„Nem fogadjuk el azt a szerepet, amit szélsőségesek megpróbálnak ránk akasztani”

  • Iványi Zsófia
  • 2012. július 20.

Belpol

A Bándy Kata emlékére szervezett szombati virrasztás kezdeményezőivel a gyűlöletmentes tér fontosságáról, a nők elleni erőszakról és az elszabadult indulatokról beszélgettünk. Jónás Marianna és Karsay Dorottya – emberjogi aktivisták.

narancs.hu: Ti ketten kezdeményeztétek a megemlékezést, amihez azóta számos civil szervezet csatlakozott.

Karsay Dorottya: Igen, többek közt a NANE (Nők a Nőkért Együtt az Erőszak Ellen Egyesület), a Helsinki Bizottság, az X Kommunikációs Központ, a Patent (jogvédő egyesület), a Romaversitas, a Romani Design és a Méltóságot Mindenkinek Mozgalom. Kata szülei is csatlakoztak a kezdeményezéshez, és támogatásukról nyilatkozatot adtak ki, bár a virrasztáson nem szeretnének részt venni. Idáig több száz ember jelezte, hogy eljön szombaton a budapesti Szent István térre. Mi este 7-től éjfélig leszünk ott.

narancs.hu: Mi a megemlékezés célja, mit akartok üzenni vele?

Jónás Marianna: Az elsődleges cél az, hogy kifejezzük az együttérzésünket Kata családjával. A második az, hogy elítéljük a nők elleni erőszak minden formáját. A harmadik az, hogy megakadályozzuk, hogy etnikai színezetet adjanak ennek a gyilkosságnak. Onnantól kezdve, hogy nyilvánosságra került a feltételezett elkövető származása, elképesztő társadalmi gyűlöletkeltés vette kezdetét: úgy tűnik, a társadalmunk még nem érett meg arra, hogy helyén tudja kezelni, ha adott esetben roma az elkövető.

KD: Nagyon sokan a cigányság egészét azonosítják a gyilkossal, és ezzel kizárják az egész cigány közösséget a szolidaritásból és a nők elleni erőszakkal szembeni harcból.

narancs.hu: Nem tartotok attól, hogy egyesek szemében mosakodásnak tűnhet egy olyan megemlékezés, amelyen cigány szervezetek és roma emberek is részt vesznek?

JM: Abban az esetben lenne ez mosakodás, ha az egész cigányság kollektíve követte volna el a gyilkosságot. Ez a virrasztás azért van, vagy azért is van, hogy világossá tegyük: nem fogadjuk el azt a szerepet, amit szélsőségesek megpróbálnak ránk akasztani. Azt mondják, hogy nekünk nincs jogunk kifejezni a szolidaritásunkat, hogy mindnyájan vétkesek vagyunk, és ezzel azt is üzenik, hogy mi nem vagyunk magyarok – azt akarjuk, hogy legyen egy olyan tér, ahol nincs etnikai színezete ennek a gyilkosságnak, és ahol mi, cigányok is együtt érezhetünk a gyászoló családdal. A nőkkel szembeni erőszak ellen szolidaritásukat kifejező férfiaknak külön társadalmi mozgalma alakult – senkiben fel sem merül, hogy mosakodnának.

KD: Ezt a bűntényt nem egy cigány követte el egy nem cigány ellen, hanem egy férfi egy nő ellen. Ami most zajlik, az teljesen beleillik abba a borzasztóan veszélyes retorikába, ahogy a társadalmat a közbeszéd – és ebben a sajtónak is komoly szerepe van – egyre gyakrabban osztja fel magyarokra és cigányokra. Miután kiderült a feltételezett elkövető származása, el kezdett terjedni egy szörnyű fotó a Facebookon „magyar áldozat – gyilkos cigány” felirattal – az ilyen mérgező üzenetekre mondjuk azt, hogy „NEM!” a virrasztással.

narancs.hu: Szerintetek a mostani gyűlölethullám erősebb, mint ami például Olaszliszka vagy a Cozma-gyilkosság idején felcsapott?

JM: Önmagában veszélyes ezeknek az eseteknek a felfűzése egy logikai láncra. Nem azért történtek ezek a gyilkosságok, mert az elkövetők cigányok voltak. A virrasztás egyik legfontosabb célja pont az, hogy a gyűlölködés ne jusson el a végletekig. Hogy biztosítsunk egy olyan teret, ahol a társadalom nem szélsőséges része jelenhet meg a konkrét esetre reagálva, szolidaritást vállalva, és elítélve az erőszakot.

KD: Ha az elkövető nem cigány lenne, akkor nyilván nem azzal lenne tele a média és a net, hogy magyar magyart ölt. Csak azért mert a feltételezett gyilkos történetesen cigány, egyedül ez érdekel mindenkit - az identitása egyéb aspektusai fel sem merülnek. Majd fogják ezt az egy identitását a sok közül, és ebből kiindulva a cigányság egészét teszik felelőssé egyetlen ember bűnéért. Annyit szeretnénk, hogy ez az egész arról szóljon, ami: egy szörnyű gyilkosságról. Magyarországon rengeteg nőt érint az erőszak: minden ötödik nőt bántalmaz a partnere, minden héten meghal valaki családon belüli erőszak nyomán. Európában nálunk az egyik legalacsonyabb a szexuális erőszak bejelentéseinek az aránya, és ha a szexuális erőszak áldozata mégis feljelentést tesz, eszméletlen megaláztatásnak, megszégyenítésnek, megkérdőjelezésnek és hibáztatásnak van kitéve. Ez a történet valójában erről szól, és azt szeretnénk elérni, hogy a többségi társadalom számára is erről, és ne a cigányozásról szóljon.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.