Kitálalt egy volt NAV-nyomozó: Gattyán György adócsalási ügyét a legfelsőbb szintről sikálhatták el

  • narancs.hu
  • 2024. június 17.

Belpol

A NAV vezetőinek leváltása után hirtelen Gattyán ügyének végére is pont került. A volt nyomozó szerint felmerülhet a befolyással üzérkedés gyanúja. 

Arról beszélt a Partizánnak Tiszolczi Lajos, a NAV Bűnügyi Főigazgatóságának egy volt nyomozója, hogy a Gattyán György milliárdos vállalkozó elleni eljárást szerinte nyomásra szüntették meg 2021-ben. 

A vagyonát a LiveJasmin nevű szexkamera-szolgáltató oldallal megalapozó Gattyán György ellen 2010-től zajlott nyomozás adócsalás gyanúja miatt. Azzal gyanúsították, hogy a különféle rendszerei hasznosítását átadta egy kedvezőbben adózó madeirai vállalkozásnak, miközben a tevékenységet továbbra is itthon végezték. Gattyánt 19,4 milliárd forintos adócsalással gyanúsították. Tiszolczi Lajos 2018 és 2021 között dolgozott a Gattyán-ügyön, amelyben mint fogalmazott, ő látta a bűncselekményt. 

2021 nyarán azonban több NAV-vezetőt is eltávolítottak, köztük a bűnügyi főigazgatóság vezetőit is. Tiszolczi elmondása szerint az új főosztályvezető berendelte az irodájába, ahol közölt, hogy a Bűnügyi Főigazgatóságból azt az utasítást kapták, hogy a Gattyán-ügyben minden dokumentumot be kell terjeszteni a főigazgatóságra. A jelentések felterjesztése után azt kérték tőle, hogy egészítse ki a jelentéseit, mondja el, hogy mit tud még az ügyben.

Ekkor egy kiegészítő jelentésben megnevezett még három, jó politikai kapcsolatokkal rendelkező, az ügyben felmerült személyt. Ezt a kiegészítő jelentést a nyomozónak egy külön pendrive-ra kellett megírnia, szerinte azért, hogy ne legyen nyoma a saját adathordozóin. Tiszolczi szerint  velük kapcsolatabn felmerül a befolyással üzérkedés is, mert

az ő tudomása szerint ennek a három személynek a közbenjárására állt le a büntetőeljárás Gattyán Györggyel szemben. 

A volt nyomozó szerint az ő segítségük kellett az eljárás megszüntetéséhez, mert nem arról volt szó, hogy 9-10 év nyomozás után rájött a nyomozó hatóság és az ügyészség, hogy nincs is bűncselekmény. Ennyi nyomozás és ilyen mennyiségű bizonyíték és adat összegyűjtése után szerinte befolyásolás nélkül nem szüntették volna meg az eljárást.   

A volt nyomozó bár nem nevezte meg a három, a jelentésében is szereplő személyt, igennel felelt arra, hogy az eljárás megszüntetését csak olyan magas szintről kezdeményezhették, mint amilyenről Varga Judit beszél Magyar Péter felvételén, amikor azt mondja, hogy Rogánék kihúzatták magukat a Völner-Schadl ügy irataiból.

A kiegészítő jelentésében foglaltaknak annak ellenére nem lett semmilyen következménye, hogy arról szólt, hogy valakik bele akartak avatkozni a büntetőeljárásba, viszont Tiszolczit megkeresték a főnökei azzal, hogy mondja el, hogy kik voltak a forrásai, honnan tud erről – mint a volt nyomozó elmondta, ilyen korábban soha nem fordult elő a NAV-nál, amely komoly forrásvédelmet alkalmazott. 

A főigazgatócsere után Tiszolczin kívül ráadásul más olyan embert is leszedtek a Gattyán-ügyről, aki mélységében ismerte az ügyet, és a volt nyomozó szerint a NAV korábbi vezetőit is azért válthatták le, mert nem értettek egyet az új eljárással. 

Tiszolczi szerint a Gattyán-ügyben az is furcsa volt, hogy az eredeti nyomozást egy későbbi és kisebb elkövetési értékű ügybe egyesítették, amely teljesen ellentmond a NAV gyakorlatának – a NAV Sajtóosztálya kérdésre most is azt közölte a Partizánnal, hogy mindig a korábbi ügybe egyesítik az újabb eljárást, de Gattyán esetében ez nem így történt. 

A Gattyán-ügyben a NAV mindenesetre a csatorna szerint vádemelési javaslatra készült, de végül 2021 szeptemberében megszüntették az eljárást – és Gattyán későbbi bevallása szerint ekkor kezdték el a pártja, a Megoldás Mozgalom bejegyzését is. 

Tiszolczi szerint a szakmai vezetés idején szakmai alapon működött a NAV Bűnügy, de a vezetőváltás után hamar kialakult egy olyan protokoll, hogy a beérkezett ügyeket "megfuttatják nagykörön", hogy megnézzék, hogy "fent mit szólnak" hozzá. Az iktatásra került dolgokat ugyanis nem lehet kiszedni nyom nélkül, ezért az lett a protokoll, hogy lehetőleg ne legyenek iktatva az ügyek, ne legyen nyomuk, előzetes információellenőrzés történt, szerinte azért, hogy magas befolyású ismert személyek nevei ne szerepeljenek a végül iktatott ügyekben.  

 

Tiszolczit ezután elkezdték ellehetetleníteni, nem kapott már olyan súlyú ügyeket a NAV-nál. 2023-ban jelentkezett az Integritás Hatósághoz állásra, fel is kínáltak neki egy vizsgálói pozíciót, fel is mondott a NAV-nál, meg is volt már, hogy mikor kezdene, amikor telefonon közölték vele, hogy "kaptunk rád egy jelzést, hogy nemzetbiztonságilag kockázatot jelentesz", ezért nem vették fel. A volt nyomozó megjegyezte, 2021. nyár végén volt előtte nemzetbiztonsági átvilágítása még a NAV-nál, akkor nem találtak semmit, és ha utána jelentett volna kockázatot, akkor áthelyezték vagy kirúgták volna már korábban is. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.