Kiállás Tverdota György mellett

  • narancs.hu
  • 2013. március 5.

Belpol

Újabb tanítványok emelik fel hangjukat az ELTE BTK botrányos létszám-leépítési módszerei ellen.

Tisztelt Dezső Tamás, Tisztelt Dékán Úr.

Az elmúlt héten a közvélemény szomorúan értesült arról, hogy a felsőoktatási intézményeket érintő megszorítások következményeként az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karának vezetése március 1-jétől a 62 év feletti oktatók egy részét, huszonkét, többnyire nagy szaktekintélynek örvendő, pályája csúcsán álló professzort kényszernyugdíjazott, további 10 oktató óráit pedig egyéves fizetés nélküli szabadságolásukkal, a szemeszter kezdete után négy héttel, felfüggesztette. Bár mindannyian tisztában vagyunk a helyzet kényszerítő voltával, mégis megdöbbenéssel vettük tudomásul, hogy olyan tanárok is az elbocsátandók között szerepelnek, akik az egyetem szakmai nívójának garanciái, a BTK arculatának kialakításában elévülhetetlen az érdemük, és a szerepük ma is meghatározó. Olyan kutatók, akik nélkül az ELTE Bölcsészettudományi Kara nem maradhatna tovább az, ami eddig volt!

Szeretve tisztelt tanárunk, Tverdota György az ország legismertebb és legelismertebb irodalomtörténészeinek egyike, számos külföldi egyetemmel jó kapcsolatot ápoló kiváló szakember, a József Attila-kutatások vezetője. Tudása, pedagógai munkája, közösségszervező tevékenysége pótolhatatlan veszteség volna a Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszék és a Doktori Iskola számára. Számunkra az ő segítő és tevékeny jelenléte alapvető, odaadó és alázatos munkája hiányában sokunk kutatómunkája megfeneklene.

Az Irodalomtudományi Doktori Iskola „Az irodalmi modernség” Doktori Oktatási Programjának hallgatóiként e levélben kérjük az egyetem vezetését, hogy ne kelljen nélkülöznünk Tverdota György tanár urat! Sokunknak jelenleg doktori témavezetője, a kezdetektől ő követi nyomon és segíti kutatásainkat, bírálja, kiegészíti, továbblendíti részeredményeinket, rengeteget tanultunk, tanulunk tőle, és tanulni szeretnénk a jövőben is!  Ennek a jól működő munkakapcsolatnak a megszüntetése számunkra ellehetetlenítené a doktori képzés folytatását.

Kérjük, hogy a fentieket figyelembe véve változtasson döntésén!

Az Irodalomtudományi Doktori Iskola „Az irodalmi modernség” Doktori Oktatási Programjának hallgatói.

Írások a leépítéssel kapcsolatban

A megalkuvás hiábavalósága - Narancsblog

Kiállás Nádasdy Ádám mellett

Interjú Dezső Tamás dékánnal

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.