Október közepén 1286,85 betöltetlen pedagógus álláshely volt az országban – írja a Népszava. A lap közérdekű adatigénylést nyújtott be a tankerületekhez, miután a Klebelsberg Központ (KK) elutasította az adatszolgáltatást – mondván, ők közvetlenül egyetlen iskolát sem tartanak fent, így adataik sincsenek.
A Klebelsberg Központ szerint nincs is tanárhiány
Sőt, szerintük egyre több a tanár.
Budapesten is gond van
A tanárhiány főleg vidéken jelent problémát, azonban az adatok alapján jól látszik, hogy a főváros is érintett: A Belső-Pesti Tankerületben 97,7; a Külső-Pesti Tankerületben 67,8; az Észak-Pesti tankerületben 35,6; az Észak-Budapesti Tankerületben 29; a Dél-Pesti Tankerületben 20,36 üres tanári álláshely van.
A tankerületek ezen kívül 421,5 betöltetlen gyógypedagógus, és 72 betöltetlen iskolapszichológus álláshelyet ismertek el. (Az iskolapszichológusok nehéz munkakörülményeiről korábban itt írtunk.)
„A megelőzés szóba sem jött"
Ha a diák fegyelmezetlen, verekedős vagy rosszak a jegyei, irány az iskolapszichológus. A szakembertől azt várják, hogy azonnal javítsa meg a renitenst, pedig nem a tűzoltás, hanem a megelőzés lenne a feladata. Erre azonban nincs se idő, se elég ember. A csekély fizetésről nem is beszélve.
A tesitanár kémiát tanít
A statisztikák nem minden esetben jelölnek egész számot, ha betöltetlen álláshelyről van szó. A Népszava úgy tudja, ez csak játék a számokkal, tehát az, hogy „a Berettyóújfalui Tankerületben csak 0,16 pedagógus hiányzik, azt jelenti, hogy itt a tanárok átlagos óraterhelése magasabb, a meglévő pedagógusok túlmunkájával be lehet foltozni a lyukak nagy részét, a maradékot pedig megoldják egyszerű helyettesítéssel. Például ha egy évfolyam minden osztályának van nyolc kémiaórája egy hónapban, de hiányzik egy-két kémiatanár, abból hetet megtartanak a meglévő szaktanárok többletmunkájával, egy órára meg mondjuk a tesitanár megy be helyettesíteni. A statisztikákból így el is tűnik az a néhány hiányzó tanerő” – írja a lap.
Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) elnöke, Szűcs Tamás Becsléseink szerint ma 30-35 százalékkal kevesebb pedagógus van a rendszerben, mint amennyinek a jogszabályok által biztosított keretek között helye lenne.