Komoly oroszbarát propagandát terjesztenek a Budapestről pénzelt szlovákiai magyar lapok

  • narancs.hu
  • 2024. január 15.

Belpol

A 3 lap negatív képet fest Zelenszkijről, "különleges katonai hadműveletként" beszél a háborúról, és "elhibázott szankciókat" harsog.

Elemző cikkében részletesen mutatja be a Napunk.sk szlovákiai magyar portál, milyen kép rajzolódhat ki az ukrajnai háborúról annak az olvasónak a fejében, aki a magyar kormány által finanszírozott szlovákiai magyar médiából tájékozódik az eseményekről. Körülbelül úgy lehetne felvázolni, hogy

  • az ukrajnai háború nem a jó és a rossz, hanem a rossz és a rossz harca,
  • az ukránok pl. követelőzők, nacionalisták,
  • Zelenszkij ukrán elnök diktatórikus hajlamú ripacs bábu,
  • Putyinnak egyes esetekben nem lehet nem igazat adni.

A lap cikkéből kiderül, hogy

a magyar kormány 2018 óta 3,4 milliárd forintot költött olyan szlovákiai magyar médiumok finanszírozására, amelyek szorosan kötődnek a Fidesz helyi stratégiai partnerének számító Magyar Szövetséghez.

Az a három lap (Ma7, Felvidék.ma, Körkép.sk), amelyek ezekből a támogatásokból működnek, a Napunk szerint "jól kimutathatóan negatív képet festenek az ukrán elnökről, követelőző, diktatórikus hajlamú, ripacskodó bábként mutatják be". Sőt, olyan is előfordult, hogy az ukrán elnökről szóló hírt egy szamár képével illusztrálták.

Ezzel szemben a lap elemzése arra jutott, hogy az említett portálok Putyin orosz elnököt viszont inkább semleges módon ábrázolják, és olykor védelmükbe is veszik, az ellene kiadott nemzetközi elfogatási parancsot például propagandaeszközként emlegetik.

A három lap átvette az orosz propaganda kifejezését a "különleges katonai hadműveletről", amelyet több esetben mindenféle kritikus kontextus nélkül használtak, valamint a magyar kormány propagandáját is használják az "elhibázott szankciókról", a "háborúpárti Nyugatról" és a "békepárti magyar kormányról".

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.