Kulturális hírek

  • 1999. január 7.

Belpol

Még 1998Az amerikai mozik bevétele 1998-ban 9 százalékkal nőtt 1997-hez képest, s meghaladta a 6,8 milliárd dollárt. Két stúdió lépte át az 1 milliárd dolláros jegybevételi határt: a Walt Disneyhez tartozó Buena Vista (elsősorban az Armageddon révén) és a Viacomhoz tartozó Paramount (főként a Titanic jóvoltából).
Íme az USA legtöbb bevételt hozó tavalyi filmjei (a december 20-ig befolyt jegybevétel alapján; a Titanic nincs a listán, mert ´97-ben volt a premierje):

1. Armageddon: 201,6 millió dollár

2. Ryan közlegény megmentése: 190,4

3. Keresd a nőt!: 173,7

4. Dr. Dolittle: 144,1

5. The Waterboy: 140,9

6. Deep Impact: 140,5

7. Godzilla: 136

8. Rush Hour: 133

9. Lethal Weapon 4: 129,7

10. Truman Show 125,6

Az amerikai lemezpiacot 9,2 millió eladott példánnyal a Titanic zenéje uralta, mögötte a filmben is éneklő Celine Dion áll: Let´s Talk About Love, 4 millióval. Az USA-ban turnézó sztárok koncertbevételei alapján összeállított lista eleje pedig így fest:

1. Elton John: 46,2 millió dollár

2. Dave Matthews Band: 40,1

3. Celine Dion: 38,1

4. Yanni: 37,4

5. Garth Brooks: 37,2

6. Eric Clapton: 33,6

7. Shania Twain: 33,5

8. Janet Jackson: 33,1

9. George Strait: 33

10. Rolling Stones: 31,8

Az orosz film ma A 90-es évek orosz filmjeiből, többek között Hotyinyenko, Dosztal, Hrusztaljov, Bodrov és Sahnazarov alkotásaiból összeállított sorozatot vetítenek január 8-16. között a budapesti Puskin moziban. A rendezvény díszvendége Elem Klimov, akinek régebbi alkotásait is bemutatják.

Heroides Ovidius Hősnők levelei című művének nyomán készült a Sub Rosa Társulat Heroides című előadása, melyet az egyik szereplő, Schermann Márta rendezésében, Kiss Erzsi zenéjével mutatnak be a Műcsarnokban január 8-9-én.

Cseresznyéskert Hudi László rendezésében a Trafóban mutatta be a Mozgó Ház társulata Csehov drámájának sajátos olvasatát. Szó van róla, hogy a decemberi premiernek folytatása is lenne, de konkrét időpontot még nem tűztek ki. (Interjú a Trafóról: 42-43. oldal.)

Karácsonytól szilveszterig Göncz Árpád író, köztársasági elnök nyitja meg hazánk rendezvénysorozatát októberben a Frankfurti Nemzetközi Könyvvásáron. A magyar pavilon tervezésére kiírt építészeti pályázat nyertese Ferencz István, az ősszel kiírt, utolsó könyvpályázat zsűrije pedig mintegy 70 kiadványt ítélt támogatásra méltónak (lásd még: MaNcs, 1998. december 17.).

A Magyar Tudományos Akadémia tudományetikai bizottsága karácsonyi számunk lapzártája utáni döntése szerint Vörös Győző egyiptológus nem követett el etikai vétséget a Thot-hegyi ásatások, illetve azok eredményeinek közzététele során.

A tulajdonos ÁPV Rt. január 1-jével leváltotta Gombár Józsefet, a Mokép Rt. vezérigazgatóját, aki 25 éve állt a filmforgalmazással foglalkozó vállalat élén.

Nagy színház, nagy zűr Az UNESCO az ENSZ kulturális ügynöksége segítségével pénzfelhajtó kampányt indított a moszkvai Bolsoj Tyeatr színházért: 400 millió dollár kéne az épület felújítására. Ennek fele egy másik színpadot is magában foglaló színház építésére menne, másik fele pedig a főépület renoválására. Az UNESCO-projekt célja a figyelem felkeltése, ez ugyanis közvetlenül 5-10 millió dollárt hozhat. Moszkvában olyan hangok is hallatszanak, hogy a Bolsojnak nem csupán az épületét, hanem önmagát is rendbe kellene tennie, hogy repertoárja és előadásainak színvonala méltó legyen régi hírnevéhez.

Gyász 87 éves korában New Yorkban elhunyt Anatolij Ribakov orosz író. A 30-as években három évet száműzetésben Szibériában töltött, Százezer kilométer című regényéért 1950-ben Sztálin-díjat kapott, viszont világhírű regénye, Az Arbat gyermekei csak a gorbacsovi peresztrojka idején jelenhetett meg.

64 éves korában meghalt Johnny Moore, a legendás amerikai soulzenekar, a Drifters szólóénekese, akinek hangjához olyan slágerek fűződnek, mint az Under The Boardwalk vagy a Kissin´ In The Back Row Of The Movies.

52 éves korában meghalt Bryan MacLean gitáros, énekes, aki Arthur Leevel együtt állt a pszichedelikus éra egyik kultuszzenekara, a Love élén - 1967-es albumukat, a Forever Changest a korszak klasszikusai között tartják számon.

Francia mozi: visszacsúszás Miközben a francia filmekre fordított beruházások összege közel 4 milliárd frankra nőtt 1998-ban, s 180 filmet gyártottak (40-nel többet, mint 1996-ban), az utóbbi tíz év során a legalacsonyabb szintre esett ezek részesedése a hazai piacon: 1997-ben 34 százalék volt, 1998-ban 27-29 százalék várható az adatok összesítése után. A viszonylag alacsony költségvetésű filmek közül egyedül a nemzetközi díjakkal kitüntetett La vie revee des anges, Erick Zonca műve hozott komoly bevételt.

Cyberia

Ady a neten A Neumann-ház a hálózatra tette Ady Endre összes költeményét: a szavak alapján is kereshető verstenger, mely az Osiris Kiadó által kiadott kötet nyomán, a SiliconGraphics támogatásával vált hozzáférhetővé az interneten, a www.neumann-haz.hu címről közelíthető meg.

Soros-támogatás hálózati folyóiratoknak Külön támogatási programot indított a Soros Alapítvány olyan folyóiratok számára, melyek a jövőben kizárólag az interneten jelennének meg, s így hagyományos folyóirat-támogatást nem is igényelnének.

Halál a hackerekre Kínában halálra ítéltek két számítógépkalózt, aki betört egy bank számítógépes rendszerébe, és 260 ezer jüant (31 400 dollár) tulajdonított el. Egyikük könyvelőként dolgozott a bank egyik kirendeltségében, ahol fivérével együtt 16 fiktív számlát nyitottak, majd a bank egyik termináljába beépítettek egy kis készüléket, aminek segítségével pénzt tudtak átvezetni a számlákra.

Amerikai crackerek Irak ellen 24 hacker és cracker próbálkozott a legkülönfélébb módon bejutni az iraki kormányzat által üzemeltetett helyi hálózatokba. A Legions of the Underground csoport vezetője, Steve Stakton kijelentette: "Mi megtesszük azt, amit a kormányzat nem akar és nem tud megtenni." Irakban a számítógépes rendszerek igen elavultak, az ország nincs is rácsatlakozva a nyilvános internethálózatra, a csoport dialup segítségével próbál bejutni egy X.25-ös belső hálózatba.

AOL: 15 millió Az AOL előfizetőinek száma elérte a 15 milliós határt, s a cég részvényeinek árfolyama 55 százalékot emelkedett december 15. óta, amikor bejelentették, hogy Latin-Amerikára is kiterjesztik szolgáltatásaikat.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.