Közoktatási alapítványok végveszélyben - Elszívó hatás

  • Becker András
  • 2011. augusztus 18.

Belpol

Legalább hat-hétezer gyereket érint az a bizonytalanság, ami az alapítványi formában működő iskolák és alapfokú művészetoktatási intézmények finanszírozását övezi: ha nem kapják meg a hátrányos helyzetűek után járó kiegészítő normatívát, jó részük be fog zárni. A normatíva folyósítása eddig a szeptemberben lejáró közoktatási megállapodások alapján történt - a közoktatásért felelős államtitkárság viszont nem siet ezeket megújítani.
Legalább hat-hétezer gyereket érint az a bizonytalanság, ami az alapítványi formában működő iskolák és alapfokú művészetoktatási intézmények finanszírozását övezi: ha nem kapják meg a hátrányos helyzetűek után járó kiegészítő normatívát, jó részük be fog zárni. A normatíva folyósítása eddig a szeptemberben lejáró közoktatási megállapodások alapján történt - a közoktatásért felelős államtitkárság viszont nem siet ezeket megújítani.

"Tisztelt Államtitkár Asszony! (...) Már fordultam Önökhöz a közoktatási megállapodás ügyében, de - a többiekhez hasonlóan - mindig elutasító választ kaptam én is. Nem is bátorkodtam volna zavarni megint, de talán megérti, hogy újra megpróbálom. (...) Segítséget kérek Öntől, a megmaradásunkért, hogy ne vesszen kárba mindaz, amit eddig elértünk. A közoktatási megállapodás nélkül nem tudjuk szeptemberben beindítani az iskolát: éppen a hátrányos helyzetű gyerekek magas aránya miatt. A gyerekeink 70 százaléka igazoltan hátrányos helyzetű, több mint 200 fő a mélyszegénységben élő, roma gyermek. Már nem tudom, kihez fordulhatnék. Kérem, segítsen, hogy megmaradhassunk. Azzal a hiánynyal, amit a közoktatási megállapodás elvesztése okoz, nem tudok megbirkózni."

A levelet bő két hete írta végső kétségbeesésében az egyik észak-magyarországi válságrégióban működő alapfokú művészetoktatási intézmény igazgatója Hoffmann Rózsa közoktatási államtitkárnak, miután két éve (!) hiába instanciázik a közoktatásért felelős állami főhivataloknál a helyzet rendezéséért. Választ, akárcsak a többi, az államtitkársággal levelező intézményvezető, nem kapott. A remény, amit a minisztériumból szivárgó pletykák - melyek szerint "valahogy", legalább átmenetileg biztosítva lesz a finanszírozás - keltenek, a tanév közeledtével egyre fogy. "Nem tudom, mi lesz, nem tudom" - hajtogatja az egyik legrégebben működő budapesti alapítványi intézmény vezetője, akiről - tévesen - azt híresztelik a kollégái, hogy sikeresen lobbizott az államtitkárságnál egy csak nekik szóló különmegállapodás érdekében. "Én is csak általánosságokban mozgó szóbeli biztatásokat kaptam - folytatja. - És komolyan mondom, most már örülnék, ha igaz lenne a rólunk terjedő pletyka. De sajnos nem az, nekünk sincs megállapodásunk."

Mintegy hetven intézmény - óvoda, általános és szakiskola, alapfokú művészetoktatási intézmény és gimnázium - érintett az ügyben. Egy részük különalkukkal próbálkozik: két-három intézményről tudható, hogy velük az államtitkárság valóban aláírt valamiféle megállapodást. A többség inkább a saját szakmai szervezetében, az Alapítványi és Magániskolák Egyesületében (AME), valamint a közös fellépés erejében bízik. A sokféle intézmény két dologban biztosan hasonló: egyrészt az intézménybe járó gyerekek neveléséhez és képzéséhez valamilyen okból sajátos, egyedi pedagógiai módszerekre van szükség, másrészt kívül vannak a hagyományos állami, egyházi vagy önkormányzati intézményi struktúrán. Ami a mostani kurzusban nem előny.

Kiegészítő normatíva

A közoktatási feladatokat ellátó alapítványi intézmények az alapnormatíván túl - mivel máshonnan többletforrásra nem számíthattak - egy 2006-os pályázat alapján öt éven keresztül megkaphatták a központi költségvetésből a rászoruló, hátrányos helyzetű és sajátos nevelési igényű gyerekek után azt a kiegészítő normatívát, ami - elvileg - kompenzálja a tényleges képzési költség és az alapnormatíva közti különbséget, illetve fedezi a fizetni szociális okokból nem tudó gyermekek térítési díját. (A művészeti oktatásért az érvényes szabályok szerint az intézmények kötelesek térítési díjat szedni.) Bár e kiegészítő normatíva összege intézményenként változó, és mostanra sehol sem haladja meg az egyházi iskoláknak járó kiegészítő normatíva felét (2006-ban a két normatíva még egyenlő volt, azóta az egyházi nominálértéken a duplájára nőtt, míg az alapítványi nem változott), a legtöbb helyen nélkülözhetetlen a fennmaradáshoz.

Az egyik legsikeresebb intézmény, a sárospataki Art Ért Alapítvány által működtetett alapfokú művészeti iskola például 13 településen tanít mintegy hatszáz gyereket - a tanítványaik kétharmada olyan rászoruló, hátrányos helyzetű gyerek, aki után jár a kiegészítő normatíva. Havonta az 1,7 milliónyi alapnormatíva mellé egymillió forintot kapnak e jogcímen. (Kevéssé meglepő, de ez is kevés az iskola működtetéséhez: a finanszírozást a szokásos pályázati pénzszerzésen túl az alapító Csetneki József festőművész többek között a saját és neves képzőművész barátai alkotásainak "jótékonysági árverésen" történő értékesítésével egészíti ki.) Havi közel 800 ezer forinttól esne el például a Berettyóújfaluban és környékén működő Igazgyöngy Alapítvány, másfél milliótól a fővárosban nemcsak hátrányos helyzetűeket segítő iskolát, de krízisgyermekotthont is működtető Burattino Iskolaalapítvány, és hasonló nagyságrendű vesztesége lenne a második esély iskolaként működő Belvárosi Tanodának, ha nem újítanák meg a közoktatási megállapodásaikat. E forrás elvesztése értelemszerűen azokat az alapítványi fenntartású tanodákat, szakiskolákat, gimnáziumokat és művészeti iskolákat sújtja leginkább, amelyekben magas a rászoruló gyerekek aránya: éppen azokat tehát, amelyek a maguk sajátos pedagógiai módszereivel pótolhatatlan szerepet töltenek be a "társadalmi felzárkóztatásban", az öröklött szociális és kulturális hátrányok kiegyenlítésében. Az pedig a hazai oktatásfinanszírozási viszonyok közepette talán nem is meglepő, hogy az öt évvel ezelőtt megállapított kvóták vannak érvényben ma is; holott - főleg a leszakadó térségekben - évről évre nő a rászoruló gyerekek száma. Hogy emiatt ne kelljen egyetlen, a "tandíjat" fizetni képtelen gyereket se elutasítani, az intézmények "trükközni" kénytelenek: van, ahol például ösztöndíjat írnak ki a rászoruló gyerekeknek, és az ösztöndíj öszszege forintra megegyezik a térítési díj összegével. Pénz így nem mozog a tranzakcióban, csak két nyugta cserél gazdát. Az intézménynek ettől nem lesz több bevétele, sőt relatíve kevesebb lesz a pénze, de eggyel több hátrányos helyzetű gyerek kap lehetőséget.

Iskola másképp

"Hihetetlen személyiségfejlesztő ereje van a művészeti oktatásnak - állítja meggyőződéssel Lencsés Lídia, a Diabelli Alapítvány vezetője -, és egyre nagyobb szükség is lesz erre. A szülők többsége heroikus küzdelmet folytat a szegénységgel, mégis soha ennyi éhes, lestrapált, elhanyagolt gyerekkel nem találkoztunk, mint az utóbbi egy-két évben. Ezeknek a gyerekeknek a nevelése nagyon nehezen megy az általános iskola keretein belül, de a mi munkánk eredménye pozitívan hat az ottani működésükre is." Sok helyen persze konfliktusos az alapítványi intézmények és az önkormányzatok viszonya, de a szerencsésebbek harmonikusan illeszkednek a helyi oktatási és szociális rendszerbe. A Diabelli például határozottan jó viszonyban van a helyi egyházi szervezetekkel, az önkormányzatok pedig - az alapítvány vezetőjének szavai szerint - "kifejezetten szeretnek minket".

"Az alapítványi iskolák és intézmények olyan speciális pedagógiai szolgáltatást nyújtanak, amit a közoktatás intézményrendszere az adott körülmények között nem tud - mondja Horn György, az AME elnöke. - Szociológiai szempontból a társadalom legalján és legtetején élők gyermekei közül kerül ki az alapítványi iskolák diákjainak zöme, de az egyes iskolák pedagógiai programjában nem a társadalmi származás a meghatározó, hanem azoknak a hátrányoknak a kiegyenlítése, amelyek akadályozzák ezeket a gyerekeket abban, hogy jól teljesítsenek az iskolában." Hamis tehát a közvéleményben erősen élő kép, hogy az alapítványi iskolák elsősorban az elit lusta és neveletlen gyerekeit tanítják sok pénzért - mint ahogy az alapítványi formában működő művészeti iskolák jó részének a tevékenysége is jóval több, mint egy színvonalas délutáni szakköri foglalkozás. Az Igazgyöngy Alapítvány például a tanítványain keresztül egyfajta személyre szabott civil szociális ellátást és családgondozást is működtet; a Kozármislenyben és számos dél-baranyai zsáktelepülésen működő Diabelli Alapítvány sokféle tevékenysége ezekben az amúgy reménytelenül magukra hagyott falvakban lényegében a kultúra egyetlen formáját jelenti. Ha nem lennének, ezeken a településeken megszűnne mindenfajta kulturális, szellemi élet, míg most teleházak nyílnak, hagyományőrző egyesületek alakulnak. Az a pedagógiai munka pedig, amit Csetneki József "hétköznapi tehetséggondozásnak" nevez, lényegében alaptevékenysége ezeknek az intézményeknek; és ez csak e rugalmas intézményi formában tud működni, hiszen "egy bodroghalmi mélyszegénységből jövő gyerekre nem lehet ugyanazt a kritériumrendszert alkalmazni, mint bármelyik középosztálybeli társára".

A művészeti iskolák az elmúlt években ráadásul meglehetősen szigorú minősítési eljáráson mentek keresztül, ami adott esetben komoly befektetéssel is járt: a tanárok egy részének új szakképesítése-ket kellett szereznie, és sok helyen számos drága eszközt vásároltak. A többség hosszú távra tervezte iskolája jövőjét: jó néhányan belevágtak olyan pályázati finanszírozású projektekbe, amikben vállalták az adott projekt legalább ötéves fenntartását. "Vajon ki fogja ennek a kudarcáért vállalni a felelősséget, ha megszűnik az alapítvány? - kérdezi az egyik intézmény vezetője. - Pro forma persze én. De hol leszek én már akkor, ha az állami finanszírozás ellehetetlenítette az iskolámat? A szerződés nem teljesülésének ódiuma arra fog visszahullani, aki felelős a kialakult helyzetért."

Most mi lesz?

Az idei, a szokásosnál is zaklatottabb évkezdés legfőbb kérdése tehát az, hogy lesz-e új közoktatási megállapodás. Ha nincs, akkor e forrás nélkül ezek az intézmények előbb-utóbb csődbe mennek. A minisztériumi hozzáállás láttán - a tárca vagy nem válaszol az e tárgyban írt intézményvezetői levelekre, vagy minden konkrétumot nélkülöző általános ígéreteket hajtogat - nem csoda, hogy van olyan vezető, aki már kiszámolta a kollégái végkielégítéséhez szükséges összeget. Sokan az oktatási államtitkárnak az alternatív pedagógiák és oktatási formák iránti közismert idegenkedését sejtik e megmagyarázhatatlannak tűnő passzivitás mögött - holott, mondják, ha a helyzet úgy hozza, Hoffmann Rózsa nem átall éppen ezen oktatási intézmények kiugróan jó eredményeivel mint a magyar oktatási rendszer sikerével büszkélkedni.

De a magyarázat ezúttal sem elsősorban az államtitkár személyes meggyőződésében keresendő. Inkább az sodorhatta ebbe a nehéz helyzetbe ezeket az intézményeket, hogy a most lejáró szerződések alapján járó normatíva forrása a "közoktatási célú humánszolgáltatás és kiegészítő támogatás" című soron szerepel a költségvetési törvényben - és ugyanez a tétel tartalmazza az egyházi fenntartású közoktatási intézményeknek járó egyházi kiegészítő normatíva forrását is. Márpedig az egyházak növekvő szerepe a közoktatásban növekvő forrásigénnyel jár - és a tavaly elfogadott költségvetésben e keret, szemben az eddigi gyakorlattal, "fölülről zárt" lett, vagyis véges a kiegészítő normatívára költhető összeg. Logikusnak tűnő magyarázat tehát, hogy a pénz az egyházak többletforrásigénye miatt elfogyott, ezért nem hosszabbítják meg a lejáró közoktatási megállapodásokat.

A közoktatásról szóló törvény tavaly júniusi módosítása, vagyis a 2010. évi LI. törvény új helyzetet teremtett az egyházak, elsősorban is a katolikus egyház közoktatási expanziójában: a megváltozott feltételek lényegesen megkönnyítették az önkormányzatoknak az oktatási intézményeik egyházi fenntartásba adását. Bár a várt dömping elmaradt - minisztériumi forrásaink szerint valamivel több mint hatvan intézményt vesznek át az idei tanévkezdéstől az egyházak -, az már tavasszal nyilvánvaló volt, hogy a költségvetésben erre a célra tervezett összeg nem elegendő. Merthogy más szempontból is "véget ért az egyházi intézmények böjti időszaka" - ahogyan Rétvári Bence közigazgatási államtitkár mondta. Az állam ez évtől folyamatosan törleszti azt a mintegy 4 milliárd forintnyi összeget, amit az Állami Számvevőszék megállapítása szerint hibás számolás miatt jogtalanul nem fizetett ki az előző oktatási tárca az egyházaknak többletnormatíva címén. Ez a kifizetés is - akárcsak az önkormányzatoktól átvett intézmények diákjai után járó egyházi normatíva - a "közoktatási célú humánszolgáltatás és kiegészítő támogatás" soron nevesített költségvetési keretből történik.

Ezekkel az igényekkel versengenek tehát a költségvetési forrásokért az alapítványi iskolák - gyaníthatóan szerény esélyekkel. Ehhez képest valóságos szerencse, hogy már júniusban módosítani kellett az idei költségvetést. Némi meglepetésre ugyanis az általános elvonások és megszorítások közepette a már emlegetett "közoktatási célú humánszolgáltatás és kiegészítő támogatásra" a tavaly elfogadott 91 milliárd forint helyett a módosított költségvetés 103 milliárd forintot irányoz elő. Bár e többletet a nemzetgazdasági tárca nyilván nem az alapítványi iskolák kiegészítő normatívájára szánta, úgy tűnik, ez megmentette a hátrányos helyzetű gyerekeknek esélykiegyenlítő oktatást nyújtó intézményeket: a 12 milliárd forintnyi többletforrásból - minisztériumi információk szerint - egymilliárd erre a célra is jut. (Hogy a fennmaradó 11 milliárdot a látszatnak megfelelően valóban az egyházi oktatásra szánta-e a kormányzat, azt nem sikerült megtudnunk.) Így - bár az intézmények vezetőinek többsége erről még nem értesült - ősszel mégis lesz tanévkezdés, és a közoktatási államtitkárság szeptemberben megköti az új közoktatási megállapodásokat. December végéig. Hogy mi lesz azután, azt még senki nem tudja, de a legbizakodóbbak szerint az is előfordulhat, hogy nyilvános pályázaton, előre meghatározott kritériumok alapján, átlátható döntési mechanizmusok szerint hosszabb távú megállapodások keretében osztják majd el a rendelkezésre álló forrásokat - ahogy a fejlett világban szokták. A gond az, hogy 2006-ban, Magyar Bálint minisztersége idején pontosan így történt - ami erősen csökkenti annak az esélyét, hogy ez 2011-ben is megismétlődjék.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.