Két újabb egyetem fenntartóváltása jöhet hamarosan

  • narancs.hu
  • 2021. február 11.

Belpol

A Jelen szerint erről tárgyaltak az Információs és Technológiai Minisztériumban.

„Megbízható információink szerint a napokban az Információs és Technológiai Minisztériumban, közigazgatási államtitkári értekezleten tárgyalták két újabb egyetem, a Budapesti Gazdasági Egyetem és az Óbudai Egyetem fenntartóváltásának kérdését” – írta meg csütörtökön a Jelen. Ahogy fogalmaznak, „mindkét intézménynél az uniós források óriási mértéke volt a legmeggyőzőbb érv a modellváltás mellett”.

A Színház- és Filmművészeti Egyetem ügyének kapcsán nagy nyilvánosságot kapó modellváltási koncepció az elmúlt hónapokban végigsöpört a teljes magyar felsőoktatási szférán. Mint köztudott, a debreceni, a szegedi és a pécsi egyetem is alapítványi fenntartásúvá válik rövidesen. Bár a szegedi helyzet azt is megmutatta, hogy nem mindenhol megy zökkenőmentesen a modellváltás áterőltetése.

A Jelen következtetése szerint:

„Ha az Óbudai Egyetem és a Budapesti Gazdasági Egyetem is bekerül az alapítványi fenntartású intézmények közé, akkor mindössze két, széles képzési körrel rendelkező állami egyetem marad a magyar felsőoktatásban, az Eötvös Lóránd Tudományegyetem és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.”

Szintén csütörtöki hír volt, hogy Stumpf István, akit Orbán Viktor néhány napja bízott meg „a felsőoktatási modellváltással és az új fenntartói modell működésével kapcsolatos kormányzati feladatok koordinációjával”, a kormányközeli Magyar Nemzetnek adott interjújában úgy fogalmazott, hogy „fel kell kavarni az állóvizet a felsőoktatásban”.

Ahogy beszámoltunk róla, néhány napja az Oktatói Hálózat jelentetett meg egy közleményt a közösségi oldalán, melyben azt írják, az Orbán-rezsim „statáriális eljárásban öt állami egyetemet hajszolt bele az alapítványi átalakulásba, maradék autonómiájának teljes feladásába”. A közleményben felszólítják a parlamenti képviselőket, hogy akadályozzák meg az állami egyetemek privatizálásának törvénybe foglalását, valamint szolidáritást vállalnak a tiltakozó egyetemi polgárokkal, és felkérnek minden felelős állampolgárt és szervezetet, hogy a rendelkezésére álló eszközökkel támogassa harcukat és lépjen fel az alapítványosítás ellen.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.