Lezárna a kormányhivatal egy vasúti átjárót, a polgármester aláírásgyűjtésbe fogott, hogy megakadályozza

Belpol

Az észak-pesti agglomerációban lévő Csörögöt gyakorlatilag elvágnák attól, hogy lakosai Vác felé vegyék az irányt. A vasúti átjáróval tényleg vannak gondok, de lezárása oda vezethet, hogy a településről egy másik úton kikanyarodók szabálytalanul próbáljanak kijutni a főútra. Az önkormányzat tiltakozik. 

Csörög a Váci kistérségében található, közel kétezren lakják. A település közigazgatási területét kettészeli a Gödöllői út, amellyel párhuzamosan a Budapest–Veresegyház–Vác vasútvonal sínpárja húzódik. A település déli részén lakók jelenleg két útvonal között választhatnak, ha ki akarnak fordulni a forgalmas útra, mindkétszer vasúti átjárón kell áthaladni. Márpedig valószínűleg sokan járnak erre, a településről kivezető Komáromi úton át a Gödöllői út felé, ugyanis így lehet eljutni az M2-es autóúthoz, így Vác irányába, de a Gödöllői út vezet Veresegyházon át Gödöllőre és Budapestre is (ahova másképpen szintén az M2-esen mehetnek a csörögiek; mindez térképen cikkünkben lejjebb görgetve látható).

A szóban forgó vasúti átjáró Csörög északnyugati felén, a Gödöllői és a Komáromi utca torkolatánál található. Ha nem jön a vonat, akkor át kell hajtani a síneken, és adott esetben hosszú perceket kell várni, amíg ki tud kanyarodni az autós a Gödöllői útra: az agglomerációs közlekedés velejárója a reggeli nagy forgalom, amikor több ezer, tízezer autó halad végig a főváros környéki útszakaszokon. Egy nagyobb autó pedig nem tud megállni, ugyanis belóg a sínekre. Volt is itt baleset, legutóbb 2022 áprilisában. 

„Megkaptuk a határozatát a Pest Vármegyei Kormányhivatalnak, miszerint úgy döntöttek, hogy le kell zárni, mert életveszélyes az átjáró” – mondta Szorcsik József a csörögi önkormányzat Facebook-oldalán közzétett videóban még a múlt héten. A polgármester szerint ez életszerűtlen, és hátránnyal jár a település számára.

„Egy éve kanosszát járok hivatalra, minisztériumról járva, hogy az igazunkat, amelyeket összegyűjtöttem, be tudjam mutatni. Minden szerv elismerte az igazunkat. Azonban sajnos van, amikor a bürökrácia felülírja a józanságot”

– mondta Szorcsik hozzátéve: „Nem engedjük, nem akarjuk engedni, hogy egy hatalmas gócpont alakuljon ki a másik vasúti átjáróban.” 

Tiltakozás

Pár nappal később a polgármester már arról adott ki közleményt, hogy a kormányhivatal döntése felelősséghárítás. „Az 1970-es évek eleje óta (vagy talán még régebb óta) üzemelő vasúti átjáró ez idáig hivatalosan problémamentes volt, hiszen egy hivatalos szerv sem foglalkozott a fejlesztésével, sem a lezárásával. Most már 2024-ben akkora forgalmat bonyolít le és az egyetlen szabályos kijárási lehetőség Vác és az M2-es felé, hogy a lezárása hatalmas problémahalmazt generálna és valószínűsíthetően a döntést meghozók – amit többször is jeleztem feléjük – nem járták körültekintően körbe az esetet gyakorlati szempontból.”

A tájékoztatás szerint március 31-ig az önkormányzat költségvetésének terhére le kell zárni az átjárót. Ennek elkerülése érdekében az önkormányzat aláírásgyűjtést kezdeményez. 

A kormányhivatal aggályai nem tűnnek alaptalannak, ezzel együtt értelemszerűen komoly nehézséget okozhat a csörögieknek, ha a két átjáróból az egyiket lezárják. 

A lámpás kereszteződés lehetne a megoldás

„Egylőre nem sikerült megegyezésre jutni” – mondja Szorcsik József a Narancs.hu-nak. A lezárás után a kormányhivatal csak a befelé forgalmat engedélyezné az átjárónal, ami a polgármester szerint nagyobb baleseti kockázatot hordoz magában: a másik lehetséges kijáratnál csak a jobbra kanyarodás engedélyezett (Vácrátót irányába), ezért szabálytalanságra késztetné a Vác felé tartó sofőröket a lezárás ezen az útszakaszon. Sződ felé lehetne még kerülni, de az arra vezető út igen kátyús, és nem lenne méltányos „napi 1500 autót ráterhelni a falura”, nem beszélve az időveszteségről, megtett kilométerről, elpazarolt üzemanyagról. 

A polgármester korábban próbált a Magyar Közúttal, az Építési és Közlekedési Minisztériummal is egyezkedni, szakembereket bevonni, és állítása szerint mindenhol készségesen segítettek, de „a jogszabályokat nem tudják felülírni”. Rétvári Bence országgyűlési képviselővel is többször egyeztetett, aki támogatta a polgármestert. 

Szorcsik elismerte, hogy történtek balesetek az átkelőnél, de az elsődleges indoka a lezárásnak nem ez, hanem az, hogy a Gödöllői út és a vasúti sínpár közötti távolság nem megfelelő, egy hosszabb autó így belóg a sínre. Ezen egyébként lehetne változtatni: a vonal fejlesztésével és a Gödöllői út kiszélesítésével az átjáró lámpás kereszteződéssé alakulna, ami megoldaná a problémát. 

Csörög polgármesterétől megtudtuk, hogy tájékoztatta az aláírásgyűjtésről a kormányhivatalt, illetve arról is, hogy a helyiek demonstrációt szerveznek. A hivatal ezt tudomásul vette. 

 
Szorcsik József polgármester a szociális tüzelőanyag-programról tartott sajtótájékoztatón a Pest megyei Csörögön 2022. december 12-én
Fotó: MTI/Kovács Anikó

 Lapunk is megkereste a kormányhivatalt, valamint a MÁV-ot is, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.