Költségvetés két évre: Szép új világ

Belpol

- mint az várható volt - lepereg a tervezet benyújtóiról. Ha a kormánytöbbség úgy akarja, nincs akadálya
a dupla büdzsé elfogadásának; más kérdés, hogy nagyon bele kell húzniuk, ha még ebben az évezredben végezni akarnak a részletes vitával és a szavazással.Akétéves költségvetés az ötlet születése óta fantazmagóriának tűnt, s talán éppen ez volt az első intő jel: hamarosan valóság lesz belőle. Hiába volt az ellenzék meg a gazdasági szakértők panasza és sírása, hiába Csúcs László (FKGP) képviselő aggódása, hiába a koalíciós MDF figyelmeztetése (mely párt a költségvetést a társadalommal folytatott kommunikációs aktusként azonosította, s éppen ennek csorbulásától óvta volna az országot): két év hosszú idő, ezalatt bármi történhet a világgazdaságban, meg hát a mi töretlennek tűnő gazdasági fejlődésünk is - bár adjon neki az Úr hosszú életet -, ki tudja, meddig tart.

A konkrét tervezet láttán a korábban is

kétkedők

főként azt kifogásolták, hogy a Pénzügyminisztérium (PM) szándékosan alultervezi az inflációt; nem tudni, miként akar jövőre 5-7 százalékos pénzromlást, mikor annak értéke most is két számjegyű, s az istennek sem bír csökkenni. Felmerült ellenzéki agyakban az is, hogy a kormány az infláció szándékos alulbecslésével pusztán a sutyiban elkölthető pluszbevételeket akarja gyarapítani, ha az eddigi lehetőségek - ÁPV Rt., Magyar Fejlesztési Bank (különösen annak autópálya-melléküzemága) - nem volnának elégségesek. Ez már egy évre is sok volna - mondják ugyan- ők -, de két év távlatában már alig felmérhető lehetőségeket ad a kormány számára.

Ezek után úgyszólván érdektelenek azok a felvetések, hogy miből és mennyit szán a kormány mondjuk a Nemzeti Földalap gründolására, a külső téeszüzletrész-tulajdonosok kivásárlására, a magyar futball revitalizálására, vagy hogy hol és miként jelenik meg a költségvetésben a még nem is létező Széchenyi-tervre szánt potom 290 milliárd forint.

Másodlagos jelentőségűek az egyes tárcáknak jutó költségvetési tortaszeletek; lehet azon vitatkozni, hogy ki járt jól - NATO-tagságunk okán a honvédelem, a Matolcsy- és a Torgyán-minisztérium kap dögivel, a többiek kevésbé - és ki rosszabbul: a legjobban valószínűleg az önkormányzatokat meg az igazságszolgáltatást húznák le a büdzsé jóindulatot mérsékelten adagoló szerkesztői.

Az ellenzék amiatt is panaszkodik, hogy a háromhetes ciklus betartásával hogyan lehet ez év végéig elfogadni a költségvetést, amikor ez korábban az egyéves verzióval is alig sikerült.

Hogy mire elég mindez, azt pontosan jelezte

Orbán Viktor

miniszterelnök, aki a költségvetési vita ötödik napján mindenki tudomására hozta: a büdzsé úgy jó, ahogy van, lényegi módosítás nem várható. De megmondta már tavasszal is, amikor Járai Zsigmond pénzügyminiszter száján kibukott az első pillanatra merő hagymáznak tűnő kijelentés: idén kétéves büdzsét készít a kormány. Akik azt várták, hogy Járai pusztán improvizált, azok elfelejtik: a PM vezetője mostanában a mindenkori miniszterelnöki akarat hű tolmácsa, legyen szó Surányi György (elnök, Magyar Nemzeti Bank) megfenyítéséről vagy az új, negyvenezer forintos minimálbérről.

A kétéves költségvetés ötlete, melynek szülőatyja a homályba vész (bár néhány tippünk azért volna), azért is nyerhette el Orbán Viktor tetszését, mivel - miként azt többször kifejtette - sok jó eddig egyetlen költségvetési vitából sem származott. A sok piszkoskodás, undokság, fúrás és ellenzéki destrukció, mely évente burjánzik a költségvetési vita ürügyén, csak feltartja a normális üzletmenetet, így jobb, ha minél kevesebb van belőlük. Orbán szerint ez a megoldás egyáltalán nem szokatlan, sőt a kettő helyett akár többéves büdzsé is elképzelhető: ő konkrétan a hármas számot említette, de mondhatott volna ötöt is, amely részben szintén prímszám, részben valahogy biztosan ismerős lenne a tervgazd szakon végzett kormányzati bürokraták számára. A miniszterelnök azt is kijelentette: a kormány a költségvetés előterjesztésekor - a magasabb bérszínvonal elérésén meg a családok helyzetének javításán kívül - elsősorban a tartós és gyors gazdasági növekedést tűzte ki célul, ami az akarat, a hit és a remények összemosásán alapuló kormányzati voluntarizmus egyik legszebb megfogalmazása.

A tartós gazdasági növekedést kizárólag saját érdemének tulajdonító kormányzati retorika mellett persze feltűntek a miniszterelnök beszédében új elemek is - utalván arra, hogy az újabb járulékcsökkentésekkel és beruházási adókedvezményekkel megtámogatott közép- és kisvállalkozók meg az emelkedő reálbérek által feltüzelt lakossági fogyasztás a gazdasági növekedés egyre hatékonyabb motorjává válik - miközben egyes

makroközgazdászok

máris óvnak a gazdaság túlpörgésétől.

A gazdasági szakértők eme generális rosszindulatára nem is érdemes több szót vesztegetni, annál érdekesebb volt a miniszterelnök következő gondolatmenete. Orbán színleg meghajolt a szocialisták újabb (dehogy demagóg) nyugdíjemelési elképzelése előtt, ha azok hajlandók belemenni az általuk forszírozott nyugdíjreform felülvizsgálatába (nyilván nem lesznek hajlandók). A Fidesz a felosztó-kirovó rendszer felsőbbrendűsége mellett állt ki végül is, amelynek dominanciája - a társadalombiztosítás gleichschaltolása után - azt jelenti, hogy minden, a tb számlájára befutó járulék felett a mindenható állam diszponál, még ha kezét megkötik is holmi, a folyó nyugdíjfizetésre vonatkozó jogszabályok. Ehhez képest fájó, hogy mintegy 2,8 millió polgár bruttó fizetésének 6 százalékát magánpénztárakba helyezi, ami a jelek szerint szinte elviselhetetlen fájdalmat okoz a felelős kormányzati berkekben. Orbán nyíltan ki is mondta: arról a 70 milliárdról lenne szó, amellyel a központi költségvetésnek kellene pótolnia az állami nyugdíjalap hiányát (ennyi folyik be évente a magánpénztárakba; az pedig legkésőbb két év múlva kiderül, mennyire kifizetődő több millió magánpénztári tagot paráztatni). A miniszterelnök még rá is tett egy lapáttal: az egész költségvetési transzfert a mostani fiatalok jövendőbeli nyugdíja állami támogatásának nevezte, elfeledkezvén arról, hogy a tranzakció célja a mostani nyugdíjasok járandóságának biztosítása. Márpedig ők anno szorgalmasan fizették (mert levonták tőlük) a nyugdíjjárulékot, csakhogy az állam azt akkor elverte az előző generációk nyugdíjára, például olyanokéra, akik soha nem fizettek járulékot (másoknak viszont politikai, ideológiai, osztálygyűlöleti okokból nem fizették ki a járandóságukat), meg egyébként is, szorgos kezek évről évre lenyúlták a nyugdíjrendszer szufficitjét.

Az állam vezetői most látványosan elutasítják azt a gondolatot, hogy mindenki gondoskodjon a saját jövőjéről, ehelyett azt preferálják, hogy mindenki tartsa el a maga szüleit és nagyszüleit az állami nyugdíjrendszer közbeiktatásával, amiért aztán a kincstár gazdái aratják le a tapsot, mintha legalábbis maguk nyomnák hozzá a pénzt, mint ahogy azt egykoron Matolcsy közgazdász oly szépen elképzelte.

A miniszterelnök megvédte a minimálbér-emelésre vonatkozó kormányzati elképzelést is ama oktalan ellenzéki ellenvetésekkel szemben, melyek az intézkedés úgymond puccsszerűségét kifogásolták. A miniszterelnök meggyőződése szerint a minimálbér-emeléssel ebben az országban mindenki egyetért, csak éppen az érdekelt felek (véletlenül éppen a munkaadók és munkavállalók) nem bírnak megállapodni. Az pedig tűrhetetlen, hogy ilyen mondvacsinált okból vesszen kárba egy jóra törekvő kormányzati kezdeményezés. Igaz ugyan, hogy az emelt minimálbéreket azután jórészt nem a kincstár, hanem a kormány által szavakban sokat ajnározott

kis- és középvállalkozók

(meg a nagyobbak meg az állami és az önkormányzati szféra) fogják kifizetni, de nekik cserébe két százalékkal csökkentik a tébéjárulékot, tízmillió forint adóalapig adómentességet biztosítanak számukra - akkor, ha az egészet beruházásra fordítják, és akkor még a forrásadóval le lehet csípni belőle, és csak a jövő évben 32-33 milliárd forinttal támogatnák a nemzet fent említett gerincét.

Az ellenzék a kétéves költségvetés benyújtását alapvetően antidemokratikus lépésnek tartja, melynek leplezetlen célja a parlamenti kontroll alóli kibújás, az éves nyílt vita megspórolása s ama bizonyos, korántsem láthatatlan osztó kéz felszabadítása, amely jól jöhet a választások előtt. Orbán Viktor a kormányzati álláspont védelme során e helyütt is a megfelelő forráshoz nyúlt: érvei szerint a többéves költségvetés gondolata korántsem új, mi több, tökéletesen megfelel az európai civilizáció értékeinek, és egyébként is, van már ilyen - na hol? - Ausztriában.

A választások évére érvényes költségvetések az új kormány kezét egy szűk fél évig mindig megkötik többé-kevésbé. Éves tervet azonban könnyebb korrigálni és hozzáigazítani a valósághoz: a kétévessel nehezebb dolga lesz a 2002 utáni kabinetnek. Amely, meglehet, nagyjából azonos lesz a mostanival. De az is lehet, hogy mégsem.

Barotányi Zoltán

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.