Két akadémia bemegy a színházba – Kultúrpolitika a Katonában

Belpol

Kirekesztés, indulatok, pártpolitika. Szükséges-e mindkét akadémia? Jó-e, ha valaki kettős játékos? Hogy ne a politika uralja a beszélgetést, Veiszer Alinda magukat a művészeket kérdezi.

A KP című kultúrpolitikai vitasorozat azért jött létre, mert – indokol Veiszer Alinda – a magyar kultúra közügy, már csak azért is, mivel adóforintokról van szó – ezért az illetékesek kötelesek beszámolni arról, hogy mi a sorsa a közös pénznek és a közös tudásnak. Az első alkalom a Magyar Művészeti Akadémia és a Széchenyi Irodalmi és Művészeti Akadémia egymáshoz való viszonyáról szólt, és arról, hogy maguk a művészek milyen akadémiát szeretnének, mert a politikai vitákban kevés szó esik arról, mit gondolnak a művészek az akadémia intézményéről. A vita résztvevői Ferencz Győző költő, irodalomtörténész (SZIMA), Jankovics Marcell animációs rendező (MMA), Makk Károly filmrendező (SZIMA) és Skardelli György építész (SZIMA, MMA) voltak.

Kávéházi hangulatot idéző párbeszélgetéssel indul az este. Skardelli György mesél arról, hogy milyen egyszerre mindkét akadémia tagjának lenni. Skardelli a béke barátja, pacifista hozzáállása nyugodt mederbe tereli a feszült témát: neki semmi problémája azzal, hogy kettős akadémiai életet él, ugyanis ő nem foglalkozik ezekkel a vitákkal. Szigorúan a szakterületére koncentrál, és mindenki máshoz is szakmai alapon közeledik. Mindkét akadémia építészeivel jól megérti magát, és soha senki nem követelte tőle, hogy foglaljon állást az élesebb helyzetekben. Sőt azt állítja, hogy szerinte mindkét intézménynek azonosak a céljai és a programja. Skardelli szelíd-szolid megnyilvánulásai után megkezdődött a vita: a színpad túloldalán helyet foglal a többi résztvevő.

Az egyik akadémia

Az egyik akadémia

Fotó: narancs

Jankovics szerint a két akadémia nem tép szét barátságokat, nincsenek olyan ellentétek, ami miatt ne lehetne valaki kettős tag. Szerinte idővel bekövetkezik egy szükségszerű fúzió, sőt mi több: ez evidencia. Ferencz Győző épp ellenkezőleg látja, nem is érti, miért jön egyáltalán szóba az összeolvadás, hiszen Skardellivel ellentétben nem gondolja, hogy a két akadémia célja egy és ugyanaz. Ugyanis a SZIMA az MMA-val ellentétben soha nem akart bármiféle tételes irányt mutatni, nem akarják megmondani, mit és hogyan tanítsanak a művészeti egyetemeken. A SZIMA Ferencz Győző szerint egy szimbolikus testület, amely megjeleníti a magyar művészeti élet végtelen sokszínűségét.

Veiszer arra kíváncsi, hogy miért kellett 1992-ben két akadémiát létrehozni, illetve mi az oka annak, hogy 1992-ben olyan szakadék jött létre a magyar művészeti elitben, amely ma is erős indulatoknak ad teret. (Erről a sokat tárgyalt kérdésről itt olvashatnak részletes kronológiát – a szerk.) Jankovics Marcell szerint a rendszerváltás előtt nem volt azzal probléma, hogy különböző világnézetű emberek közös társaságba járjanak, azonban 1992 körül átpolitizálódott a társadalom, eltűnt a közös ellenség, és onnantól kezdve az addig azonos szalonokba járó emberek klikkesedni kezdtek aszerint, hogy ki konzervatív vagy liberális. Neki személy szerint nincs problémája az SZIMA-val, ment is volna, ha hívják, de csak az MMA-ba hívták.

Az este folyamán több – egyik akadémiához sem tartozó – művész is videón keresztül mondta el, milyen lenne az ideális művészeti akadémia. Horváth Csaba táncművész szerint az első fontos követelmény az lenne, hogy kizárólag minőségi alapon válasszák ki a művészeket. Meglátása szerint ma Magyarországon sokan azt gondolják, hogy ami modern, az nem elég hű a nemzeti értékekhez, ez pedig egy sajnálatos téveszme.

A beszélgetés során előkerül a politikai meggyőződés alapján való szelektálás, ami Jankovics szerint nem érinti az MMA-t, mert ott inkább szakmai alapon működik minden. Ugyanakkor nem tagadja, hogy ezek mögött a szakmai csoportosulások mögött lehetnek politikai hátsó gondolatok. Mivel a szakmai tagozatok külön döntik el, hogy kiket hívnak meg, Fekete György ebbe sosem szólt bele. Jankovics hangsúlyozza, hogy itt nem diktatúra van. Az MMA tagsága maximum 300 fő, amit Veiszer soknak tart, de Jankovics szerint azért van erre szükség, mert elég nagy a halálozási arány.

A vita alatt Ferencz Győző mondja ki a legnagyobb különbséget a két akadémia között: „A Széchenyi Akadémia elkötelezetlen módon jött létre, a Magyar Tudományos Akadémia, vagyis egy szakmai szervezet hozta létre, és nem egy politikai kormány.” Felidézi, hogy Fekete György három kritériumot tett a tagsággal kapcsolatban: nemzeti elkötelezettség, közéleti szerepvállalás és magas szintű művészi munka. A SZIMA ezzel ellentétben nem támaszt egyéb kritériumokat a belépők elé, pusztán a művészi színvonalat veszi figyelembe. Mindenki olyan passzív lehet politikai kérdésekben, amilyen csak akar. Jankovics erre annyit reagált, hogy Fekete György ezért a kijelentéséért már elnézést kért (nem kért elnézést – a szerk.), és az MMA 2012 óta mint testület nem is mond semmit a nyilvánosság előtt, csak dolgoznak.

Skardelli György a vita nagy részében csak csendben ül és hallgat, majd a vége felé Veiszer azért megkérdezi, hogy ezek hallatán mégis mi a véleménye. „Én nemcsak azt nem akarom megmondani, hogy ki a nemzet írója, hanem azt sem, hogy ki a nemzet építésze, számomra ezek nem kérdések.” Ő mindkét akadémiából ugyanazt olvasta ki. „Én egyvalamit nem látok, egy nagyon erős elválasztó vonalat.” Jó neki.

Katona József Színház, február 3. Következő alkalom: március 17.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.