Nagyinterjú a Narancs e heti számában

Kukorelly Endre: Dől a gyűlölet

  • narancs.hu
  • 2012. július 20.

Belpol

"Felkészült emberek, szakmai vitákban sokszor jókat mondanak, tárgyszerűek, aztán minden átmenet nélkül cigányozni kezdenek. Vagy zsidózni. Dől a gyűlölet, és akik az előbb normálisan, szakmai alapon érveltek, bőszen tapsikolnak. Én meg nézek. Vagy kimegyek. Vagy beszólok. Vagy mit csináljak?"

A Narancs frissen megjelent, mai számában a politikusbőrbe bújt író, az LMP országgyűlési képviselője Kukorelly Endre többek között beszél a Jobbik és a Fidesz között ülés élményéről, a Fideszben uralkodó Móricka-szellemről, a civilben kedélyes, szólásra emelkedve azonban átváltozó Morvai Krisztináról, az LMP ajánlatáról, a képviselői testtartásról, a parlamenti focicsapat és egy német fiúegylet rokonságáról, valamint az áhítatról, mely Orbán vonulását kíséri.

Az oktatás kívánatos voltát így foglalta össze: "Ha az oktatás jó, olyan emberek jönnek ki belőle, akik fel vannak készítve rá, micsoda élvezeti forrás a magaskultúra. És nem kényszerülnek más drogokra. Például a drogra. Pia, szerencsejátékok, unalom, depresszió. Nincs szüksége rá. A magyarok legfőbb szórakozási formái a depi és az öngyi, úgy szórakoznak, hogy kurvára rosszkedvűek, unatkoznak, és megvetik egymást. Ezzel kéne felhagyni. Aki ki van képezve arra az oktatás által, hogy jó Mozartot hallgatni, meg az én könyveimet olvasni, az majd boldog lesz és jól fogja magát érezni. Akit nem pengeélesre szorított szájú, rosszkedvű, mérges kiskosztümben akarnokoskodó, az irodalmat ideológiák demonstrációs eszközének használó, az ártatlanok torkán szerencsétlen Nyirőt lepréselő nénik szorongatnak magyarórán, az rájön, hogy mennyire jó Mozartot hallgatni, és a kortárs irodalmat olvasni. És boldogan él, míg meg nem hal, örül, hogy luk van a seggén."

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.