Ellenállna a modellváltásnak a Zeneakadémia

Kiénekel a kórus

Belpol

Pénzszűkében van és rektorcsere előtt áll a Zeneakadémia. Csakhogy a kormányzat ki akarja csavarni a szenátus kezéből a döntés jogát.

Alig csillapodott az Operaház igazgatóválasztása miatti elégedetlenség, Csák János mégsem rest ismét összerúgni a patkót a zenészszakmával. A Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) vezetője hangfogót rakna a Zeneakadémiára, amely az ELTE, a Budapesti Műszaki Egyetem (BME) és a Képző­művészeti Egyetem mellett egyike azon kevés felsőoktatási intézményeknek, amelyek még nem vándoroltak alapítványi fenntartásba. Nem véletlenül: a szenátus többször kinyilvánította, hogy ellenzi ezt, a kormányzat pedig az SZFE-tiltakozások után egyszerűbbnek látta visszafogni az agarakat. (A fél lábát azonban betette: tavaly decemberben Orbánék kormányrendelettel ültették át a BME kancellárját a Zeneakadémiára. Kotán Attila Bertalan munkájára – és az egyetemi autonómiát csorbító döntési stílusára – a kezdettől fogva panasz van.)

A Zeneakadémia jelenlegi rektorának, Vigh Andreának a megbízatása azonban október 31-én lejár, az új rektori pályázati felhívást pedig június 3-án közzé is tette a KIM. Az egyetem vezetőit sokkolta, amit benne olvastak, a felhívás ugyanis jelentősen eltért attól, amit tervezetként márciusban megismertek. A minisztérium feltételei alapján nagyon leszűkül azok köre, akik a rektori székért indulhatnak.

A pályázónak „5 éves, jelenleg is aktív nemzetközileg kiemelkedő és elismert előadóművészi (rezidens) és legalább 5 éves oktatói tapasztalattal”, „nemzetközileg is elismert lemezfelvételekkel”, versenydíjakkal, zsűrizési tapasztalattal és állami vagy művészeti díjakkal kell rendelkeznie. Első pillantásra nem is lenne rossz ötlet előadóművészt parancsolni a felsőoktatási intézmény élére, de miként azt a Zeneakadémia szenátusa észrevételezte, a kiírás kizárja három másik akkreditált oktatási és kutatási terület, a zeneszerzés, a zenetudomány és a zenepedagógia képvise­lőit. Egy ilyen pályázati felhívásnak nem felelnének meg a Zeneakadémia elmúlt évtizedeinek egykori vezetői sem, például a ragyogó Bartók-tudós Ujfalussy József, Soproni József zeneszerző vagy éppen Batta András zenetörténész sem.

A felhívás megjelenése után a Zeneakadémia szenátusa állásfoglalást juttatott el a minisztériumnak, sérelmezve, hogy a fenntartó „a kiírásban éppen Liszt szellemiségével megy szembe, életművét nem tiszteli”. A birtokunkba került levél szerint a pályázók körének önkényes leszűkítésével „a magyar felsőoktatás 1990 utáni történetében példátlan diszkrimináció valósul meg”. A szenátus 20 jelen lévő tagja teljes egyet­értésben szavazta meg az állásfoglalást.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.