Lezárna a kormányhivatal egy vasúti átjárót, a polgármester aláírásgyűjtésbe fogott, hogy megakadályozza

Belpol

Az észak-pesti agglomerációban lévő Csörögöt gyakorlatilag elvágnák attól, hogy lakosai Vác felé vegyék az irányt. A vasúti átjáróval tényleg vannak gondok, de lezárása oda vezethet, hogy a településről egy másik úton kikanyarodók szabálytalanul próbáljanak kijutni a főútra. Az önkormányzat tiltakozik. 

Csörög a Váci kistérségében található, közel kétezren lakják. A település közigazgatási területét kettészeli a Gödöllői út, amellyel párhuzamosan a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonal sínpárja húzódik. A település déli részén lakók jelenleg két útvonal között választhatnak, ha ki akarnak fordulni a forgalmas útra, mindkétszer vasúti átjárón kell áthaladni. Márpedig valószínűleg sokan járnak erre, a településről kivezető Komáromi úton át a Gödöllői út felé, ugyanis így lehet eljutni az M2-es autóúthoz, így Vác irányába, de a Gödöllői út vezet Veresegyházon át Gödöllőre és Budapestre is (ahova másképpen szintén az M2-esen mehetnek a csörögiek; mindez térképen cikkünkben lejjebb görgetve látható).

A szóban forgó vasúti átjáró Csörög északnyugati felén, a Gödöllői és a Komáromi utca torkolatánál található. Ha nem jön a vonat, akkor át kell hajtani a síneken, és adott esetben hosszú perceket kell várni, amíg ki tud kanyarodni az autós a Gödöllői útra: az agglomerációs közlekedés velejárója a reggeli nagy forgalom, amikor több ezer, tízezer autó halad végig a főváros környéki útszakaszokon. Egy nagyobb autó pedig nem tud megállni, ugyanis belóg a sínekre. Volt is itt baleset, legutóbb 2022 áprilisában. 

„Megkaptuk a határozatát a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak, miszerint úgy döntöttek, hogy le kell zárni, mert életveszélyes az átjáró” – mondta Szorcsik József a csörögi önkormányzat Facebook-oldalán közzétett videóban még a múlt héten. A polgármester szerint ez életszerűtlen, és hátránnyal jár a település számára.

„Egy éve kanosszát járok hivatalra, minisztériumról járva, hogy az igazunkat, amelyeket összegyűjtöttem, be tudjam mutatni. Minden szerv elismerte az igazunkat. Azonban sajnos van, amikor a bürökrácia felülírja a józanságot”

– mondta Szorcsik hozzátéve: „Nem engedjük, nem akarjuk engedni, hogy egy hatalmas gócpont alakuljon ki a másik vasúti átjáróban.” 

Tiltakozás

Pár nappal később a polgármester már arról adott ki közleményt, hogy a kormányhivatal döntése felelősséghárítás. „Az 1970-es évek eleje óta (vagy talán még régebb óta) üzemelő vasúti átjáró ez idáig hivatalosan problémamentes volt, hiszen egy hivatalos szerv sem foglalkozott a fejlesztésével, sem a lezárásával. Most már 2024-ben akkora forgalmat bonyolít le és az egyetlen szabályos kijárási lehetőség Vác és az M2-es felé, hogy a lezárása hatalmas problémahalmazt generálna és valószínűsíthetően a döntést meghozók – amit többször is jeleztem feléjük – nem járták körültekintően körbe az esetet gyakorlati szempontból.”

A tájékoztatás szerint március 31-ig az önkormányzat költségvetésének terhére le kell zárni az átjárót. Ennek elkerülése érdekében az önkormányzat aláírásgyűjtést kezdeményez. 

A kormányhivatal aggályai nem tűnnek alaptalannak, ezzel együtt értelemszerűen komoly nehézséget okozhat a csörögieknek, ha a két átjáróból az egyiket lezárják. 

A lámpás kereszteződés lehetne a megoldás

„Egylőre nem sikerült megegyezésre jutni” – mondja Szorcsik József a Narancs.hu-nak. A lezárás után a kormányhivatal csak a befelé forgalmat engedélyezné az átjárónal, ami a polgármester szerint nagyobb baleseti kockázatot hordoz magában: a másik lehetséges kijáratnál csak a jobbra kanyarodás engedélyezett (Vácrátót irányába), ezért szabálytalanságra késztetné a Vác felé tartó sofőröket a lezárás ezen az útszakaszon. Sződ felé lehetne még kerülni, de az arra vezető út igen kátyús, és nem lenne méltányos „napi 1500 autót ráterhelni a falura”, nem beszélve az időveszteségről, megtett kilométerről, elpazarolt üzemanyagról. 

A polgármester korábban próbált a Magyar Közúttal, az Építési és Közlekedési Minisztériummal is egyezkedni, szakembereket bevonni, és állítása szerint mindenhol készségesen segítettek, de „a jogszabályokat nem tudják felülírni”. Rétvári Bence országgyűlési képviselővel is többször egyeztetett, aki támogatta a polgármestert. 

Szorcsik elismerte, hogy történtek balesetek az átkelőnél, de az elsődleges indoka a lezárásnak nem ez, hanem az, hogy a Gödöllői út és a vasúti sínpár közötti távolság nem megfelelő, egy hosszabb autó így belóg a sínre. Ezen egyébként lehetne változtatni: a vonal fejlesztésével és a Gödöllői út kiszélesítésével az átjáró lámpás kereszteződéssé alakulna, ami megoldaná a problémát. 

Csörög polgármesterétől megtudtuk, hogy tájékoztatta az aláírásgyűjtésről a kormányhivatalt, illetve arról is, hogy a helyiek demonstrációt szerveznek. A hivatal ezt tudomásul vette. 

 
Szorcsik József polgármester a szociális tüzelőanyag-programról tartott sajtótájékoztatón a Pest megyei Csörögön 2022. december 12-én
Fotó: MTI/Kovács Anikó

 Lapunk is megkereste a kormányhivatalt, valamint a MÁV-ot is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. 

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódás és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?