Nagyinterjú a Narancs e heti számában

Kukorelly Endre: Dől a gyűlölet

  • narancs.hu
  • 2012. július 20.

Belpol

"Felkészült emberek, szakmai vitákban sokszor jókat mondanak, tárgyszerűek, aztán minden átmenet nélkül cigányozni kezdenek. Vagy zsidózni. Dől a gyűlölet, és akik az előbb normálisan, szakmai alapon érveltek, bőszen tapsikolnak. Én meg nézek. Vagy kimegyek. Vagy beszólok. Vagy mit csináljak?"

A Narancs frissen megjelent, mai számában a politikusbőrbe bújt író, az LMP országgyűlési képviselője Kukorelly Endre többek között beszél a Jobbik és a Fidesz között ülés élményéről, a Fideszben uralkodó Móricka-szellemről, a civilben kedélyes, szólásra emelkedve azonban átváltozó Morvai Krisztináról, az LMP ajánlatáról, a képviselői testtartásról, a parlamenti focicsapat és egy német fiúegylet rokonságáról, valamint az áhítatról, mely Orbán vonulását kíséri.

Az oktatás kívánatos voltát így foglalta össze: "Ha az oktatás jó, olyan emberek jönnek ki belőle, akik fel vannak készítve rá, micsoda élvezeti forrás a magaskultúra. És nem kényszerülnek más drogokra. Például a drogra. Pia, szerencsejátékok, unalom, depresszió. Nincs szüksége rá. A magyarok legfőbb szórakozási formái a depi és az öngyi, úgy szórakoznak, hogy kurvára rosszkedvűek, unatkoznak, és megvetik egymást. Ezzel kéne felhagyni. Aki ki van képezve arra az oktatás által, hogy jó Mozartot hallgatni, meg az én könyveimet olvasni, az majd boldog lesz és jól fogja magát érezni. Akit nem pengeélesre szorított szájú, rosszkedvű, mérges kiskosztümben akarnokoskodó, az irodalmat ideológiák demonstrációs eszközének használó, az ártatlanok torkán szerencsétlen Nyirőt lepréselő nénik szorongatnak magyarórán, az rájön, hogy mennyire jó Mozartot hallgatni, és a kortárs irodalmat olvasni. És boldogan él, míg meg nem hal, örül, hogy luk van a seggén."

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.