Két diák törte fel a KRÉTA fejlesztőcégének rendszerét

  • narancs.hu
  • 2022. december 17.

Belpol

A rendőrség szerint személyes adatokhoz nem jutottak hozzá.

A Köznevelési Regisztrációs és Tanulmányi Alaprendszer (KRÉTA) fejlesztőcégének informatikai rendszerét még szeptember 18-án érte adathalász-támadás. A Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozóiroda (KR NNI) által frissen közzétett részletek szerint két kamasz fiú halászott a KRÉTA-ban, személyes adatokhoz azonban nem jutottak hozzá.

Az elkövetők a szeptemberi támadás során megszerezték a KRÉTA fejlesztőcégének egyik terméktámogatással foglalkozó alkalmazottjának felhasználóneveit és jelszavait, ezek ismeretében korlátozottan hozzáfértek a fejlesztőcég munkatársának irodai levelező rendszeréhez, használt adatbázisához, forráskód elemeket és adatokat töltöttek le. Az elkövetők legkevesebb 20 alkalommal léptek be a fejlesztőcég rendszerébe, több munkaállomást kártékony szoftverekkel (malware) fertőztek meg – olvasható a rendőrsé közleményében.

A támadás után több héttel később tett feljelentést követően a KR NNI Kiberbűnözés Elleni Főosztály Felderítő Osztálya információs rendszer vagy adat megsértése vétségének gyanúja miatt indított nyomozást.

A rendőrök december 13-án egy 15 és egy 13 éves fiú, egymástól 82 kilométerre található otthonában tartottak kutatást,

melynek során számítástechnikai eszközöket és adathordozókat, malware-eket foglaltak le. Az idősebb diákot gyanúsítottként hallgatták ki, az életkora miatt felelősségre nem vonható 13 éves tanuló tanúkihallgatására később kerül majd sor. A rendőrség közleménye szerint a gyanúsított elismerte a bűncselekmény elkövetését, tettére azonban nem szolgált magyarázattal.

A közlemény szerint a két diák számos iskolát érintő bombafenyegetéssel is összefüggésbe hozhatók, a 15 éves fiúval szemben pedig zsarolás kísérletének megalapozott gyanúja miatt már folyamatban van egy eljárás. A rendelkezésre álló bizonyítékok szerint egy kártékony szoftver segítségével hozzáfért egy vele egyidős diáktársa levelező rendszeréhez, majd kilátásba helyezte kirúgatását, amennyiben nem fizet neki.

Arról, hogy a KRÉTA-rendszert két diák törte fel először Pintér Sándor beszélt a pénteki oktatási konzultáción. A 444 birtokába jutott hangfelvétel szerint a belügyminiszter a történteket úgy kommentálta: „Azért itt vannak tehetségek.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.