Kincs, ami nincs – Andrássy úti ingatlanpanama-gyanúk

Belpol

A CD Hungary tulajdonába került Andrássy út 3. szám alatti palota eladása miatt ügyészségi nyomozás zajlik. A 2004-es adásvételi szerződést érvénytelenné nyilvánította a bíróság, az önkormányzat mégsem kapja vissza. Nem is akarja, nincs rá pénze.

Az Andrássy út 3. alatti Saxlehner-palotát 2004-ben adta el a terézvárosi önkormányzat egy nagy valószínűséggel strómannak tekinthető cégnek, amely némi vándorlás után a CD Hungary Rt.-hez (ma zrt.) került. A CD Hungaryben abban az időben vezető tisztségviselőként dolgozott Garancsi István, a Videoton jelenlegi tulajdonosa, Orbán Viktor bizalmasa. (Az e heti Magyar Narancsban olvashatnak arról az ugyancsak panamagyanús ingatlanügyletről, amelynek során két – az Andrássy út 8. és 52. szám alatti – palota mindösszesen öt lakás áráért került előbb egy stróman céghez, majd a CD Hungary Rt.-hez.)

Az Andrássy út 3. szám alatti ház az 1234 négyzetméter alapterületű Saxlehner-palota. Az eklektikus palota 1886-ban Czigler Győző tervei alapján készült, építtetője Saxlehner András, a sasadi hévízforrások tulajdonosa volt, aki a Hunyadi János néven világhírűvé vált keserűvizet forgalmazta. A palotában a család lakosztálya, az irodák és bérlakások voltak. A lépcsőházat Lotz Károly freskói díszítik, az üvegablakok Róth Miksa munkái. A háromszintes épületben a faragott famennyezet, a stukkók, a selyemtapéták és velencei csillárok impozáns látvány. A házat a Saxlehner család 1938-ban eladta, helyére a Magyar Királyi Postához tartozó Magyar Bélyeggyűjtők Országos Szövetsége, majd 1972-ben a Postamúzeum került. Az épület a többi Andrássy úti házhoz hasonlóan a rendszerváltozás kezdetén, az 1990-es évek elején államiból a terézvárosi önkormányzat tulajdona.

 

 

 

 

 

 

 

false

A Saxlehner-palota értékbecslését 2004-ben ugyanaz a Dollar Land Kft. készítette, amely más Andrássy úti palota értékét is felbecsülte az önkormányzat megbízásából azok értékesítése előtt. A Dollar Land 1,2 milliárd forintra taksálta az épületet, ami azonban nem tartalmazta az épületben található műalkotások, belső burkolatok, berendezések művészettörténeti, iparművészeti és várostörténeti értékét. A képviselő-testület 2004. június 17-i ülésén szavazta meg az eladást, és nem támogatta az ellenzéki oldal azon javaslatát, hogy készüljön új szakértői vélemény, és az ingatlant pályáztatással értékesítsék. Az önkormányzat az A3 Expressz Kft.-nek adta el a palotát 328 millió 200 ezer forintért. Az A3 ajánlatát arra alapozta, hogy az épület felújítása 240 millióba kerül, kiürítésének költsége, a lakók kiköltöztetése 660 millió forint lesz, ami összességében meg is haladja a Dollár Land megállapította 1,2 milliárdos becsértékét.

Vándorpalota

Az A3 Kft. működése arra enged következtetni, hogy strómanként volt jelen az adásvételben: két magyar magánszemély alapította, a cég bejegyzésére az adásvételi szerződés előtt négy nappal, 2004. június 20-án került sor. Az immár a palotát birtokló A3 Expressz két hónap múlva a Fra Diavolo Kft. érdekeltéségébe került, ami aztán ugyanazon évnek a végén két ukrán magánszemélynél kötött ki. A Fra Diavolo 2004. szeptemberben a V.S.Á. Kereskedelmi Kft. érdekeltsége lett, majd 2007-ben az A3-at a CD Hungary Zrt. vásárolta fel. Egyébként már a V.S.Á. is jelezte a CD Hungary képbe kerülését, hiszen a V.S.Á.-nak 2003 novembere és 2006 februárja között a CD Hungary által alapított CDT-2002-es Ingatlanlanberuházó Kft.-ben volt üzletrésze.

A V.S.Á. Kft. egyik alapítója 1997-ben az a Viniczai Tibor volt, aki a 2007 decemberében a Garancsi István érdekeltségébe került, a Videoton futballklubot működtető Fehérvár FC Kft.-ben 2004–2007-ben felügyelőbizottsági, 2001–2002 között pedig ügyvezető volt. (A Székesfehérvári Városi Bíróság 2011. márciusban adócsalás miatt pénzbírságot szabott ki a Videoton FC korábbi hat ügyvezetőjére – köztük Viniczaira – és három játékosügynökre, mivel 2001–2005 között a klub elmaradt a játékosok utáni járulékok befizetésével.) Viniczai az MDF alapító tagja, 2006-tól Székesfehérvár alpolgármestere, 2010 júniusa és októbere között polgármestere lett.

 

 

 

 

 


Az Andrássy út 3. eladását követően nem sokkal, 2004. szeptember 8-án a Postamúzeumot működtető Hírközlési Múzeumi Alapítvány a Fővárosi Bíróságon az adásvételi szerződés semmiségének kimondása érdekében pert indított – többek között a feltűnő értékaránytalanságra hivatkozva. Az alapítvány keresete szerint a palotának nem 300 millió, hanem 3 milliárd forintért kellett volna tulajdonost váltani. A perhez az eladás miatt nyomozást indított Fővárosi Főügyészség is csatlakozott, amely azt állapította meg, hogy az önkormányzat az államháztartási törvénybe ütköző módon adta el az épületet, mellőzve a versenyeztetést. A főügyészség kifogásolta azt is, hogy az önkormányzat a vételárba foglalta, s ezzel átvállalta a 240 milliós felújítási és a 660 millió forintos kiürítési költséget is a vevőtől, holott ezek a tulajdonost terhelő kötelezettségek lettek volna. Az értékbecslésben mindössze 150 millió forintos felújítási költséget határoztak meg a szakértők, ezzel szemben az önkormányzat elfogadta, hogy az A3 240 millió forintért számítsa be.

Vissza is meg nem is

A Fővárosi Törvényszék 2012. áprilisi ítéletében kimondta: az önkormányzat szerződése sértette a közérdeket, ezért semmisnek minősítette. A bíróság úgy ítélte meg, kizárólag a vevő érdekeit vették figyelembe, és már az közérdeksérelmet okozott, hogy az önkormányzat egyáltalán belement az A3 ajánlatába. A bíróság szerint az önkormányzat úgy értékesíthette volna az épületet, ha eladását nyilvánossá teszi, meghatározza a lehetséges vevői kört, minimális vételárat és pályázatot ír ki.

A Fővárosi Ítélőtábla 2013. április 30-i ítéletében immár jogerősen mondta ki a szerződés semmisségét a versenyeztetés elmulasztása miatt – ugyanakkor az elsőfokú ítélethez hasonlóan nem találta kivitelezhetőnek az eladás előtti eredeti állapot helyreállítását, a bérlők visszaköltöztetését, az épület önkormányzati tulajdonba való visszavételét. Ezért aztán elutasította az ügyészség keresetét, miszerint a szerződés érvénytelensége miatt állítsák vissza az önkormányzat tulajdonjogát (amit egyébként a perben sem az önkormányzat, sem az A3 nem szorgalmazott). Az ítélőtábla szerint, ha helyt ad e kérelemnek, azzal kirívó értékaránytalanság keletkezett volna az A3 rovására, mi több, az elszámolás miatt elhúzódó pereskedés ugyancsak jelentős közérdeksérelmet eredményezne. A palota mostani tulajdonosa a perben arra hivatkozott, hogy 2,5 milliárdot költött az épület felújítására, többet, mint amennyi jelenleg az épület piaci ára lehet. Erre Terézvárosnak természetesen nincs forrása, márpedig az eredeti állapotot csak úgy lehet visszaállítani, ha teljes körűen elszámolnak a felek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.