Kis magyar sátánizmus: Szomszédok

  • 1997. április 10.

Belpol

Levélben és telefonon beígért szívkitépés, pap lefejezése, családirtás, a lépcsőház falára rajzolt fordított kereszt és a misztikus 666 demonstrálja mostanában az Antikrisztus jelenlétét a békásmegyeri lakótelep Lukács Györgyről elnevezett utcájában. Az okkultizmus iránt kevésbé fogékonyak szerint egyszerű szomszédháború áll a sátáni fenyegetések hátterében. A Narancs a lakókkal beszélgetve arra a következtetésre jutott, hogy a paranormalitás e szocreál dzsumbujban teljesen hétköznapi jelenség.
Levélben és telefonon beígért szívkitépés, pap lefejezése, családirtás, a lépcsőház falára rajzolt fordított kereszt és a misztikus 666 demonstrálja mostanában az Antikrisztus jelenlétét a békásmegyeri lakótelep Lukács Györgyről elnevezett utcájában. Az okkultizmus iránt kevésbé fogékonyak szerint egyszerű szomszédháború áll a sátáni fenyegetések hátterében. A Narancs a lakókkal beszélgetve arra a következtetésre jutott, hogy a paranormalitás e szocreál dzsumbujban teljesen hétköznapi jelenség.

A lépcsőn ücsörgő srácok bólogatnak, igen, volt itt mostanában bombariadó, múlt szerdán meg a lift fogantyúja lángolt. Az emeletre lifttel megyünk föl, semmi sátánista szimbolika, a fülke fala inkább egy nemzetiszocialista tacepaóra emlékeztet. A negyediken a középső ajtó mellett kétoldalt feketével rajzolt fordított kereszt meg a három hatos. Súlyos vasakkal összeabroncsozott. Megérkeztünk.

Az elmúlt hetekben

a lépcsőházi rém

az ajtókat hypóval vagy sósavval locsolta meg, ámbár ki tudja, mire lenne képes, ha rajtakapnák. Teltkarcsú fiatalasszony a hatodikon lakó szomszéddal éppen riportot ad, este már lehet is hallani a Petőfin. Kisvártatva a Narancsot is beavatják a Lukács György utca 7. viselt dolgaiba. "Öt családot érint ez a lépcsőházban" - mondja a férfi. "Ez egy nagyon zárt ház volt. Tanúként kerültem az ügybe, kihívtuk a rendőrt, felvettük a jegyzőkönyvet; jött a szomszédasszony, akivel 11 éve nem beszéltem, hogy nem tud bemenni, mert be volt ragasztva pillanatragasztóval mindkét zár. Másnap, szerdán, csörög a telefon, azt belemondja valaki: `tűz lesz, tűz lesz, el fogsz égni`. Nem tudom, milyen hang volt." Elmondta azt is, hogy amikor a rendőrség "ráállt a vonalakra", akkor megszűnt a telefonálás, "de addig zsinórban". "Rejtély, ki látta, hogy én segítettem, biztos szellemek járnak a házba" - összegzett a férfi. "Nekem azt mondta az eltorzított férfihang: a sátán fia vagyok, és a házatok fel fog robbanni, el fogtok égni, teljesítsétek a parancsokat. Utoljára azt mondta: halló, a sátán van a telefonnál", kapcsolódik be a fiatalasszony.

Egy negyedik emeleti lakost is megfenyegettek: "Én gyakorlom a hitet, a gyerekeim ökumenikus iskolába járnak, járunk templomba. El ne merjünk menni", szólt az üzenet. "Mindannyiunk részére címezték, hogy a plébánosnak levágják a fejét." Kiderült az is, hogy amikor a rendőrök elvitték vizsgálatra az egyik levelet, a következő azzal kezdődött: "mivel a rendőrségen voltatok". "Aztán még az is benne volt", folytatta a hatodik emeleti szomszéd, hogy "vasárnap jöjjek le ide 10-re, hallgassam meg a sátán üzenetét. Parancsot kapok, hogy mit kell végrehajtanom, meg ilyen zagyvaságok, hülyeségek. Húsvéthétfőn jött az utasítás, hogy az én lakásomban gyűljünk össze, hívjuk oda a papot a faluból - nem ismertem, azt sem tudom, kicsoda -, adja föl a lakókra az utolsó kenetet, tartsa meg a misét, úrvacsorát, mert nyolc órakor felrobban a ház. Utána levágják a papunk fejét, és fölszögelik a dombon a keresztre, a szomszédék két nagylányának a szíve pedig ki lesz tépve."

Érdeklődésünkre, hogy tudniillik mit lépett minderre a rendőrség, az egyik lakó megjegyezte:

"Hát ez a mi problémánk"

"Akkor este kiszálltak a nyomozók, mivel bombariadó volt, írásmintát vettek a lakóktól. Ezután elmaradtak a levelek, és jött a gyújtogatás. A hatóság elkezdte lehallgatni a telefonjainkat, de ezt valahogy megtudhatta az illető, mert azóta hallgat. A ház lakói megszállták a környék összes telefonfülkéjét, mi itt ültünk a polgárőrrel, de semmi. Amikor a rendőrségre bementek azok, akik kaptak leveleket, jóformán az ajtón se engedték be őket. Azt mondja nekem az ügyeletes: eszünk. Mondom, tényleg, ne mondja, itt meg félnek az asszonyok." A BRFK három nyomozócsoportja is végighallgatott mindenkit, folytatják a lakók. Megállapították, hogy például az egyik lakó nem beszámítható, összevissza beszél. Fölmentek hozzá, "ő ötünket vagy hatunkat felsorolt nekik, hogy mink vagyunk az ellenségei. Tudtuk, hogy ez a nő ideggyógyászati kezelés alatt áll. Annak a fia lehet, akire itten tulajdonképpen... Tizenhét éves", imigyen a sejtetés.

A sátánista fordított kereszt a három 6-ossal négy hete tűnt föl a falakon. Lefestették, húsvéthétfőn újra ott voltak. Piros festékkel is leöntötték a falat, "így fog a véretek folyni" felirattal téve egyértelművé az ábra jelentését.

"A sátánizmus egy takarólemez",

véli egyik beszélgetőtársunk. "A másik házban a múlt évben is voltak ilyen megnyilvánulások. Mindenki tudja, hogy ez egy fiatal társaság. Már tavaly is csinálták a cirkuszt, a lakást is felgyújtották. Azt hiszem, az első emeleten volt. Nem ott, a tárolóban. Ott a gyerekeknek volt berendezve egy ilyen izé, s ottan voltak ilyen sátánista megnyilvánulások. Ehhez a körhöz tartozik az a fiú is az ötödiken. Nem akar itt senki személyeskedni, csak meg akarja védeni a családját", teszi egyértelművé álláspontját. "Nagyjából ismerjük őket, hát a rendőrök is. Azt mondják, érjük tetten mi őket. Hát ha mi tetten érjük, akkor nem tudom, milyen következményei lesznek annak."

A szomszédok hamarosan a megoldásig is eljutnak: a negyediken lakó lányok udvarlói állítólag szidalmazták az ideggyógyászati kezelés alatt lévő nőt. "Azt mi sem szeretjük, ha az anyánkat emlegetik. A fiú meg egy nyeszlett, alamuszi gyerek, szemtől szemben nem mer fellépni az anyja védelmében, megpróbál hát alattomos módon", íme a verzió.

Az ötödiken

megadott cím kutyával védett terület. A kierősített tacskót lábával kotorja el a bejárattól az ajtót nyitó asszony mögött megjelenő copfos, fekete hajú fiú. A nő határozottan közli, nem mehetünk beljebb, de a küszöbön tárgyalhatunk. Nem küld el akkor sem, amikor elővezetjük, mi mindent hallottunk felőle. A hangerőből ítélve nem is nekünk, sokkal inkább az egy szinttel lejjebb hallgatózó szomszédoknak szánja, mit gondol a gyanúsítgatásokról. Biztosít minket, a fiának semmi köze az egészhez. "A lakógyűlésen olyan gyűlölködő pillantásokat vetettek rá, mintha legalábbis gyilkolt volna. Mégis, mit képzelnek ezek" - háborog. A fiú is megszólal: a rendőrök a munkahelyen érdeklődtek felőle, s amikor jött haza, igazoltatták. Az anya nem tagadja, hogy rossz viszonyban van a szomszédokkal, különösen a "lányos házzal", de nem ő kezdte. "Teregettem a ruhákat az erkélyen, mire odalentről a lányok fiúi fölkiabáltak, hogy menjek a kurva anyámba, miért csurgatom rájuk a vizet. Hát tudják, kinek mondják ezt!"

Tóth Kálmán káplán,

az óbékásmegyeri gyülekezet helyettes pásztora hallott a történtekről, a hívek beszámoltak neki. Nem osztja a sátánista verziót, szerinte is csak álca az Antikrisztus-kelléktár, inkább primitív bosszú és ellenségeskedés motiválhatja a lépcsőház-háborút. Megtudjuk tőle azt is, hogy a Békásmegyer határában lévő dombon álló másfél mázsás keresztet (ahova a plébános levágott fejét kívánta szögezni a telefonáló) március 14. éjszaka ledöntötték barbár kezek. "Nem hiszem, hogy sátánisták voltak, hanem inkább olyanok, akiknek nem tetszik a kereszt", véli a káplán, aztán így folytatja: "Nem az a célunk, hogy azokat az embereket megbüntessék, akik ezt tették, hanem hogy megértessük velük, mi is az a kereszt."

A békásmegyeri rendőrőrs parancsnoka, Szemrei Zoltán főhadnagy tőlünk hall először a keresztdöntésről. "Nem érkezett hozzánk sem bejelentés, sem pedig följelentés. Olyan bejelentést kaptunk, hogy a dombon a gyerekek a keresztre kötelet tettek, azon hintáznak."

Tud róla, hogy a lakók gyanakodnak valakire, de "csak kellő bizonyítékok birtokában" tudnak fellépni. "Hogy a szomszédok mit mondanak, az egy dolog." Az ügyben nyomoznak, a leveleket már írásszakértő veti egybe a lakóktól vett írásmintákkal. Szűkül a kör.

Tódor János

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.