Kezdődnek a kisajátítási eljárások a Budapest-Belgrád vasút miatt

  • narancs.hu
  • 2022. június 15.

Belpol

Házat, rétet, szántót is érintenek az eljárások. 

Június végén és július elején zsinórban rendezik a Budapest-Kelebia vonal, vagyis a kínai vasúti beruházás első kisajátítási tárgyalásait – írja a Népszava

Miközben a szerbiai szakaszon – Kelebiától Belgrádig – akad olyan pályarész, ahol már próbafutásokat is tartottak, addig a hazai beruházás vontatottan halad. A feltételes környezetvédelmi engedélyt tavaly májusban, az építési engedélyt októberben kapta meg a projekt.

A munkaterületet idén januárban és februárban adták át, ekkor rendelt el a MÁV sok bizonytalanságot, bosszúságot és fennakadást okozó szakaszos vágányzárat, ami várhatóan 2022. augusztus elseje után a teljes Soroksár - Kelebia szakaszon a forgalom leállítását jelenti – derül ki a projekt megvalósítására létrehozott Kínai-Magyar Vasút Nonprofit Zrt, vezérigazgatójának, Pál Lászlónak az áprilisi parlamenti választás után két nappal tartott prezentációjából. Akkor a régészeti feltárás, a pálya- és felsővezetékek bontása, valamint a lőszermentesítés zajlott.

A beszámoló arra is kitér, hogy

a projekt megvalósítása 2173 ingatlant érint, ebből 186 „idegen” tulajdonban van, amelyeket meg kell „szerezni”.

Ez jelen esetben a kisajátítást jelenti. Mivel a vasútvonal fejlesztését nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű üggyé nyilvánították, az állam nevében eljáró MÁV Zrt. kisajátítási kérelmére 8 napon belül elidegenítési tilalmat jegyeznek be az érintett ingatlanra.

Ezt követően kijelölik az ingatlan értékét meghatározó szakértőt – a Pest megyei eljárásokban ez két szolnoki cég –, amely elkészíti szakvéleményét, amit azután megküldenek az érintetteknek, majd jöhet a nem túl hosszadalmas kisajátítási tárgyalás. (Ezek fél-egy óránként követik egymást például július 4-i tárgyalási napon.)

Az ügyben a Pest megyei kormányhivatal tűnik a legbuzgóbbnak. Eddig legalább két tucat – taksonyi, délegyházi, dunavarsányi, dunaharaszti, kiskunlacházi – ingatlan esetében indítottak eljárást, ezek több mint felénél már a tárgyalás napját is kitűzték.

A kiszemelt ingatlanok között akad lakóház, rét, zártkert és szántó is.

Az állam többségében az ingatlanoknak csupán egy részére – 12 négyzetmétertől a 1,5 hektárig - tart igényt, de ez aligha vigasztalja a tulajdonosokat. A korábbi, autópálya-építés miatti kisajátítási tapasztalatok azt mutatják, hogy az állami cégek által felkért és fizetett ingatlanszakértők a piacinál jóval alacsonyabb ingatlanértéket állapítanak meg, a bíróságok pedig hajlamosak ezeket a szakvéleményeket felülvizsgálat nélkül elfogadni.

Az állami beruházások listájának válság miatti felülvizsgálata aligha érinti az államközi szerződéssel védett, jelenlegi árfolyamon nettó 800 milliárd forintos költségvetésű Budapest(Soroksár)-Kelebia vasútvonalat, amelyet egyedüli pályázóként a Mészáros Lőrinc tulajdonában lévő, felcsúti székhelyű RM International Zrt. nyert el a China Railway Magyarország Kft.-vel konzorciumban. A Ferencváros-Soroksár közötti csaknem 7 kilométeres szakaszért jelen áron további 65 milliárd forintot tehet zsebre a fent említett kínai projektcég és a szintén Mészáros érdekeltség V-Híd Építő Zrt. párosa.

 

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.