"Közelebb az alagút végéhez" - Heinczinger István, a MÁV általános vezérigazgató-helyettese

Belpol

Noha nem rendelkezik vasutasmúlttal, a Siemens közlekedésiágazat-vezetői székét a MÁV operatív irányításáért feladó Heinczinger István előtt nem ismeretlenek az államvasutak problémái. A Narancs a frissen kinevezett közgazdászt döntéséről és a reálisan kitűzhető célokról kérdezte.

Noha nem rendelkezik vasutasmúlttal, a Siemens közlekedésiágazat-vezetői székét a MÁV operatív irányításáért feladó Heinczinger István előtt nem ismeretlenek az államvasutak problémái. A Narancs a frissen kinevezett közgazdászt döntéséről és a reálisan kitűzhető célokról kérdezte.

Magyar Narancs: Ön a MÁV-hoz érkezésekor hangsúlyozta: tisztában van a helyzetével, és nem ijed meg attól, hogy a cég mutatói rosszak, hiszen amikor a Siemenshez került, akkor is radikális változást vártak öntől. A két szituáció azért mégis eltérő, nem?

Heinczinger István: Csak azt akartam érzékeltetni, hogy azok a feladatok, amiket mind a német, mind a magyar kollégák elém állítottak 2000-ben, amikor a Siemens közlekedési ágazatának magyar vezetője lettem, azok sem voltak kisebb feladatok - az arányokat leszámítva -, mint ami a MÁV-nál rám vár. Azt kérték, hogy az éves forgalom a nulláról ugorjon fel 50-60 millió euróra, és bár akkor indultak a nagy tenderek (4-es metró, villamos, vonattenderek), komoly kihívás volt ezt végrehajtani. Most hasonló produkciót vár tőlem a gazdasági miniszter is. Engem soha nem a feladat nagysága riaszt vissza egy munka elvállalásától, legfeljebb az a közeg, amely nem támogatja a törekvéseimet. Nem hiszem, hogy ez utóbbitól a MÁV-nál a szokásosnál jobban kellene tartani. Nem félek attól, hogy több mint 40 ezer vasutassal kell dolgozni, és hogy miként lehet majd irányítani őket. Azt látom ugyanis a vidéki látogatásaimon, hogy "a terepen" dolgozók értik, hogy jobb szervezet és jobb szolgáltatás kell, nekem pedig az a dolgom, hogy ehhez a közös célhoz megjelöljem számukra az eszközt. A helyzetemet részben megkönnyíti, hogy nem nulláról kell indulni. Nem azt állítom, hogy az elődeim döntései csupa előremutató eredményt hoztak, de a vadhajtásokat lenyesve és kigyomlálva látni kell az ő eredményeiket is. Ugyanakkor nem lehet nem észrevenni, hogy a MÁV-állam viszonyban - még ha kényszerből is - végre elindult egy olyan változás, aminek a végeredménye csak hatékonyságnövelés lehet.

MN: Mi motiválta a felkérés elfogadására?

HI: Ha az előttem álló feladatra bárki úgy tekint, hogy az én dolgom "csupán" az, hogy a MÁV-ot nyereségessé tegyem, akkor ki kell ábrándítanom mindenkit: ez egyáltalán nem megvalósítható cél. Nem csak nálunk, hiszen a vasút állami támogatás nélkül sehol, még Nyugat-Európában sem nyereséges, sőt, Japánban is csak közelít a nulla felé. Magyarországon a vasúttal az a legfőbb probléma, hogy 20 éven keresztül a komolyabb fejleszté-sek, modernizálások elmaradtak, és ezeket nem lehet egyik napról a másikra ledolgozni. Ráadásul a média nagy része tévesen ma is azt sugallja, hogy az alapvető baj a MÁV feneketlen bendője, pedig a cég valójában egy erősen alulfinanszírozott vállalat, amire az államnak nem volt, nincs és nem is lesz önmagában elegendő pénze. Azért vállaltam el néhány hetes gondolkodás után a megbízást, mert úgy ítélem meg, hogy most van a cég életében az a pillanat, amikor valami tényleg előremutató történhet. Egy olyan időszak következik 2013-ig, amikor nagyon sok uniós pénzt lehet a felhalmozott hátrányok megszüntetése érdekében Magyarországra hozni. Ennek a pénznek a mozgatására és hatékony elköltésére megvan a szaktudásom, ezért döntöttem úgy, hogy élve a felkínált lehetőséggel, levezénylem ezt a folyamatot. Ehhez azonban az is kellett, hogy amennyire lehet, a szaktárca mint a tulajdonosi jogkörök gyakorlója élesen elkülönítse a politikai és a valóban operatív funkciókat, és hogy az én feladatom kizárólag vasutas-menedzseri legyen.

MN: Kért és kapott-e arra bármiféle garanciát, hogy az állam a vasúttársasággal szemben megszünteti az eddigi gyakorlatot? Vagyis hogy nem ad elég pénzt a MÁV működéséhez, de a céggel cinkosan összekacsintva időnként szanálja a felgyülemlett veszteségeket?

HI: A garancia abból állt, hogy legalább a folyó finanszírozási tételeket állja az állam. Részben a közszolgálati szerződésen belül, részben más eszközökkel. Erre miniszteri ígéretem van. Bízom abban, hogy Kóka János van olyan erős a kormányon belül, hogy beláttatja a MÁV és a vasúti infrastruktúra fejlesztésének fontosságát. Nagymértékben segíti ebben, hogy az EU is "beismerte": a közúti forgalom szűk keresztmetszete és környezetszennyezése miatt az egyik legfontosabb fejlődési irányt a vasútfejlesztés jelenti. Ennek köszönhetően a közlekedési infrastruktúra-fejlesztésen belül a vasúti az első és legfontosabb helyre lépett elő, ami számunkra azt jelenti, hogy nemcsak a közösségi forrás lehet az eddigiektől lényegesen nagyobb, hanem az a mérték is, amivel az EU támogatja Magyarországot az ilyen projektekben.

MN: Nem valamiféle csodavárás az, hogy minden probléma megoldását az EU-támogatások érkezéséhez kötik?

HI: Az utóbbi időben jó néhány uniós bürokratával beszéltem, akik azt állítják, hogy készek Magyarországon a vasúti infrastruktúra kérdését is kellőképpen támogatni. Annyiban persze van egyfajta Messiás-várás, hogy nem mindegy, évente 2-300 millió eurót vagy 2-3 milliárdot kapunk-e a fejlesztésre. Ugyanakkor nem lehet nem észrevenni, hogy amikor Nyugat-Európában elkezdték a vasúti rend-szer rendbetételét, az államok Né-metországtól Franciaországon át Ausztriáig szabályosan kistafírozták a cégeket, mielőtt a piacra engedték volna őket. Nálunk sem lehet ez másképp, az államnak mélyen a zsebébe kellene nyúlnia, és minél több pályázathoz legalább az önrészt állnia kellene. Másképp nem marad működőképes a rendszer, mert az tényleg tarthatatlan, hogy Magyarországon ma is vannak olyan fővonalak, ahol 50-70 éves biztosító főberendezésekre van bízva a közlekedés, és az egyetlen, valóban EU-konformhoz közeli minőségű Budapest-Hegyeshalom vonalon is húsznál több lassújel van az infrastruktúra fejletlensége miatt.

Ahhoz azonban legfeljebb áttételesen van köze a pénznek, hogy a vasutas-társadalomnak mára elveszett a korábbi presztízse. Nagyon nehéz behozni fiatal technikusokat és mérnököket a céghez, mert máshol, például egy multinacionális vállalatnál megfizetik és valóban megbecsülik a munkájukat. Meg kell oldani valahogyan ezt is, mert ha nem lesz megfelelő utánpótlás, akkor a vasút nem fog tudni működ-ni. Az ugyanis egyáltalán nem ne-vezhető egészségesnek, hogy ma már vannak olyan régiók, ahol 51 év feletti a vasutasok átlagéletkora.

MN: Mi a magyarázata annak, hogy miközben a híradásokban vasútfejlesztési igény címén 7,6 milliárd eurós fejlesztési összeg szerepel, a cég rendbetételét egy húszszázalékos létszámleépítéssel is összefüggésbe hozták? A szakszervezetek szerint a rendszerben több helyen a balesetmentes munkavégzés is veszélybe kerülhet a további elbocsátásokkal.

HI: Az érkezésem előtt beharangozott húszszázalékos karcsúsítás lehet ugyan cél, de alaposan meg kell nézni, hogy a jelenlegi vasúti lehetőségek mellett ez mennyire reális. A racionalizálás nem állhat annyiból, hogy embereket küldünk el, mert a létszámleépítést az infrastrukturális fejlesztési politikának mindenképpen meg kell előznie. Másképp nem megy! Teljes mértékben egyetértek a vasutas-társadalom azon részével, amely nehezményezi, hogy amikor a végeken elbocsátások történtek, az onnan elvont jogosítványok ellátása érdekében a központban folyamatosan létszámot bővítettek. Azt is aláírom, hogy ez a vízfejűsítés mára sok esetben a működőképesség rovására ment, és ezt sürgősen fel kell oldani.

MN: E feladat végrehajtására ugye nem egyedül érkezett az Andrássy útra?

HI: Teljesen egyedül jöttem. Ha lesznek is személyi változások, még a látszatát is kerülni akarom annak, hogy úgymond "egy új brancs élén vonuljak be" az irodámba. Azokkal dolgozom, akik itt vannak.

MN: Nem tart attól, hogy úgy jár, mint a januárban elnök-vezérigazgatónak kinevezett Gaál Gyula, akit semlegesített a több mint két éve házon belül dolgozó menedzsment?

HI: Vállalnom kellett, nem volt más megoldás. De az is látható, hogy jelenleg a tulajdonos jobban odafigyel arra, hogy mi történik a cégen belül, és ez nekem segít. Igazából engem nem érdekel, hogy milyen címmel láttak el, mert a formalitásokat és azt, hogy én "csak" általános vezérigazgató-helyettes vagyok, nem tartom fontosnak. Mindenki látni fogja, hogy operatív vezetőtől érkeznek a gyakorlati döntések, és ezt akkor is el kell fogadni a házban, ha a MÁV ma még kissé címcentrikus, fej-nehéz szervezet.

MN: Elsődlegesen az a feladata, hogy előkészítse a független infrastruktúra, személyszállítás és árufuvarozás szétválasztását?

HI: A legfontosabb feladatom az, hogy elérjem: a vasúti infrastruktúrát helyezzék végre bele a magyar közlekedési infrastruktúra egészébe, és szerves része legyen a közlekedéspolitikának. Mint közgazdásznak jelenleg az a feladatom, hogy az állammal elfogadtassam: a közlekedésben mindenkit egyformán mérjen, és ennek megfelelően támogasson. A legsürgősebben megoldandó feladatnak mindezekkel együtt is azt tartom, hogy a vasutas-társadalmat meg kell nyugtatni. Meg kell szüntetni azt az utóbbi években bevezetett gyakorlatot, hogy még a területi vezetők sem lehettek igazán képben arról, hogy mi történik a MÁV-val. A stratégiát meg kell ismertetni, el kell fogadtatni azt, hogy mit szeretnénk csinálni, mi ennek az eszköze, és lehetőséget kell biztosítani a vezetőknek arra, hogy a náluk jelentkező problémák megoldásához maguk is hozzájáruljanak. Nem igaz, hogy a létszámleépítést minden vasutas élből elutasítja, de azt jogosan várják el cserébe, hogy az áldozatvál-lalásnak kézzelfogható eredményei legyenek, és a cég közelebb jusson az alagút végéhez. Fel kell tehát építeni egy új kommunikációs rendszert, egy új stratégiát. Meg fogjuk vitatni, hogy melyek azok a módszerek, eszközök, utasítások és belső folyamati rendszerek, melyekkel az utasokat, a politikát vagy éppen a szolgálatot teljesítőket tájékoztatni kell. Jelenleg azonban minden időmet a vasúti üzemmód problémáinak megoldásával töltöm.

MN: Mennyi időt adott a hierarchiának arra, hogy megtanulják az új táncrendet?

HI: December 31-ig. Az új vasúti törvénynek megfelelően az összes szervezeti átalakításnak meg kell addig történnie.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.