Kihagyták a fővárost a Budapest jövőjéről szóló nagy terv kidolgozásából

Belpol

A Budapest 2030 Tervnek március végére kellett volna elkészülnie nettó 600 millióból, de sem a határidőt, sem a Karácsony Gergellyel való együttműködést ígéretét nem tartották be.

"Mióta Karácsony Gergely a főpolgármester, azóta kért a Főpolgármesteri Hivatal betekintést a készülő Budapest 2030 Tervbe, de eddig még nem kaptunk erre lehetőséget. Így nem tudjuk, mi szerepel benne, hogyan készül, milyen céllal és milyen ütemezéssel és miben várnak tőlünk együttműködést, véleményt" – közölte a Narancs.hu-val kérdéseinkre válaszolva a városháza.

A Budapest 2030 Terv megírásáról még akkor döntött a kormány, amikor a Fidesszel egy politikai közösségbe tartozó Tarlós István volt a főpolgármester. 2018. októberben a terv jelentőségéhez méltó konferenciát szerveztek Budapest jövőjéről, fejlődésének irányairól, "az előttünk álló évtized legszükségesebb fejlesztéseiről és projektjeiről".

A két évvel ezelőtti nagy nekifeszülés azért is érdekes, mert a Tarlós-érában - öt évvel korábban - a főváros már letett az asztalra egy azonos címet viselő igencsak vaskos dokumentumot, tehát egyszer már végig lettek véve a a közeljövő teendői.

A nagy sorvezető

Az új koncepció nemcsak egy papírhalom lesz, hanem a főváros jövőjét meghatározó dokumentum, ez fogja kijelölni, hogy a közeljövőben milyen lépéseket tesz a kormányzat Budapest fejlesztése, átformálása érdekében. Legalább is ezt ígérte az érintett kormányzati szervezet. "A Terven fognak alapulni a 2020-2030 közötti kormányzati beruházások elindításához szükséges kormánydöntések, előkészítő előterjesztések és jogszabályok" – írta anno a terv előkészítésével megbízott Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt., milyen cél lebeg a szemük előtt.

Tarlós István - vele kezdődött minden

Tarlós István - vele kezdődött minden

Fotó: MTI

Elkészítésére a nagyszabású konferenciát követően pályázatot írtak ki, december végén pedig szerződést is kötöttek a nyertessel. A Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit Zrt., (KKBK), amelyet akkor Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár igazgatott, nettó 600 millió forintért bízta meg a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. - CreaCity Kft.- HÉTFA Elemző Központ Kft. alkotta konzorciumot. A KKBK kényszerhelyzetben volt, más nem adott le pályázot, így elfogadta az egyetlen ajánlatot.

A tanácsadók

A nyertes konzorciumban résztvevő Creacity Kft.-nek két tulajdonosa van: Mosonyi Katalin Noémi és  Böszörményi-Nagy Gergely. Mindketten dolgoztak Navracsics Tibor minisztersége alatt a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztériumban, az utóbbi később a Design Terminál vezetője lett.

A Creacity tanácsait nemcsak Budapest 2030 Terv kidolgozásában veszik igénybe, az Átlátszó számolt be arról 2018-ban, hogy 5,5 millió forintért kormányzati stratégia kidolgozását támogató szakmai tanácsadást nyújtott a Miniszterelnökségnek.

A rejtélyes dokumentum

A szerződés teljesítésére minimum 7 hónapot írtak be, a későbbiekben a feltételek közé bekerült a 2020. március 30-i teljesítési céldátum. Mivel ez több mint egy hónapja lejárt, az idén januárban felállított, Vitézy Dávid által vezetett, a KKBK feladatait is átvevő Budapest Fejlesztési Központhoz (BFK) fordultunk, hogy állnak a Budapest 2030 Tervvel. A koncepció “számos részanyag összessége, amelyek a fővárossal együttműködésben készülnek. A hónapok óta zajló szakmai munka folyamatosan mutatta meg a fejlesztési szükségleteket" – tudatta a BFK a Narancs.hu-val.

Arra a kérdésünkre nem kaptunk választ, befejezték-e a terv kidolgozását, ám mivel jelenidőt használtak, arra következtettünk, hogy az ügy még folyamatban van. A BFK állítása szerint együttműködnek - így jelenidőben, tehát nem a Tarlós-féle, már hónapokkal ezelőtt leköszönt - fővárosi vezetéssel, ezért megkérdeztük a budapesti önkormányzatot, mit tudnak a koncepcióról, a városvezetés hozzátett-e valamit az anyaghoz.

Azért is fordultunk Karácsony hivatalához, mert a közbeszerzési kiírásban az is benne volt, hogy ezt a lépést meg kell, és pontosan a tervezés melyik szakaszában kell megtenni: “egyeztetni szükséges a főpolgármesterrel, az érintett szakmai és civil szervezetekkel, amelynek eredményeként a véglegesített és a kormánnyal közösen elfogadott terv alapján megkezdődhet a főváros jövőjét a következő évtizedre meghatározó fejlesztési terv végrehajtása”. Tehát a koncepció véglegesítése előtt mindenképpen egyeztetésre lett volna szükség.

Forró krumpli

Erre kaptuk azt a választ, hogy az elmúlt nyolc hónapban velük nem történt erről semmiféle egyeztetés. Erre rákérdeztünk a BFK-nál, hogy igaz-e a főpolgármesteri hivatal állítása, s ha igaz, miért nem egyeztetnek, de erre a kérdésre cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ.

Érdeklődtünk Fürjes Balázs titkárságán is a tervről, visszahívást ígértek, ám ez végül elmaradt. Illetve Fürjes hétfőn arról beszélt az Indexnek, hogy ők sok területen készek együttműködni a főváros új vezetésével, így készek segíteni Budapest újranyitását, partnerek az autós forgalom bizonyos mértékű csökkentésében, a buszbeszerzésre szánt pénzt is megkapja a főváros, igaz, csak jövőre, mert most sok pénz megy el a járványkezelésre. Ám a Budapest 2030 Tervről egy szót sem ejtett.

Folyik a szó a folyosón

Karácsony Gergely - vele nem folytatták

Fotó: MTI/Kovács Tamás

Megkérdeztük Vitézy Dávidot, a BFK februárban kinevezett vezetőjét is, aki azzal hárította el a válaszadást, hogy az azzal kapcsolatos munka még azelőtt kezdődött, hogy a BFK élére került. Érdekes, hogy miközben a tervnek sehol sem bukkantunk a nyomára, BFK úgy nyilatkozott, hogy a terv megvalósításának már vannak részeredményei. Ezek közé tartozik “a rozsdaövezetek, a városi jelentőségű barnamezős területek fejlesztésének elősegítését, a lakásépítések támogatását segítő program vagy a budapesti HÉV-fejlesztése, amely a következő évtized legjelentősebb, közel egymillió budapesti és agglomerációs lakos közlekedését segítő beruházás. Ugyancsak a hosszú távú program része a vasút szerepének növelése. A Déli és a Nyugati pályaudvart összekötő alagút, a déli körvasút fejlesztésnek köszönhetően a város vasúttal is átjárhatóvá válik, a vonalak valódi hálózatot alkotnak majd" – tudatta a központ.

Mivel a BFK nem válaszolt további kérdéseinkre, közérdekű adatigénylést adtunk be, amelyben a Budapest 2030 Terv három kulcsdokumentumát,

  • a megalapozó stratégiai tanulmányt,
  • a fejlesztési programot és mellékleteit,
  • illetve az összefoglaló tájékoztatót kértük ki.

Miből hagyta ki a kormány Budapestet?

Az eddigi információ szerint a koncepció a következőket tartalmazza majd::

  • A város jövőjéről alkotott vízióhoz igazodva, a Fővárosi Közgyűlés által elfogadott stratégiai dokumentumokra figyelemmel, kormányzati felelősségi körbe tartozó és központi költségvetési vagy európai uniós forrásból megvalósítani tervezett fejlesztések felsorolása.
  • A részletesen megfogalmazott Budapest-identitás leírása, a város 2030-ra vonatkozó jövőképe.
  • A jelenlegi helyzet bemutatása mérlegelve a benchmarkot, a városfejlesztés nemzetközi és hazai trendjeit, a mobilitás, a város- és erőforráshasználat, a lakhatás, az élhetőség-javító és identitásképző beavatkozások, a turizmus, a kulturális örökség és a versenyképesség szempontjait.
  • Az olyan világméretű trendek, jelenségek figyelembe vétele, mint a smart city, a megosztott szolgáltatások (sharing economy), a klímaváltozás és energiaellátás.

Figyelmébe ajánljuk

Polt Péter írásbeli válaszából kiderül: azt sem tudja, miben folyik nyomozás

Elég súlyos ellentmondásra derült fény egy, az orosházi férfi kézilabdát érintő 1,3 milliárd forintos szabálytalan tao-felhasználási ügyben. A minden jel szerint költségvetési csalás gyanúja ügyében tett fel írásbeli kérdést Tóth Bertalan (MSZP) országgyűlési képviselő Polt Péter legfőbb ügyésznek, aki azt válaszolta, hogy az ügyben nem indult büntetőeljárás. A Narancs.hu-t korábban és most is az ellenkezőjéről tájékoztatta a NAV Dél-alföldi Bűnügyi Igazgatósága.  A Sportállamtitkárság hallgat az ügyben.

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.