Amint azt már számos hírportál megírta, tegnap este a Magyar Színházban tüntetők zavarták meg bekiabálásokkal és szórólapszórással Az ember tragédiája balettverziója bemutatójának legvégét. Az akciót az inspirálta, hogy az Orbán Viktort őszintén szerető Markó Iván vezette Magyar Fesztivál Balett tavaly 130 milliós kormányzati különtámogatást kapott úgy, hogy közben a független táncszínházi színtér nagyjából félszáz társulatának működtetésére idén mindössze 211,9 millió forint jut.
Az akció főhőse Gulyás Márton, a Krétakör ügyvezetője volt, aki a cikkünk alján is látható videóban megafonnal a kézben próbálta meg szólásra bírni Markó Ivánt. A Krétakör videójának első részéből nem derül ki, pontosan hogyan reagált az akcióra Markó (a második részt ma éjszakára ígérik – amint elkészül, itt, ebben a cikkben is közzétesszük! UPDATE: cikkünk alján már a teljes videó látható!), de kérdésünkre Gulyás elmondta, hogy a jeles koreográfus gyakorlatilag nem válaszolt, inkább csak iskoláztatta a rendbontót, majd letakaríttatta a színpadról a közönség fújolásától kísérve.
Gulyás (aki határozottan cáfolta nekünk a life.hu cikkében megszólaló néző állítását, miszerint „kissé ittas állapotban” lett volna) örült volna, ha Markó nem ennyire arrogáns, és elégedettebb volna most, ha valódi választ kapott volna valódi kérdésére – ezzel együtt sikeresnek értékelte az akciót a Narancsnak, mert a legfőbb cél szerinte az volt, hogy újra fókuszba kerüljön a fentebb vázolt súlyos igazságtalanság, ami tavaly nagy felháborodást szült, de azóta sokan mintha elfelejtették volna, vagy elintézték annyival, hogy „így működik a világ”. Gulyás szerint ez az akció megmutatta a színtérnek (melynek szereplői közül igen sokan gratuláltak neki tegnap óta), hogy érdemes másképp nézni a helyzetet, és keresni a fellépés, a tiltakozás új módszereit.
Kérdésünkre, hogy a Krétakör készül-e hasonló akciókkal a közeljövőben, Gulyás annyit válaszolt, hogy ők békések, de kiszámíthatatlanok, vagyis ha konkrét tervek tán nincsenek is, végeredményben bármi lehetséges.