Kis pártok a jelölt- és listaállítás után - Versenyben a pestiekért

Belpol

A bejutásra esélyes két kis párt közül a Lehet Más a Politika (LMP) a maximális 20, az MDF 18 területi (és persze az országos) lista állítására jogosult. Egyik szervezet egyéni jelöltjeinek a száma sem éri el viszont a százat, ami a végső mandátumelosztásnál fog visszaütni.
A bejutásra esélyes két kis párt közül a Lehet Más a Politika (LMP) a maximális 20, az MDF 18 területi (és persze az országos) lista állítására jogosult. Egyik szervezet egyéni jelöltjeinek a száma sem éri el viszont a százat, ami a végső mandátumelosztásnál fog visszaütni.

Lapzártánk idején az illetékes választási bizottságok még nem érvényesítették az összes nevezett területi listát, de az LMP pártlistáira minden bizonnyal az ország egész területén szavazni lehet április 11-én - éppen úgy, mint a Fidesz-, az MSZP- és a Jobbik-listákra is. Vasárnap és hétfőn vezető hír volt, hogy MDF-nek két területi listája is "billeg", köztük a létfontosságú budapesti is. Nógrádban az egyik már nyilvántartásba vett jelöltjük (Eötvös Mihály megyei elnök), mivel nem kapott "befutó" helyet az országos listán, hivatalosan visszalépett, míg a fővárosban ugyanilyen információk terjedtek Csapody Miklósról, az MDF egyéni választókerületi csúcstartójáról (aki 1990-ben, 1994-ben, 1998-ban és 2002-ben is hozta a körzetét). Kiesésükkel Nógrádban egyre, Budapesten hétre csökkent (volna) az egyéni jelöltek száma (vagyis mindkét helyen az előírt minimum alá), ezért fölvetődött, hogy a párt elveszítheti listaállítási jogosultságát. A sajtóhírek ellenére valójában egy pillanatig sem volt szó erről: a választási törvény betűje szerint ha a jelölő szervezet a szabályoknak megfelelően teljesíti a jelöltállítás feltételeit (benyújtja a legalább 750 darab érvényes ajánlócédulát), továbbá a választási bizottságok nyilvántartásba veszik minimálisan szükséges számú egyéni indulóját, a szervezet az adott megyében jogot szerez a listaállításra. A Nógrád megyei elnök a pártból az elsők között, még február végén abszolválta az első akadályt: s mivel a megyében van még egy érvényesített egyéni jelölt, az MDF listához való jogát nem befolyásolja Eötvös Mihály lépése. Ugyanez (lett volna) a helyzet Csapody Miklóssal is, azzal a különbséggel, hogy a képviselő egyrészt csak informálisan lebegtette meg visszalépését - bár amikor névvel nyilatkozott, ezt is cáfolta -, másrészt a párt fellebbezésének közben helyt adtak az illetékes fórumok, és két korábban elutasított budapesti jelöltjüknek (Király Zoltánnak "budán és Slosár Gábornak a XII. kerületben) mégis engedélyezték a részvételt az 1. fordulóban.

Gyermekbetegségek

Két megyéből viszont biztosan hiányzik a párt: Somogyból és Vasból. Előbbi várható volt; az év elején nem véletlenül smúzolt az MDF a Gyenesei István-féle Somogyért Szövetséggel, hiszen ott a Fórum (hasonlóan az SZDSZ-hez) gyakorlatilag megszűnt. A frigy végül nem jött össze, és az MDF-nek mindössze egyetlen emberre futotta (Siófokon). Leadta még egy jelöltjük a cetlijeit, ám helyi hírek szerint pusztán figyelemfelkeltés céljából (a nagy pártok taroltak, a kicsik meg szívtak, és így tovább, a szokásos önigazoló szöveg), hiszen számuk a félszázat sem érte el, és még ezek között is akadt étvénytelen. Meglepő viszont a vasi kudarc: Nyugat-Magyarországon az MDF általában hozza az átlagot a választásokon (vagyis az 5 százalék körüli eredményt), ehhez képest egyedül a hajdani nyelvvizsgabotrányáról elhíresült egykori fideszes szombathelyi polgármester, Szabó Gábor volt képes összekaparni a szelvényeket. Mészáros Tibor erőember is eljutott a választási bizottságig, ám kollekciója olyannyira sokszínűre sikeredett, hogy annak láttán a testület postafordultával bejelentést tett a rendőrségen hamisítás gyanúja miatt.

Az LMP-nek úgyszintén akadtak sikertelen próbálkozói, a választási bizottságok a lapzártánk idején utolsó hivatalos információk szerint négy emberüket kaszálták el (a Józsefvárosban, Bicskén, Szegeden és Nagykőrösön). Az ilyesfajta malőrrel mindkét alakulatnak számolnia kellett, hiszen a sok egyéni körzetben az utolsó pillanatokban, lóhalálában összeszedett szelvények között értelemszerűen nagyobb lett a hibás darabok aránya. Ám a kapkodásra nem anynyira a Fidesz (és kisebb részben az MSZP, valamint a Jobbik) mohósága miatt volt szükség, hanem főleg a kezdeti könnyelműség miatt (interneten megadott elérhetőségek, meg a kopogtatás, azaz a személyes kontaktus mellőzése). Amikor félidőben az MDF és az LMP is csupán 20-30 regisztrált jelölt körül járt, megszólalt a vészcsengő: az MDF egyre-másra adta ki segélykérő nyilatkozatait, az LMP pedig intenzív mozgósításba kezdett. Utóbbi gyűjtéseit a párt kampányblogján folyamatosan követni lehetett: a necces körzetekbe kiszálló akciócsoportok a leadási hajrában százas nagyságrendben szedték össze a szelvényeket, és e kiszállások hangulata idővel az 1990-es kampányra emlékeztető vidám dzsemborivá, közösségi élményt kínáló eseménnyé lett. Ahogyan a Jobbik a tavalyi EP-kampányban, úgy most az LMP érzett rá ügyesen arra, hogy a rendszerváltás utáni generációkban épp úgy él a politikai aktivitás és tenni akarás vágya, mint a rendszerváltó nemzedékekben - pusztán lehetőséget kell biztosítani ennek kiélésére. Egy évvel ezelőtt a Jobbik az "írjunk együtt történelmet" jelszavával fogott meg véglegesen sok tizen- és huszonévest, míg most az LMP a demokrácia együttes megvalósítását kínálta föl az ifjaknak. Az LMP-nek érthető módon még nincs komoly szervezeti háttere - de az induló pártokra jellemző lelkesedés (eddig) sikeresen kompenzálta ezt.

Elmélet és gyakorlat

Az MDF-nek viszont már nincs infrastruktúrája; és vezetőinek várakozásai ellenére a szövetségesnek kiszemelt SZDSZ sem élte túl szervezetileg a tavaly nyári harakirit. Mára az is kiderült, hogy az együttműködés legfeljebb elméleti síkon volt végiggondolva, operatív szinten nem. Ezzel magyarázható például az a dilettantizmus, aminek következtében sokáig kétséges volt a budapesti lista fölállíthatósága is. Ráadásul nem csak arról van szó, hogy MDF-lista kizárólag akkor indítható, ha a megfelelő számú egyéni jelöltet az MDF egyedül nevezi. Hanem arról is, hogy az MDF-SZDSZ közös egyéni jelöltekre adott voksoknak az égvilágon semmi értelme nincs: egyrészt mert egyéni győzelemre esélytelenek, másrészt és főleg azért, mert azok a szavazatok nem hasznosulhatnak töredékszavazatként az MDF országos listáján sem. (Tizenegyen vannak, közülük nyolcan Budapesten.) Az összevisszaságra utal egyébként az is, hogy néhány szabad demokrata jelölt (például Győri Dénes a fővárosban vagy Takács Róbert Hódmezővásárhelyen) láthatóan tisztában volt e problémával: őket MDF-jelöltként is regisztrálta a választási bizottság.

"Próbálkozásuk logikus és ésszerű. (...) A jó helyzetfelismerést persze nem szükségképpen követi eredményes kivitelezés - az MDF és az SZDSZ is elszúrhatja még a dolgot" - írtuk a kétpárti tárgyalások kezdetekor (lásd: Alsó madárfogás, Magyar Narancs, 2010. január 21.). Így is lett: és bár a formálódó szövetséget a kezdettől méltánytalan hecckampány kísérte - az MDF-et 2002 óta ellenszenvvel kísérő jobboldali média mellé villámgyorsan fölzárkóztak az MSZP esélyeit féltő baloldali véleményformálók, valamint jó néhány volt SZDSZ-politikus is -, a jelöltállítási kudarcért elsősorban önmagát okolhatja a két rendszerváltó párt.

Az elkötelezett piacgazdaság-pártiság irányába elmozdult MDF az elmúlt években tudatosan építette a maga imázsát, s e folyamat logikus folyománya volt az erre fogékony szavazók felé nyitás. Bokros Lajos kooptálása azt is világossá tette, hogy ennek érdekében a párt, ha kell, az SZDSZ-szel is megütközik. A liberális párt széthullása miatt azonban erre már nem volt szükség, sőt lehetőség nyílt a megegyezésre.

A gyakorlatban azonban semmi sem működött: a BKV-botrányok elérték a városházi SZDSZ-t is - a Retkes Attila-féle párt fő erejét -, az MDF pedig a "nyitás politikájának" meghirdetésével lejárt szavatosságú politikai figurákkal égette magát. Mindeközben azt, ami egy választás előtt a legfontosabb - a jelöltállítási metódust és stratégiát - láthatóan nem dolgozták ki; ennek folyománya lett a már említett jelöltállítási káosz. Az SZDSZ elnöke lapunknak adott interjújában ("Nincs szó összeolvadásról", 2010. január 21.) arról beszélt, hogy az informális megbeszélések tavaly ősz óta zajlanak: ehhez képest minden, ami január óta máig történt, előkészítetlenségre, ad hoc jellegre utal. A volt budapesti MDF-elnök hol támogatta, hol nem a szövetséget; az egyik országgyűlési képviselő egyik nap a budapesti elnök ellen, másik nap mellette voksolt; a megmaradt megyei szervezetek közül hol ez, hol amaz jelentette be, hogy nem kér az SZDSZ-szövetségből; és az is megtörtént (konkrétan a Csongrád megyei 6. számú egyéni választókörzetben), hogy az MDF és az SZDSZ megyei elnökei mindketten saját magukat tekintették hivatalos jelöltnek és fogtak cédulagyűjtésbe. Továbbá: voltak bár irányelvek a majdani listák névsoraira, ezek naponta változtak; az a csalódottság- és sértődöttséghullám, ami a hétvégi lista véglegesítésekor végigsöpört a párton - korántsem csak Eötvös és Csapody jelölteken -, pontosan a kapkodásból, a kiszámíthatóság hiányából fakadt. (Nota bene: az 1990 óta az Országgyűlésben politizáló, és a nagy konfliktusok idején Dávid Ibolyához mindig lojális Csapodyval épp olyan rútul bánt el a pártja, mint a tavalyi uniós parlamenti választások előtt Olajos Péter EP-képviselővel.)

A rideg valóság

Az MDF 2006-ban mindössze 2429 szavazattal lépte át az 5 százalékos határt - pedig akkor minden tekintetben jobb állapotban volt a párt. A számok mindennél jobban mutatják ezt: négy éve megvolt mind a 20 területi listája, az első fordulóban 153 egyéni jelöltje indult, és hetvenen a 3. helyen végeztek. A kis pártoknak nemcsak azért van szükségük egyéni jelöltekre, hogy listáik lehessenek, és aztán a listáikon összeszedjék a parlamenti bejutáshoz szükséges 5 százaléknyi voksmennyiséget; hanem azért is, mert az egyéni indulókra adott, de mandátumot nem eredményező voksok (és az MDF-nél, valamint az LMP-nél csakis ilyenekről van szó) töredékszavazatként hasznosulnak az országos listás helyek (minimum 58) elosztásakor. (A választási rendszerről bővebben lásd: Vokssors, Magyar Narancs, 2006. április 6.)

Az MDF 2006-ban 11 országgyűlési mandátumot szerzett: kettőt a területi listákról (egyet a budapestiről, egyet a Pest megyeiről), kilencet az országosról. Az utóbbin figyelembe vett töredékszavazatok száma (ami után a kilenc mandátumot megkaphatta) összesen 467 335 darab volt, amelyből 270 499 - vagyis a többség! - az egyéni körzetekből érkezett, a maradék a területi listákról. A képlet rendkívül egyszerű: ha kevesebb az egyéni jelölt, akkor kevesebb a töredékszavazat, következésképpen kevesebb lesz az országos listás mandátum is. Lapzártánk pillanatában 78 "tisztán" MDF-es, és 91 LMP-s egyéni indulót regisztrált a választási iroda. Ebből következően amennyiben a listákon összességében 5 százalék körül teljesít valamelyik, vagy netán mindkettő alakulat, úgy a kalkulálható 60-65 százalékos részvételi arány mellett tíznél kevesebb képviselői mandátumra számíthat. (Innen nézve különösen érhető az MDF-ben az utolsó pillanatokig tartó öldöklő harc a jó listás helyekért.)

A két elúszott megye is sokba' fájhat még a pártnak: 2006-ban az MDF Somogyban hétezer, Vasban nyolc és fél ezer listás szavazatot kapott. Az időben közelebbi tavalyi EP-választáson, amelyen már Bokros volt a húzónév, Somogyban 3640, Vasban 4078 voksot szereztek. (A részvétel persze jóval alacsonyabb - 36, 31 százalék - volt a 2006-os országgyűlési választásokénál, amikor a jogosultak 67,83 százaléka szavazott.) Ezt a hiányt csakis a népesebb választási területi egységekben kompenzálhatja az MDF: elsősorban is Budapesten, továbbá Pest megyében, ahol mindig a saját átlaga fölött szokott szerepelni.

Az MDF története során számos nagy megrázkódtatást túlélt: ha csak a 2002 utáni időszakot nézzük, átvészelte a Fidesztől való függetlenedés nehézségeit, az ezzel járó pártütéseket és kizárásokat, távozásokat. A helyzet azonban most gyökeresen más: az MDF a felülről vezérelt pártújraépítés során hovatovább kiürült szervezetileg, ráadásul a leépülést az ún. UD Zrt.-ügy óta elszaporodott öncsonkítások még inkább felgyorsították. A jelöltállítás pontosan megmutatta, hol képes még - úgy-ahogy - mozgósítani a párt: Bács-Kiskun, Borsod és Csongrád egyes részein, valamint Hajdú-Biharban, Fejérben, Pest és Győr-Moson-Sopron megyében. A listaállítás pedig azt mutatta meg, hogy a Dávid Ibolya-féle vezetés mindent egyetlen személyre, Bokros Lajosra tett fel. Ha Bokros a kampányban meggyőzően teljesít, a volt szocialista és szabad demokrata szavazókból maga mögé állíthat annyi támogatót, amennyi a bejutási küszöb megugrásához szükséges. AZ LMP budapesti jelöltállítási sikere viszont azt sejteti, hogy a fővárosi egykori SZDSZ-szavazók jelentékeny hányada inkább az új alakulat felé tájékozódik. És akár bevallja, akár nem, alapvetően mindkét kis párt abban reménykedik, hogy a nagyvárosi liberális választók nagy számban állnak mellé április 11-én.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.