„Lesz helyettük más” - L. Simon László a budai Várról

  • Hamvay Péter
  • 2015. április 26.

Belpol

A Miniszterelnökség államtitkárának nem tetszik a múzeumi negyed, és inkább a Várban hagyná a Nemzeti Galériát, de nem ott, ahol most van; a köztársasági elnököt pedig az egykori Munkásmozgalmi Múzeumba költöztetné. Hogy mi lesz az újra felépítendő Lovardában és az őrség épületében, nos, ezekhez a gombokhoz még varrják a kabátot.

Magyar Narancs: Mielőtt a Budavári Palotáról beszélünk, nézzük, hogy sikerült – ahogy a miniszterelnök fogalmazott – a főpróba, a Várkert Bazár! Egy év alatt mennyi állami és pályázati pénzt költöttek az üzemeltetésre? Megkérdeztem a Várgondnokságtól is, de ők nem adtak választ.

L. Simon László: Az új térszint alatti rendezvényterem kiválóan működik, a miniszterelnöki évértékelő beszédnek is nehéz volt időpontot találni. Természetesen a Miniszterelnökség vagy más állami intézmény is fizet bérleti díjat a használatáért.

MN: Állami megrendelésekkel látják el elsősorban?

LSL: Számos piaci bérlőnk is van.

MN: De a piac nem tartja el a komplexumot?

LSL: Egy sok ezer négyzetméternyi kiállítótérből, közparkból és kiszolgáló helyiségekből álló, jórészt műemlék épületegyüttesről van szó. Senki sem várja, hogy tisztán piaci alapon működjön úgy, hogy a saját kiállításokat és egyéb rendezvényeket is finanszírozni lehessen a bevételeiből. Ez az első teljes éve a Várkert Bazárnak. Természetesen a működési költségeihez is hozzájárul az állam, miközben komoly piaci bevételeket is elvárunk a működtető Várgondnokságtól.

MN: Pontosan mekkora támogatási összegről van szó?

LSL: Tavaly és idén 174 millió forintot kapott a Várgondnokság az éves működésére, amiből nemcsak a Várkert Bazár fenntartását, hanem a budai Vár karbantartását, illetve a Nemzeti Galéria és a Sándor-palota hidegenergia-ellátását is fedeznie kellett.

MN: Mit gondol a kiállítóterek funkcionalitásáról?

LSL: A kiállítóterek valóban csak megszorításokkal alkalmasak erre a célra, de ezzel tisztában voltunk kezdetben is, hiszen tudtuk, hogy azok eredetileg lakásoknak épültek. Ennek ellenére az északi palotában öt hete nyílt Csók István-kiállítás látogatószáma mára meghaladja a nyolcezret, csak az elmúlt hétvégén 1060-an vettek belépőjegyet. Ezek nem rossz számok, különösen, hogy a Nemzeti Múzeum tavalyi, Szent István lovagjai című időszaki kiállítására a tervezett 15 ezerhez képest mindösszesen 1620-an váltottak belépőjegyet.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

MN: Más múzeumok évi néhány millióból rendeznek kiállításokat. A Csók-kiállítás félig-meddig kész, mégis 23 milliót adott rá a Nemzeti Kulturális Alap (NKA). A déli palotában pedig még ennyi sem történt egy év alatt.

LSL: Hasonló időszaki kiállításokra a nagy múzeumaink ennél sokkal többet költenek. Ebben az esetben azonban nem egy múzeum csinált kiállítást, hanem az épület fenntartója rendelt meg egy tárlatot, aminek azért mások a költségei. A 23 milliót pedig nemcsak a kiállításra költötte a Várgondnokság, hanem kommunikációra is, hiszen vitathatatlan, hogy a Csók-kiállításnak otthont adó Testőrpalotát is be kell még vezetni a kulturális köztudatba. Nem igaz, hogy ez egy félig-meddig kész kiállítás volt, egy új térben kiállított, újragondolt tárlat, ahol több olyan festmény is van, amit régen láthatott a közönség. A déli palotában egy év alatt például öt kiállítást rendeztek. Az viszont tény, hogy a XX. Század Intézet tavaly őszre ígérte az első világháborús kiállítást, de megcsúsztak. Jelenleg májusra tervezik a nyitást.

MN: Amit Schmidt Mária 300 millió forintból valósít meg, legalábbis az első ütemét. Egy komplett múzeum kap ennyi állami támogatást egy évre.

LSL: A Szépművészeti Múzeum több időszaki kiállítása is kapott ilyen nagyságrendű támogatást, s ennek örülni kell. De fordítsuk meg a dolgot! Hol van olyan nagy kiállítótér, ahol hasonló kiállításokat lehet rendezni?

MN: Kevés ilyen tér van, de erre a célra tart fenn az állam múzeumokat. Történeti kiállítást ott lehet rendezni, ahol a műtárgyak és a szakemberek vannak, a Nemzeti Múzeumban, a Hadtörténeti Múzeumban, a Budapesti Történeti Múzeumban (BTM)…

LSL: De igazán nagy időszaki kiállítóhellyel egyik sem rendelkezik. Épp ezért hadakoztam annak idején, hogy ne kerüljön állandó kiállítás a Várkert Bazárba, mert szükség van egy ilyen profilú intézményre a fővárosban.

MN: A rendezvénytér és a kiállítótér mellett vannak üzleti hasznosítású terek is a Várkert Bazárban, de egy év alatt csak egy CBA-t sikerült megnyitni.

LSL: Most írtuk ki egy cukrászdára és egy étteremre a hasznosítási pályázatot.

MN: Rendben van, nem teljesen üres a Várkert Bazár, de emellett még felújították a Honvéd Főparancsnokság épületét, aminek a funkcióját szintén elmulasztották kitalálni. Volt ott egy Zsolnay-kiállítás, mióta az januárban bezárt, még a Várgondnokság honlapján sem szerepel. Mi lesz vele?

LSL: A Honvéd Főparancsnokságot azért újítottuk fel nagyjából 900 millió forintért, hogy ne dőljön össze, és ne éktelenkedjen a rom a Vár közepén. Eredeti formájában állítottuk helyre a főlépcsőt, a többinél viszont a nyers téglafelület maradt, mert még nem dőlt el, mi lesz az épület sorsa. Ez szorosan összefügg a palota felújításával, így természetes, hogy vita folyik a jövőbeli funkciójáról. A Zsolnay-kiállítás viszonylag jó látogatottságot produkált, de nagy tanulsága, hogy míg a Várkert Bazár egy brand lett, részben a sajtóbeli mizériának is köszönhetően, addig a Honvéd Főparancsnokság nem az.

MN: Azért is firtatom mindezt, mert a Budavári Palota közvetlen közelében eddig a két fenti épület újult meg, és egyiknek sem sikerült igazán megnyugtató funkciót kitalálni. Jó volna tudni, milyen célt szolgál majd az újabb két épület, a teljesen elpusztult Főőrség és a Lovarda, amelyekre összesen 5,5 milliárd forintot szán a kormány.

LSL: A Főőrség esetében három funkcióval számolunk. Egyrészt ez lehet a palota turisztikai bejárata, illetve a vármúzeum egyik kijárata. Ugyanis amellett, hogy amit csak lehet, visszaállítunk a hauszmanni terekből, folytatjuk azt a munkát, amivel ismét felszínre hozzuk mindazt, ami feltárható és megmutatható a palota középkori részeiből. A száraz­árok és az Oroszlános udvar feltárásával újabb középkori emlékek lesznek majd bemutathatók. Ezeket a föld alatti tereket a Főőrség épületéből is megközelíthetnénk majd, és innen folytathatnánk az utunkat a mai Budapesti Történeti Múzeum királypincéjében látható többi középkori helyiség felé. Így tehát térben és időben végigjárható lenne a palota a középkortól a századfordulóig.

MN: Remek ötlet, de ehhez nem kell feltétlenül a Főőrség épülete.

LSL: Mindenesetre logikus kezdő- vagy végpontja lehetne a várlátogatásnak, de elképzelhető, hogy a palota történetéhez kapcsolódó kiállítások lesznek itt, illetve a díszőrség központja lesz.

MN: Ha lesz díszőrség, akkor ezek szerint lesz közjogi funkció is a palotában.

LSL: Nem feltétlenül, a díszőrségnek elsősorban turisztikai szerepe lenne. Olyan őrséget tervezünk, amely nem osztja meg a széles közvéleményt.

MN: A díszőrök felsétálnak majd a Várba, de a lovak hogy kerülnek a Lovardába? Vagy felépítik a Szent György téri istállókat is?

LSL: Nem. Ez a kisebb logisztikai probléma megoldódik akkor, ha ismét megnyitjuk az Ybl által épített átjárókat, amiket az Országos Széchényi Könyvtár raktártornyai miatt falaztak el. A Lovarda kis épület, nem arra való, hogy több százan vagy ezren lovasbemutatókat nézzenek ott, ezért van vita köztem és az építészek között arról, hogy a funkcionalitás kedvéért megtoldjuk-e egy kortárs elemmel a Hauszmann által tervezett épületet. Én nem szeretném.

MN: Az udvar néhány előkelőjére méretezett Lovardát hogyan lehet gazdaságosan üzemeltetni?

LSL: Számos, a magyar lovas hagyományokban járatos szakértőt felkértünk, hogy segítsenek kitalálni a Lovarda programját. A munkatársaim éppen a héten jártak Bécsben konzultálni a Burg vezető munkatársaival az ő hasznosítási tapasztalataikról. A létrejövő gyönyörű tér egyébként kiválóan alkalmas lehet kiállításokra és rendezvényekre is.

MN: Csak én érzem, hogy a két épület esetében sincs valóságos koncepció, csupán varrják a gombhoz a kabátot?

LSL: Ezt igen rosszul érzékeli. Az alapkoncepció az, hogy helyreállítsuk a palota külső vizuális egységét, ehhez pedig az említett két épület elengedhetetlen. Azon dolgozunk, hogy ezeket megtöltsük olyan turisztikai funkcióval, ami részben visszahozza a ráköltött pénzt. Nem l’art pour l’art építkezünk, eszünkbe se jut például a Szent György tér épületeit, mondjuk, a Teleki-palotát visszaépíteni.

MN: Pedig korábban ez is felmerült. Beépítik a Szent György tér nyugati térfalát?

LSL: Én ezt a megoldást pártolom.

MN: Eddig senki nem merte, pedig így csonka a tér.

LSL: Szerintem is. Van egy kiváló koncepció az asztalomon, ami kicsit historizáló, ugyanakkor modern.

MN: Ki készítette?

LSL: Az most mellékes.

MN: Eszerint nem is lesz pályázat az „ország főterére”?

LSL: Számos terv készült eddig is. Most például ötletpályázatot írunk ki ifjú mérnököknek, egyetemistáknak…

MN: ...aztán felépít valamit Zoboki Gábor?

LSL: Nem értem a kérdést. Egyébként olyasmiről beszélünk, ami legfeljebb tíz év múlva lesz aktuális.

MN: Jó, térjünk át a palotára! A Budavári Palotában, annak hauszmanni formájában folyamatosan csak Horthy Miklós lakott. Így az önök által rekonstruálni óhajtott palota közjogi szempontból sokak számára joggal a Horthy-korszakot jeleníti meg, ami Magyarország háborúba sodródásához, a holokauszthoz és például a palota pusztulásához is vezetett. Ez ellenérzéseket kelthet sokakban, akik veszélyes múltba fordulásként értelmezik a palota rekonstrukcióját.

LSL: Egy jóval Horthy előtt felépített épületnek mi köze van a vészkorszakhoz?

MN: Ott működött az a politikai kurzus, amely felelős a vészkorszakért. A dualizmus korában felépült hauszmanni palota remek épület, viszont Horthy előtt csak szimbolikus közjogi funkciója volt. Nem azokat a termeket akarják most elképesztő összegekért rekonstruálni, ahol a magyar királyság fontos eseményei történtek az évszázadok alatt. Ezekben a termekben legfeljebb arisztokrata bálok voltak.

LSL: A parlamentben is ott működött a Horthy-kurzus és a kommunista diktatúra bábparlamentje. Ma mégis a demokrácia egyik szimbóluma. Hauszmann korában nemzeti ügy volt a palota építése, a magyar állampolgárok pénzéből készült el, nem a királyéból. Nekünk, pontosabban az elődeinknek volt fontos, és nem a végét járó dinasztiának. Egyébként ön szerint mit kellene csinálni vele, hagyni, hogy összedőljön?

MN: Például hagyni és felújítani az ott működő kulturális intézményeket.

LSL: De hiszen hagyjuk őket!

MN: A Nemzeti Galéria biztosan kiköltözik, és a tervek szerint az Országos Széchényi Könyvtár is.

LSL: De lesznek helyettük más kulturális intézmények. A Nemzeti Galéria tereiből egy múzeum jön létre, ahol a hauszmanni enteriőröket is rekonstruáljuk. Ezeket a tereket alkalmanként az állam igénybe veszi majd protokolláris célokra – mint az a világ számos országában bevett gyakorlat. Az OSZK épületében pedig helyreállítjuk az egykori díszlépcsőházat, kibontjuk az udvarokat, és kiállítótereket alakítunk ki, amelyeket várhatóan a BTM fog hasznosítani.

MN: A BTM állandó kiállítása a hetvenes évekből való. Hardvereket építünk csillagászati összegért, a szoftverfejlesztésre pedig egy fillért sem költünk. Az OSZK esetében, úgy tudom, felvetődött, hogy a helyén marad. Hiszen a digitalizáció felgyorsításával a raktáraknak nem kell feltétlenül azonos épületben lenniük a könyvtárral.

LSL: Valóban felvetődött, és én támogattam is volna ezt az ötletet. De kiderült, hogy a felújítás során gyakorlatilag ki kell költöztetni az egész könyvtárat. Így egyszerűbb, ha a magyar történelemben először építünk egy olyan nemzeti könyvtárat, amit kifejezetten erre a célra terveztek.

MN: A Nemzeti Galéria által használt dunai épületekből mennyi állítható helyre?

LSL: A külsőt teljes egészében helyre szeretnénk állítani.

MN: A kupolát is?

LSL: Építészetileg valóban ez a legnagyobb kérdés.

MN: Pedig úgy tudom, a miniszterelnök is akceptálja...

LSL: A miniszterelnök úr is roppant óvatos ez ügyben. Meg kell vizsgálni, hogy a C épület szerkezetét nem veszélyezteti-e a kupola újjáépítése, és hogy mennyibe kerül mindez.

MN: A kupola ugyanis a teljes C épület átalakításával is járhat...

LSL: Erre keresünk választ jelenleg. Hangsúlyozom, csak olyasmit állítunk helyre, amit hitelesen tehetünk. A trónteremnek például a hatvanas évekbeli műemléki helyreállítási tervei is megvannak. Ebben a kormányzati ciklusban a BTM épületében egykor volt Szent István-terem rekonstrukciója megtörténik. Azért pont ez, mert ez egy jól dokumentált, mindössze 70 négyzetméteres, belátható költségvetésű projekt.

MN: Úgy nyilatkozott nemrég, hogy 98 százalékban kulturális funkciót kap majd a palota. A maradék 2 százalékba belefér a köztársasági elnök beköltözése? Egy korábbi koncepció az A épületben ezzel számolt, ahol a háború előtt is hivatalok voltak.

LSL: Szóval ön támogatja, hogy beköltözzön a köztársasági elnök a palotába?

MN: Én csak kérdezek.

LSL: Valóban volt ilyen felvetés, és nem idegen tőlem a gondolat.

MN: A miniszterelnök pedig a számára felújított karmelita kolostorból a Sándor-palotába költözik? Ésszerű gondolat újabb hivatalokat telepíteni a Várba? Nem hiszem, hogy Orbán Viktor siklóval megy fel majd a munkahelyé­re, mint Károlyi Gyula gróf tette.

LSL: Szerintem ésszerű.

MN: Mennyi lesz a végső számla?

LSL: Egy olyan tervről van szó, amely minimum tíz év alatt valósulhat meg. Felelőtlenség lenne pontos számokat mondani, de az kétségtelen, hogy legalább 100 milliárd körüli összegről beszélhetünk.

MN: Adódik a kérdés, nem lenne máshol jobb helye ennek a pénznek?

LSL: Nem az a kérdés, hogy utat építsünk, szegénységellenes politikát folytassunk vagy műemlékeket állítsunk helyre: mindenre kell, hogy jusson pénz. A Hauszmann-terv egy bő évtizedes projekt.

MN: Rengeteg üres épület van és lesz a Várban, számolnak azokkal is a palota új funkcióinak kialakításánál? Az MTA feladja a mai Zenetudományi Intézetnek helyet adó Erdődy-palotát és az Országház utca és az Úri utca közötti több tízezer négyzetméternyi épületet, ahol egykor országgyűlések voltak. Mi lesz ezekkel?

LSL: Az Erdődy-palota az MTA tulajdonában van, ők döntenek róla. Ha netalántán az Akadémia eladná, és állami tulajdonba kerülne, akkor kell erről beszélni. Most még korai ezen vitázni.

MN: Korai? Hiszen jövőre elkészül az MTA Kutatóháza, és oda költöznek az eddig a Várban székelő intézetek. Ha az állam gondos gazda lett volna, nem adja ajándékba az Akadémiának az új épületet, hanem a várbeli ingatlanokat kéri cserébe.

LSL: Én nem sajnálom a magyar tudóstársadalomtól az állami segítséget. De mondok egy másik példát: a Táncsics-börtönt most vettük birtokba, a következő egy-két év azzal telik, hogy a régészek feltárják az épület udvarát. Egyelőre ennyit látunk. Hogyan tudnék egy 2016-ban esetleg megvásárolandó épületről nyilatkozni?

MN: Pedig ezek a döntések összefüggnek egymással, ahogy az épülő múzeumi negyednek is hatása van a Várra. Ott is sok a bizonytalanság, és ön nem rejti véka alá, hogy nem mindenben ért egyet a projekttel.

LSL: Én a kormány határozatait fegyelmezetten végrehajtom. Az igaz, hogy személy szerint szívesebben látnék néhány tervezett múzeumot üresen álló ingatlanokban vagy barnamezős beruházás keretében revitalizált területen, mint a Városliget zöldjében. A Liget Budapest projektnek vannak kiváló elemei, például az építészetileg izgalmas tervvel rendelkező Magyar Zene Háza, ami remélhetőleg a Bartók-kultuszt fogja szolgálni. A múzeumok építésén túl én elsősorban az állatkert fejlesztését emelem ki: a pannon ősparkot befogadó biodóm építését 25 milliárddal támogatja a kormány. Mindenképpen kell új Néprajzi Múzeum is, de nem biztos, hogy azt a Ligetben kell felépíteni. A Fotográfiai Múzeum és az Építészeti Múzeum két kockája pedig nekem nem tetszik, ráadásul ezeket az intézményeket könnyen el lehetne helyezni meglevő épületekbe.

MN: Úgy tudom, a miniszterelnöknek sem tetszettek…

LSL: Ezt tőle kell megkérdezni, mindenesetre én tiszteletben tartom a véleményét.

MN: Felülírja a kormány a nemzetközi tervpályázat eredményét?

LSL: Nem tudom. Én abban vagyok elkötelezett, hogy új múzeumok épüljenek. Százszor jobb, ha a Városligetben épülnek új múzeumok, mint ha sehol.

MN: Zoboki Gábor, akinek állítólag nagy szava van a Várral kapcsolatban, azt mondja, a Nemzeti Galéria új épülete épüljön fel a Szent György téren. Ön mit gondol erről?

LSL: Nem rossz ötlet.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.