Lebontja a Parlament körüli kordont a Jobbik
Screen_Shot_2018-05-02_at_20.19.08.png

Lebontja a Parlament körüli kordont a Jobbik

  • narancs.hu
  • 2018. május 2.

Belpol

Orbán Viktor nyomába lépnének.

Megalakult a Jobbik új frakciója, és meg is hozták első döntésüket: lebontják a Parlament körüli kordont május 8-án, az új Országgyűlés megalakulásának napján. „Meggyőződésünk, hogy a nemzet főteréről nem lehet kirekeszteni a magyar embereket, a kormányellenes tüntetőket sem” – írták Facebook-oldalukon. Ezt egy videón jelentik be, melynek érdekessége, hogy a minden tisztségéről lemondott Vona Gábor is ott áll a jobbikos képviselők között.

Az alakuló ülés napjára ugyanis a választások utáni megatüntetések szervezői demonstrációt jelentettek be a Kossuth térre. A demonstráció bejelentése után azonban a „védett személyek, az országgyűlési képviselők, a diplomáciai küldöttségek és más külföldi védett személyek szabad mozgása érdekében” az országgyűlési őrség úgy döntött, kordonokkal teljesen lezárják a teret. A tüntetést eredetileg ugyan délután 5-re hirdették meg – ekkorra már ismét szabad lesz a tér –, de később a szervezők úgy döntöttek, előbbre hozzák a tüntetés időpontját.

Emlékeztes, hogy Kossuth téri kordont utoljára Orbán Viktor vezetésével a Fidesz bontott, még 2007-ben, méghozzá a szólásszabadság védelmében. Akkor az őszödi beszédet követő zavargások, majd permanens Kossuth téri tüntetések miatt zárta le a rendőrség a teret.

„Ez egy polgári engedetlenségi mozgalom. Szerintünk alkotmánysértő az a rendelet, amit a rendőrség kibocsátott. (Mármint a kordon felállításáról – a szerk.) Ez demokráciában, tizen-egynéhány évvel a rendszerváltás után elfogadhatatlan. Láthatóan a kormányzat tehetetlen vagy nem is akar semmit sem tenni. Inkább úgy látom, hogy a rendőrséget támogatja, meg az alkotmánysértéseket próbálja fedezni. Ez így nem maradhat, ilyenkor marad a polgári engedetlenség. Az azt jelenti, hogy tudjuk, hogy mit teszünk, és vállaljuk mindennek minden szükséges jogi következményét” – mondta Orbán Viktor 2007 februárjában.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.