgármestere szerint a Kerékpárosklub javaslatait mindenképpen figyelembe kell venni, de a „hozzáértő szakemberekből álló” szervezet által jelzett szempontokat egyébként is figyelembe vennék. Hiszen Pest megye és az AÖFK szakértő gárdája is elemzi ezeket. A polgármester úgy látja, sok téves információ kering a beruházásról: például nem érint Natura 2000-es területet, hanem egy beépítetlen belterületen valósul meg. Azért elektromos kerékpárokra tervezik a túrákat, mert a pályázat nem sima kerékpárokra vonatkozik.
„A Börzsöny feltárása a cél: a lovas, a gyalogos, a kajakos, vagyis a vízi turizmus fejlesztése is megtörténik, a kerékpáros rész csak a koncepció egyik lába.”
Eegyebek mellett Kismaros kap egy nyilvános mosdót, Szob egy kerékpártárolót, Nagymaros és Szokolya pedig játszótereket. De a központot nem lehetne közelebb hozni a vasútállomáshoz, mert óriási helyigénye van, több ezer négyzetméteren terül el. Ugyanakkor a kismarosi állomástól csak néhány száz méterre lesz, ahová megfelelő sétaútvonalat alakítanak ki.
Grauszman. sokat vár a fejlesztéstől: Verőcének lesz egy értékes ingatlana, mely bevételt termel az önkormányzatnak. Közben a polgármester szerint meg kell őrizni település a falusias jellegét, ezért turisztikai attrakció a község két végpontjában valósulhat meg.
Úgy véli, újabb gépjármű közlekedést nem generál a központ, épp ellenkezőleg: a hétvégén ideérkező tömegek nem foglalják majd el a meglévő parkolókat, hanem átmennek az új létesítményhez, ahol van mosdó, öltöző, és biztonságos, kamerával felszerelt parkolók lesznek. Erre már régóta szüksége lenne a településnek, ugyanis hétvégente tömött sorokban állnak a főút mellett az autók.
„Nem akarunk parkolótelepülés lenni”
– fogalmazott a polgármester, aki szerint így is van még fejlesztenivaló Verőcén. Grauszmann György úgy látja, az idei év a tervezésről szól, a kivitelezés 2025 tavaszán kezdődhet.