Az Átlátszó birtokába került keretmegállapodás szerint a miniszterelnökségi delegációk szállításának módjáról a Miniszterelnökség tavaly állapodott meg a Honvédelmi Minisztériummal. A dokumentum hangsúlyozza, hogy a repülőutak adatai “honvédelmi és nemzetbiztonsági okból” 30 évig titkosak.
Tavaly augusztus végén Orbán Viktor a Fidesz-elnökeként Novák Katalin és más fideszesek társaságában részt vett a Katolikus Törvényhozók Nemzetközi Hálózata nevű szervezet találkozóján, ahol Georgia Meloni olasz ellenzéki politikussal is találkozott. Az út kapcsán akkor az szivárgott ki, hogy az amúgy Horvátországban nyaraló Orbán-családot valószínűleg a honvédség 607-es lajstromjelű Falconja vette fel Brac szigetén, majd a római esemény után Zadarban tette ki őket.
A római kiruccanás kapcsán a K-Monitor adatigényléssel fordult a kormány külföldi utazásai ügyében illetékes Külügyminisztériumhoz (KKM), hogy megtudja, kik voltak az Orbán Viktorral Rómába utazó delegáció tagjai, mennyi volt az útiköltség, a szállásköltség és a napidíj, valamint mekkora összeget fizetett Orbán a családtagjai (felesége és fia) utaztatása miatt. Mivel nem kapott választ, a K-Monitor beperelte a Külügyminisztériumot, és nemrégiben megszületett az elsőfokú, nem jogerős ítélet. Eszerint a KKM-nek ki kell adnia, hogy mennyit fizetett be a miniszterelnök a felesége és a fia honvédségi repülős utazására, de a teljes útiköltség nem tudható, mert a külügy szerint nem ők az illetékesek. Az viszont nem derült ki a bíróságon, hogy akkor vajon kicsoda.
Az Átlátszóhoz viszont eljutott egy keretmegállapodás, amelyet a Miniszterelnökség (ME) és a Honvédelmi Minisztérium (HM) kötött 2021 július elején, alig másfél hónappal az Orbán család római útja előtt. A szerződés nem konkrét utakra vonatkozik, hanem azt rögzíti, hogy miként zajlik egy honvédségi repülővel való utazás megrendelése és kifizetése a Miniszterelnökség részéről egy miniszterelnökségi hivatalos delegáció esetén.
A szerződés szerint a ME a tervezett utazás előtt a HM-nek úgynevezett Útindító felkérő levelet küld, ami tartalmazza a tervezett fel- és leszálló repülőteret, a tervezett indulási és érkezési időt, a szállítandó delegáció létszámát, a delegáció fedélzeti ellátásával kapcsolatos igényeket, a szállítandó poggyászok és személyi felszerelések várható méretét és mennyiségét.
Amennyiben a honvédségnek van szabad kapacitása (itt nem csak a repülőgép, hanem a honvédek repülési és pihenőideje is számít) teljesíteni a felkérést, akkor a HM küld egy árajánlatot az útra. Ha ezt a ME elfogadja, beindulnak a fogaskerekek és elkezdődik a repülés leszervezése, például a külön engedély beszerzése, hogy civilek katonai repülőn utazhassanak, vagy az ülésrend kialakítása.
Az Átlátszó birtokába került megállapodás szerint a miniszterelnökségi delegációk katonai repülővel való utazásai miatt felmerült költségeket évente számolják el egymással a tárcák. Az irat szerint a Honvédelmi Minisztérium és a Miniszterelnökség minden évben köt emiatt egy költségvetési megállapodást, és legkésőbb június 30-ig rendezik egymással az előző évi költségeket egy összesítés alapján. A HM azonban minden egyes megrendelt és megvalósult út után küld a ME-nek egy részletes költségösszesítőt.
Az Átlátszó által idézett keretmegállapodés ugyanakkor azt is tartalmazza, hogy "honvédelmi és nemzetbiztonsági okokból, keletkezésüktől fogva 30 évig nem nyilvánosak" a repülésekre vonatkozó adatok.
A Magyar Honvédség 2018 februárjában vásárolt két darab Airbus A319 típusú repülőgépet (lajstromjelük 604 és 605), amelyeket hivatalosan katonai csapatszállítónak vettek; 2018 nyarán pedig beszereztek két Dassault Falcon 7X típusú, szupergazdagok által magángépnek használt, business jet kategóriájú repülőgépet (lajstromjelük 606 és 607) is, amit a honvédség „többcélú szállító- és futárgéptípusnak” nevez. Bár a honvédség 2018-ban vásárolt repülőgépeit hivatalosan nem kormánygépnek vették, Orbán Viktor, a kormánytagok, korábban Áder János, most Novák Katalin rendszeresen használja őket, a honvédségi gépek pedig számos egzotikus helyen jártak beszerzésük óta.