„Nem fogadjuk el azt a szerepet, amit szélsőségesek megpróbálnak ránk akasztani”

  • Iványi Zsófia
  • 2012. július 20.

Belpol

A Bándy Kata emlékére szervezett szombati virrasztás kezdeményezőivel a gyűlöletmentes tér fontosságáról, a nők elleni erőszakról és az elszabadult indulatokról beszélgettünk. Jónás Marianna és Karsay Dorottya – emberjogi aktivisták.

narancs.hu: Ti ketten kezdeményeztétek a megemlékezést, amihez azóta számos civil szervezet csatlakozott.

Karsay Dorottya: Igen, többek közt a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület), a Helsinki Bizottság, az X Kommunikációs Központ, a Patent (jogvédő egyesület), a Romaversitas, a Romani Design és a Méltóságot Mindenkinek Mozgalom. Kata szülei is csatlakoztak a kezdeményezéshez, és támogatásukról nyilatkozatot adtak ki, bár a virrasztáson nem szeretnének részt venni. Idáig több száz ember jelezte, hogy eljön szombaton a budapesti Szent István térre. Mi este 7-től éjfélig leszünk ott.

narancs.hu: Mi a megemlékezés célja, mit akartok üzenni vele?

Jónás Marianna: Az elsődleges cél az, hogy kifejezzük az együttérzésünket Kata családjával. A második az, hogy elítéljük a nők elleni erőszak minden formáját. A harmadik az, hogy megakadályozzuk, hogy etnikai színezetet adjanak ennek a gyilkosságnak. Onnantól kezdve, hogy nyilvánosságra került a feltételezett elkövető származása, elképesztő társadalmi gyűlöletkeltés vette kezdetét: úgy tűnik, a társadalmunk még nem érett meg arra, hogy helyén tudja kezelni, ha adott esetben roma az elkövető.

KD: Nagyon sokan a cigányság egészét azonosítják a gyilkossal, és ezzel kizárják az egész cigány közösséget a szolidaritásból és a nők elleni erőszakkal szembeni harcból.

narancs.hu: Nem tartotok attól, hogy egyesek szemében mosakodásnak tűnhet egy olyan megemlékezés, amelyen cigány szervezetek és roma emberek is részt vesznek?

JM: Abban az esetben lenne ez mosakodás, ha az egész cigányság kollektíve követte volna el a gyilkosságot. Ez a virrasztás azért van, vagy azért is van, hogy világossá tegyük: nem fogadjuk el azt a szerepet, amit szélsőségesek megpróbálnak ránk akasztani. Azt mondják, hogy nekünk nincs jogunk kifejezni a szolidaritásunkat, hogy mindnyájan vétkesek vagyunk, és ezzel azt is üzenik, hogy mi nem vagyunk magyarok – azt akarjuk, hogy legyen egy olyan tér, ahol nincs etnikai színezete ennek a gyilkosságnak, és ahol mi, cigányok is együtt érezhetünk a gyászoló családdal. A nőkkel szembeni erőszak ellen szolidaritásukat kifejező férfiaknak külön társadalmi mozgalma alakult – senkiben fel sem merül, hogy mosakodnának.

KD: Ezt a bűntényt nem egy cigány követte el egy nem cigány ellen, hanem egy férfi egy nő ellen. Ami most zajlik, az teljesen beleillik abba a borzasztóan veszélyes retorikába, ahogy a társadalmat a közbeszéd – és ebben a sajtónak is komoly szerepe van – egyre gyakrabban osztja fel magyarokra és cigányokra. Miután kiderült a feltételezett elkövető származása, el kezdett terjedni egy szörnyű fotó a Facebookon „magyar áldozat – gyilkos cigány” felirattal – az ilyen mérgező üzenetekre mondjuk azt, hogy „NEM!” a virrasztással.

narancs.hu: Szerintetek a mostani gyűlölethullám erősebb, mint ami például Olaszliszka vagy a Cozma-gyilkosság idején felcsapott?

JM: Önmagában veszélyes ezeknek az eseteknek a felfűzése egy logikai láncra. Nem azért történtek ezek a gyilkosságok, mert az elkövetők cigányok voltak. A virrasztás egyik legfontosabb célja pont az, hogy a gyűlölködés ne jusson el a végletekig. Hogy biztosítsunk egy olyan teret, ahol a társadalom nem szélsőséges része jelenhet meg a konkrét esetre reagálva, szolidaritást vállalva, és elítélve az erőszakot.

KD: Ha az elkövető nem cigány lenne, akkor nyilván nem azzal lenne tele a média és a net, hogy magyar magyart ölt. Csak azért mert a feltételezett gyilkos történetesen cigány, egyedül ez érdekel mindenkit - az identitása egyéb aspektusai fel sem merülnek. Majd fogják ezt az egy identitását a sok közül, és ebből kiindulva a cigányság egészét teszik felelőssé egyetlen ember bűnéért. Annyit szeretnénk, hogy ez az egész arról szóljon, ami: egy szörnyű gyilkosságról. Magyarországon rengeteg nőt érint az erőszak: minden ötödik nőt bántalmaz a partnere, minden héten meghal valaki családon belüli erőszak nyomán. Európában nálunk az egyik legalacsonyabb a szexuális erőszak bejelentéseinek az aránya, és ha a szexuális erőszak áldozata mégis feljelentést tesz, eszméletlen megaláztatásnak, megszégyenítésnek, megkérdőjelezésnek és hibáztatásnak van kitéve. Ez a történet valójában erről szól, és azt szeretnénk elérni, hogy a többségi társadalom számára is erről, és ne a cigányozásról szóljon.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.