Interjú

„Kezdődhet az árvácskázás”

Simon Mihály jogász, terepmunkás a gyámhatóság intézkedéseiről

Belpol

„A gyermeket kizárólag anyagi okból fennálló veszélyeztetettség miatt nem szabad a családjától elválasztani” – mondja a törvény, ám a szakemberek szerint egyre több esetben – ha nem is hivatalosan – a szegénység miatt veszik el az anyáktól a gyermekeiket. A TASZ romaprogramjának munkatársával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Mennyire új keletű az efféle eljárás?

Simon Mihály: Bizonyára nem teljesen, de hogy erősödnek ezek a vonások és a tendencia lépten-nyomon felbukkan, az igaz. Abból lehet erre következtetni, hogy a három legdepriváltabb megye (Borsod-Abaúj-Zemplén, Szabolcs-Szatmár-Bereg és Hajdú-Bihar) lakosság-számarányosan is vezeti a kiemeléses statisztikákat, és ezekhez a magasabb kiemelési számokhoz – a főleg roma gyerekeket érintő gyámügyi intézkedésekhez – hozzá lehet rendelni a szegénységet, a területi leszakadást. Ám ennek ellenére a szakellátásba való bekerülés kockázata nem itt a legnagyobb. Tehát a szegénységre utaló vonások és az ezekből fakadó intézkedések, úgy tűnik, szaporodnak, az abszolút számok, az évenkénti bekerülés a szakellátásba viszont nem mutat kiugrást.

MN: Mi lehet ennek az oka?

SM: Azt látjuk, hogy 20-22 ezer gyerek van évek óta a szakellátás rendszerében, és ez a szám nagyjából stagnál. Még a világgazdasági megcsúszás, a hosszan tartó válság sem emelte meg ezeket a számokat. Erre nyilván nagyon sok magyarázat van, többek között az, hogy az intézményi háló nem képes több gyereket befogadni. Valószínűleg nagy horderejű változást hozott a 2014 januárjától érvényben lévő törvény, amely szerint a 12 éven aluli gyerekek, ha semmilyen speciális gondozási szükségletet nem igényelnek, automatikusan nevelőszülőkhöz kerülnek. Ám ennek tényleges hatásait még csak sejteni lehet.

MN: Jobb, ha a 12 éven aluliak nem gyerekotthonba, hanem nevelőszülőkhöz kerülnek?

SM: Ennek a kérdéskörnek nagy szakirodalma van, és nem feltétlenül tudom erre jogászként a pontos szakmai válaszokat, de tény, hogy a nevelőszülői közeg jobban modellezi a családot. Egy gyermek élete, miliője a családhoz kötődik, nem pedig egy intézményhez. Csakhogy előfordulhat, hogy bizonytalanná válik a kettő közti határ, például olyankor, ha egy-egy településen nagyon sokan foglalkoznak nevelőszülőséggel, és gyakorlatilag kialakul egy közeg, ami bár nem hasonlít a gyerekotthonhoz, mégis átmenet a már-már intézményesült forma felé.

MN: Létezik ilyen?

SM: Például a H. nevű településen, Borsodban gyakorlatilag ipar­ággá vált a nevelőszülőség. Van még 3-4 ilyen hely, nem kutattam őket, de úgy látszik, hogy a nevelőszülőség ezeken a településeken megélhetési stratégiává is válik.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Mennyire biztosítottak vagy mennyire sérülnek a szülők jogai ebben az új elhelyezési rendszerben?

SM: Erre nem tudok egységes választ adni, mert minden a kilométereken múlik. Az biztos, hogy a rendszer, a szabályozás és a szakmai protokollok igyekeznek segíteni a szülőket. Ha nagyon messze laknak a szülőktől a nevelőszülők, akkor egy központban, például a megyeszékhelyen találkoznak, és akkor mindenki utazik, a vér szerinti szülők is meg a nevelőszülők is. De így is elkeserítően kevés az időkeret, amit a szülők a gyerekekkel tudnak tölteni: a kapcsolattartás szabályozása, a vér szerinti szülők láthatása kéthetente 2 órára, vagyis havi 4 órára korlátozódik. Elég sokat kell utazni, ami nagy költségekkel jár, és a szülők nem kapnak segítséget. Konkrétan egyetlen olyan esettel sem találkoztam, hogy az önkormányzat az úgynevezett rendkívüli gyermekvédelmi támogatást – noha lenne rá lehetősége – megítélte volna, pedig ez tipikusan olyan támogatási forma, ami az úti- vagy egyéb költségeket fedezhetné. És ha nem kapnak a szülők anyagi segítséget a láthatáshoz, akkor az gyakran szórványosabbá válik – az idő múltával bele lehet fáradni az állandó utazgatásba. Ha népes a család, és több helyre kell menni, akkor mindez megtöbbszöröződik, miközben ott van az örökbeadhatóság fenyegető réme is – ha rendszertelen a kapcsolattartás, előbb-utóbb megnyílik az örökbeadhatóság lehetősége –, amit próbálnak persze a szülők elkerülni, de sokakat felőröl a tehetetlenség. Az elém kerülő ügyekben a szülők nem is tudom, honnan kaparják össze azt a pénzt, ami például az utazáshoz kell, mert a jövedelmi adatok, amiket egy-egy ügy vagy család kapcsán látok, nem tennék lehetővé az alkalmankénti 5-6 ezer forintos útiköltséget. Nyilván például a rezsire félretett pénzt fordítják erre, mert a gyerek prio­ritás – rettenetes erőfeszítésekbe kerül, hogy egyszer-egyszer találkozzanak a gyerekeikkel. Pláne, ha 7-8 gyerek van kiemelve, és nem egy nevelőszülőhöz vagy olyanokhoz kerültek, akik közel laknak egymáshoz. Például ez a nevelőszülőhöz kerülés hátulütője, hogy egy nevelőszülő nem vállalhat ilyen sok gyereket, a jogszabály sem engedi, pedig a testvéreknek meg jó volna együtt maradniuk.

MN: Hogyan lehet ezeknek az embereknek segíteni? Mit tud tenni a TASZ, ha ezeknek az embereknek elsősorban anyagi segítségre lenne szükségük például az utazáshoz, vagy ahhoz, hogy megelőzzék a gyermek családból való kiemelését?

SM: Nagyon keveset tehetünk, mert a jogászok, jogvédők az eset olyan szakaszában találkoznak a családokkal, amikor már nagyon nehéz visszafordítani a negatív folyamatokat. Mi nem vagyunk szociális segítők, nem pénzbeli, természetbeli ellátást nyújtunk, hanem a kiemelést, az elhelyezést, a nevelésben lévő határozathozatalt próbáljuk megakadályozni. Jogi utat tudunk kínálni a családnak, ami nagyon hosszú, több hónapos folyamat, van, hogy évekig eltart, és bizony közben nem tudunk ahhoz hozzájárulni, hogy bent legyen a vezetékes víz, vagy hogy legyen pénz normális ruháztatásra. Minden lehetséges fórumon elmondjuk, hogy a 22 800 forintos, segély címkével ellátott szégyenből nem lehet megélni. De nincs munka, vagy ha van is, az nem olyan, amit értékel a hatóság, mert a szezonális vagy feketemunkából van ugyan némi jövedelem, de a szülők nem szívesen vallják be. És akkor marad a közmunka mint jövedelemforrás, de a határozatokból, az intézményrendszer érveléséből az derül ki, hogy az nem elég, vagyis a bérből származó jövedelem sem teszi lehetővé a családnak, hogy a gyereket ellássa. Abban bízunk, hogy ha kellően nagy patáliát csapunk egy-egy ügy kapcsán, ha több édesanya pertársasággá áll össze, ha közösen pereljük az illetékes gyámhivatalt, akkor az állam egy ilyen pervesztés esetén ráeszmél, hogy kötelezett­ségei vannak ezekkel a családokkal szemben. Természetesen azt is ki lehet mutatni, hogy a nyomor kikezdi mentálisan is az embereket, előbb-utóbb más devianciák is járulnak a szegénységhez. Csupa olyan esettel találkozom, ahol sem szülői erőszak, sem abúzus, sem kirívó elhanyagolás nincsen, ami miatt meghökkenne az ember. Csupa olyan szenvedő, nyomorban élő családról van szó, ahol képtelenek a megfelelő körülményeket megteremteni: nem tudják elvinni a gyereket szakorvosi vizsgálatra, mert nincs rá pénz, a zsúfolt megyei kórházban nem fogadják rögtön, az első két próbálkozás után harmadszorra meg már nem tudják kifizetni az útiköltséget, és ha nem mennek el, felróják. Vagy elmegy valaki a védőnőhöz terhesgondozásra, de nem jut el a megyei szintű szakellátásig, a szakorvosi vizsgálatra, ez megint szaporítja a bűnlajstromot. Az, hogy nincs munka, megrovásként szerepel a határozatokban, mintha nem lenne egyértelmű tény, hogy például Borsod nagy részében nincs munka. Összeáll a kép: a gyerek hiányzik az óvodából, azt is képesek leírni, hogy nincs tornacipője, nem jártak el a szakorvoshoz, viszont az édesanya dohányzik, megy a latens áldozathibáztatás… Ezért kellene megnézni a különböző területeken a gyámhivatali határozatokat, a joggyakorlatot, és bizony perelni az államot, amely ezért felel.

MN: Volt már konkrét eset, és ha igen, az hogyan végződött?

SM: Az egyik ügyben a másodfokú bíróság hatályon kívül helyezte a határozatot, és 10 hónap jogi „procedúra” után hazaadta a gyereket. Most a Kúriánál vagyunk egy májusban megszületett gyermek kapcsán, de abban nincs még döntés. És van egy 2013. novemberi kiemelés, amelyben 2014 novemberében döntött a bíróság: megismételteti az eljárást, viszont több mint két hónapja nem képesek az ítéletet postázni, hogy az első fok újra lefolytathassa az eljárást. Téboly, hogy több hónap vagy év, mire a rendes közigazgatási és bírósági utat az ember végigjárja. Ezért próbálnánk feljebb lépni: személyiségjogi per keretében beperelnénk az államot, a gyámhivatalt és a gyámhivatalt felügyelő kormányhivatalt, így nem a gyámhatóságok elleni fellebbezés módját választanánk, mert a szülők családi és a magánélethez való alapjogát sértik, ami nem csak az alaptörvényben van benne. Ezeket megismétli a pol­gári törvénykönyv is, így ez peresíthető alapot képez. Például azon vagyunk, hogy egy településen több anya összeálljon, mert 2014-ben többeket is érintett, hogy érdemi vizsgálat nélkül már a kórházból sem engedték haza a gyerkőcöket. Tudták a szakemberek, hogy baj van, hogy nagyon szegények ezek az emberek, de nem nagyon tettek semmit. Utána pedig az történt, hogy kiemelték a nagyobb gyerekeket, a soron következőt pedig haza sem engedték. Nem vizsgálták, hogy abban a pillanatban a megszülető gyerek veszélyeztetve van-e, megalapozott-e a kiemelés, inkább a régi határozatokból összeraktak egy tényállást, és beszereztek egy-két környezettanulmányt.

MN: Mi az oka az efféle eljárásoknak?

SM: Szégyenteljes az ágazat finanszírozása, gyakorlatilag nincs alapellátás. A szociális munkások a legalacsonyabban fizetett közalkalmazottak. Nincs differenciálás, ugyanazt a normatívát kapja a II. kerület, mint egy borsodi kistelepülés. Csak a számokat nézik, a területi lejtőt nem, nincsenek meg sem a pénzbeli mankók, sem azok a segítő szolgáltatások, amik a szülőket visszasegíthetnék a munka­erőpiacra, lakhatáshoz, képzéshez juttatnák őket, és minden egyébhez, ami a normális élethez kell. Ez így működésképtelen, mert alulfinanszírozott, kiégett. Ez végképp felőrli a rendszerben dolgozókat, cselekvési kényszer van, de közben semmit nem biztosít az állam, hogy érdemben tudjanak segíteni. Mit kezd egy 2000 fős településen – ahol több százan vegetálnak – az egyetlen szociális munkás az éhezéssel, a jövedelemszegénységgel, mit kezd azzal, hogy ötszörös a munkanélküliségi ráta, vagy azzal, hogy van-e télire tüzelő, vagy nincs? Nem lehet csak tanácsokat adni, mert a tanácsból nem lesz semmi. Ráadásul a mostani kormányzat, a társadalompolitika, azon belül a szociálpolitika egyértelműen felelősként tekint a szegényekre. A politikának előbb-utóbb, akár egy jogi döntés kapcsán, rá kell jönnie, hogy nem szabad hagyni, hogy ennyire tönkremenjenek a gyerekeket érintő ellátások. Ha nem történik semmi, kezdődhet az árvácskázás, mint a két világháború között. De lehet, hogy épp ez a cél: lehet látni, ahogy a nevelőszülői hálózatok alakulnak, ahogy egyházi fenntartásba mennek át. Ebből a normatívából sokan élnek, és nem csak a nevelőszülők. Nem azt akarom ezzel mondani, hogy ez egy biznisz, de megéri ezt „csinálni”.

MN: Sokkal többe kerül egy gyerek kiemelése, mint ha a rászoruló családokat segítenék szo­ciálisan. Kovács Vera szociálpolitikus, az AVM
aktivistájának kutatása szerint egy gyermek egyévi ellátása gyermekotthonban 2 524 732 forint, nevelőszülőknél pedig 1 093 407.

SM: Ha csak akár a nevelőszülői pénzt adnák oda a családoknak… De akkor persze univerzálisan kellene, az az összes gyereket érintené, aki után jár a családi pótlék. Az sem lenne rossz, ha a családi pótlékot normális szintre hoznák, vagy, mondjuk, csak indexálnák, mert 2008 óta nem sikerült emelniük, 30 százalékos reálértékvesztés van. Hogyha a szo­ciális ellátás, a szociális védőháló érne valamit, ha megpróbálnánk visszaállítani, az többe kerülne, de Magyarország költségvetéséhez képest ez nagyon kicsi szám, nem borítaná meg az államháztartást.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.