Kerékpáros központ épül Verőcén: zöld fejlesztés vagy greenwashing?

Belpol

Autóparkolók is létesülnek a dunakanyari településen annak az infrastruktúrafejlesztésnek a részeként, amely a kerékpáros turizmus élénkítését célozza. A megyei önkormányzat meg van győződve arról, hogy ez minden szempontból előnyös lesz a környék és az oda látogatók számára. A Kerékpárosklub viszont tart a megnövekedett autósforgalomtól. 

A Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szervezete 2023 szeptemberében értesült arról, hogy a Pest megyei önkormányzat Verőcén kerékpáros központ létesítését tervezi. „A projekt kerékpáros központ néven fut, fő eleme viszont egy 100-120 gépkocsi kapacitású parkoló lesz.

Ez a beruházás zöld köntösbe bújtatása, más néven greenwashing”

– fogalmazott a szervezet a közelmúltban kiadott közleményében

A Magyar Kerékpárpsklub álláspontja szerint a parkolóépítés a település lakóinak érdekeivel ellentétes, mert tovább növeli a 12-es főőút jelenleg is nagy autós forgalmát Verőcén, ez pedig zajjal, dugókkal és balesetek megnövekedett kockázatával jár. „A beruházás jelenlegi tervezett helyszíne legkönnyebben autóval érhető el, a vasútállomástól a gyalogos megközelítés körülményes és sok esetben nem biztonságos. Az Eurovelo 6 könnyen elérhető, ott viszont a bérelhető e-bike elektromos meghajtását kevésbé lehet majd kihasználni – ugyanis a tervek szerint a kerékpáros központban csak elektromos kerékpárokat lehet majd bérelni.” 

A Kerékpárosklub úgy látja, a kerékpárkölcsönzési lehetőség leginkább Verőce fő vasútállomásának közvetlen környezetében lenne megfelelő helyen, „hiszen így arra ösztönözzük a Verőcére érkezőket, hogy a települést többségében vonattal közelítsék meg”. Annak érdekében, hogy a központ a helyi kerékpárosok és a verőcei lakosság érdekeit szolgálja, három javaslatot küldtek Verőce polgármesterének.  

  • A környéken élők nyugalma érdekében a vasúti töltés lakóházak felőli oldalán ne épüljön parkoló, hanem kerüljön a vasúti töltés és a 12-es főút közé. 
  • Biztosítsák a gyalogos és kerékpáros összeköttetést Verőce és/vagy Kismaros vasútállomása és a kerékpáros központ között. 
  • A Morgó-patak medrében húzódó ökológiai folyosó megóvása legyen fő szempont a kerékpáros központ és az Eurovelo 6 kerékpárút összekötésénél.

Miről van szó? 

A 0627.hu még szeptemberben számolt be arról, hogy Pest Vármegye Önkormányzata az integrált területi program (ITP) alapján 1,9 milliárd forintból Verőcén a kisvasút meghosszabbított vonalának tervezett végállomása mellett kerékpáros központot, valamint hozzá kapcsolódóan kerékpáros hálózatot hoz létre a Börzsöny településein kerékpáros pihenő és bicikliállomások léesítésével. Ezzel kapcsolatos kérdéseinkre a megyei önkormányzat azt válaszolta: „A projektből kizárólag Verőcén tervezünk kerékpáros központot kialakítani. A többi településen (Kismaros, Nagymaros, Zebegény, Szob, Márianosztra, Kóspallag, Szokolya, Nagybörzsöny) pihenőpontok kerülnek kialakításra. A központ tervezett szolgáltatásai (szervezett túrák igénybevétele, kerékpárszervíz, büfé, öltöző, töltési lehetőség, illemhelyek stb.) megkönnyítik és komfortosabbá teszik a kerékpározást a térségben, hozzájárulva ezzel ahhoz, hogy a térségbe látogatók ne autót használjanak, hanem kerékpáron fedezzék fel a térség látnivalóit. A központ nem csak a kerékpáros vezetett túrákat igénybevevők számára nyújtja a szolgáltatásokat, hanem azokat mindenki igénybe veheti. A létrejövő parkolók pont azt a célt szolgálják, hogy az oda érkezők ne autóval, hanem kerékpáron vagy a központhoz várhatóan csatlakozó kisvasúttal járják körbe a térség nevezetességeit.

Az uniós projektből 50 parkoló épül, a többi parkolóhelyet várhatóan a projektben részt vevő partner-szervezetek építik meg.

A projekt keretében lehetőséget biztosítunk arra is, hogy a vasútállomásról induljanak vezetett kerékpártúrák”. 

„Az elektromos kerékpárok használata a vezetett túrák során lehetővé teszi azok számára is a kerékpározást nehezebb terepviszonyokon (Börzsöny), akik kevésbé edzettek, esetleg egészségügyi problémából adódóan vagy egyszerűen koruknál fogva nem lennének képesek hagyományos kerékpárral bejárni a tervezett útvonalat” – közölte a Pest megyei önkormányzat. 

A tájékoztatás szerint több túraútvonalat terveznek. „A projekt része lesz ezen útvonalak táblázása is a könnyebb tájékozódás érdekében. A túraútvonalak mentén létrejövő fedett pihenőpontok frissítési lehetőséget, az elektromos kerékpárt használóknak töltési lehetőséget biztosítanak, továbbá több helyen zárt tárolókat is biztosítunk azoknak, akik gyalogosan járnák be a települést vagy a környező útvonalakat.” 

 
Tágas parkoló egy autóval
Látványterv forrása: DNS-Építészműterem Kft.

Kerékpárosklub: többen verőceiek vagyunk, tiltakozunk

„Verőce önkormányzatánál tiltakozunk. Többen verőceiek vagyunk, a polgármesterrel és az a képviselő-testülettel személyes kapcsolatunk van” – írta megkeresésünkre Székely Tamás, a Magyar Kerékpárosklub Dunakanyar területi szerv titkára. Felvették a kapcsolatot Pest megyével, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központtal (AÖFK) is. Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkárnak is jelezte aggályait a Kerékpárosklub.

„Szórólapozás is indul, így próbáljuk tájékoztatni a helyieket a beruházás tervről, amiről sokan még semmit sem tudnak.” 

A bringás szervezet szerint a 12-es főút gépkocsi forgalma tovább nő, ha parkolókat építenek. „Arra ösztönözzük a Dunakanyarba érkezőket, fenntartható közlekedési eszközöket használjanak. A kerékpáros központ vasúti megközelíthetősége ebből a szempontból kiemelten fontos.” A területi titkár úgy vélte, elsősorban a kerékpárutak minőségének javítása, újabb kerékpárutak kialakítása szolgálná a helyiek érdekeit. A vasútállomásoknál a kerékpártárolók zsúfoltsága miatt bővíteni kellene, Vácon a peronokhoz kerékpárral történő feljutás sem megfelelően megoldott. „Az Eurovelo 6 kerékpáros sztráda fejlesztésére Wachau (Ausztria) régió példáját tartjuk követendőnek”. 

 
Kerékpáros bámészkodik a verőcei strandon (2019. augusztus 17.)
Fotó: MTVA/Bizományosi: Nagy Zoltán 

Polgármester: nem akarunk parkolótelepülés lenni

Grauszmann György, Verőce polgármestere szerint a Kerékpárosklub javaslatait mindenképpen figyelembe kell venni, de a „hozzáértő szakemberekből álló” szervezet által jelzett szempontokat egyébként is figyelembe vennék. Hiszen Pest megye és az AÖFK szakértő gárdája is elemzi ezeket. A polgármester úgy látja, sok téves információ kering a beruházásról: például nem érint Natura 2000-es területet, hanem egy beépítetlen belterületen valósul meg. Azért elektromos kerékpárokra tervezik a túrákat, mert a pályázat nem sima kerékpárokra vonatkozik.

„A Börzsöny feltárása a cél: a lovas, a gyalogos, a kajakos, vagyis a vízi turizmus fejlesztése is megtörténik, a kerékpáros rész csak a koncepció egyik lába.” 

Eegyebek mellett Kismaros kap egy nyilvános mosdót, Szob egy kerékpártárolót, Nagymaros és Szokolya pedig játszótereket. De a központot nem lehetne közelebb hozni a vasútállomáshoz, mert óriási helyigénye van, több ezer négyzetméteren terül el. Ugyanakkor a kismarosi állomástól csak néhány száz méterre lesz, ahová megfelelő sétaútvonalat alakítanak ki.

Grauszman. sokat vár a fejlesztéstől: Verőcének lesz egy értékes ingatlana, mely bevételt termel az önkormányzatnak. Közben a polgármester szerint meg kell őrizni település a falusias jellegét, ezért turisztikai attrakció a község két végpontjában valósulhat meg. 

Úgy véli, újabb gépjármű közlekedést nem generál a központ, épp ellenkezőleg: a hétvégén ideérkező tömegek nem foglalják majd el a meglévő parkolókat, hanem átmennek az új létesítményhez, ahol van mosdó, öltöző, és biztonságos, kamerával felszerelt parkolók lesznek. Erre már régóta szüksége lenne a településnek, ugyanis hétvégente tömött sorokban állnak a főút mellett az autók. 

„Nem akarunk parkolótelepülés lenni”

– fogalmazott a polgármester, aki szerint így is van még fejlesztenivaló Verőcén. Grauszmann György úgy látja, az idei év a tervezésről szól, a kivitelezés 2025 tavaszán kezdődhet. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.