Lobbitörvény a gyakorlatban: Működési zavarok

  • M. L. F.
  • 2007. január 25.

Belpol

A hivatalos nyilvántartás szerint a tavaly elfogadott törvény hatálybalépése óta Magyarországon nem zajlik érdemi lobbitevékenység. Az igazi nagyágyúk illegálisan környékezik meg a hivatalnokokat, a hon- és városatyákat, vagy a törvény hatálya alá nem tartozó társadalmi, érdekvédelmi szervezetek, kamarák mögé bújva érvényesítik megbízóik érdekeit.

A tavaly februárban elfogadott törvény (2006. évi XLIX.) értelmében szeptember 1-jétől csak azok a lobbisták űzhetik a szakmát, akik regisztráltatják magukat a Központi Igazságügyi Hivatalnál (KIH), illetve kiváltják a különféle hivatalokban, a parlamentben, az önkormányzatoknál felmutatandó fényképes igazolványt (részletesen lásd: Akadálymentesítés, Magyar Narancs, 2006. augusztus 31.). Ha az érdekérvényesítő figyelmen kívül hagyja az előírásokat, attól függően, hogy éppen hol lobbizik, húsztól ötvenmillió forintig terjedő bírságra számíthat, a KIH pedig egy évig nem veheti nyilvántartásba a renitens lobbistát.

A törvény előkészítése öt évig tartott, közben a szakma nagyágyúi jelentős erőfeszítéseket tettek, hogy az érdekeiket figyelembe vevő jogszabály szülessen. Az Országgyűlés Civil Irodája 2005-ben két ízben is konferenciára invitálta a képviselőket és a lobbistákat, ahol a professzió főiskolai, egyetemi oktatói értékelték a készülő tervezetet. A parlamenti vita során 49 módosító csiszolta a szöveget, több képviselő indítványából pedig kiviláglik, hogy a beadott javaslatot valamely lobbicég szakértője tollba mondta neki.

Ezek alapján arra lehetett számítani, hogy szeptemberben a szervezetek és a lobbisták sorban állnak majd a KIH előtt, hogy minél hamarabb nyilvántartásba vegyék őket, és végre törvényes keretek között fejthessék ki tevékenységüket.

Úgy tűnik, a kilátásba helyezett súlyos szankciók ellenére a magyar lobbiszakma java inkább az illegális utat választotta: január közepén az igazságügyi hivatal honlapján mindössze tizenöt nyilvántartásba vett szervezetet és nyolcvanhat lobbistát találtunk. Ennél lesújtóbb a tavalyi harmadik negyedéves beszámolók listája, amiből kiderül, hogy a szeptemberben regisztráltak közül senki nem végzett érdemi munkát, tehát az első hónapban elvileg semmiféle lobbizás nem zajlott Magyarországon. Bár január 31. a leadási határidő, már most látható, hogy az utolsó negyedév is kiábrándító lesz: a beérkezett 15 jelentésből eddig mindössze kettőben utalnak arra, hogy az adott lobbista eljárt valamelyik hivatalos szervnél - tudtuk meg Szabó Lajostól, a KIH főigazgató-helyettesétől.

De nemcsak a szakmabelieknek kell jelenteniük, hanem a megkeresett hivataloknak, közhatalmi szerveknek is. Ugyanis a lobbista meghallgatásáról emlékeztető készül, amelyet az igazságügyi hivatal összevet az érdekérvényesítők beszámolóival, és ha komoly eltérést tapasztal, akkor büntet. A közhatalmi szerveknek azt is jelenteniük kell, ha az őket megkereső lobbista nem rendelkezik igazolvánnyal. Mostanáig mindössze a Miniszterelnöki Hivatal egy-egy munkatársa jelezte, hogy érdekérvényesítő járt az irodájában, de az igazolványokkal egyik esetben sem volt gond. A Narancs által megkeresett országgyűlési frakcióvezetők azt mondták: őket vagy pártjuk képviselőit eddig nem környékezték meg az érdekérvényesítők, mint ahogy arról sem tudnak, hogy valaki illegális úton szeretett volna kedvezményeket kiharcolni. Furcsa ez annak fényében, hogy néhány hete fogadta el az Országgyűlés a megszorító költségvetési törvényt, illetve folyik a korházak sorsát meghatározó egészségügyi reform, a patikaliberalizáció vagy a vasúti közlekedés átalakítása. Olyan intézkedések, ahol jelentős politikai és gazdasági érdekek sérülnek - márpedig ilyenkor hemzsegnek a lobbisták a parlament folyosóin.

Egyébként a regisztrált szervezetek harmada ügyvédi iroda, amelyek azért szereztek igazolványt munkatársaik számára, hogy adott esetben - amolyan kiegészítő tevékenységként - akár ilyen megbízást is vállalhassanak. A listán több olyan céget is találtunk, melyeknek semmiféle elérhetőségük, honlapjuk sincs, vagy ha van is, hónapok óta nem frissült. Ez arra utal, hogy a krém - egy-két kivételtől eltekintve - eddig nem regisztrált. Pedig közismert, hogy a nagy multinacionális cégek szinte kivétel nélkül működtetnek házon belül egy-egy kifejezetten lobbizással foglalkozó irodát. A cégtárban hét olyan üzleti tanácsadással foglalkozó társaságot találtunk, amelyek nevében ott van a lobbi (vagy a lobby) szó, de egyikük sem szerepel a KIH-listán. Pedig az ide vágó jogszabály kimondja, hogy a cég nevének lehetőleg tükröznie kell azt a feladatkört, amit a vállalkozás a legfőbb tevékenységének tekint. Igaz, mivel a lobbitevékenység nem kapott külön TEÁOR-besorolást, nehéz kideríteni, kik végeznek ma üzletszerűen érdekérvényesítést Magyarországon.

A lapunk által megkeresett szakemberek állítják: a tavaly elfogadott törvénnyel komoly problémák vannak,

nem ösztönzi a lobbistákat

a nyilvánosság vállalására. Miközben az érdekérvényesítők kötelesek felfedni a megbízójuk nevét - ami rendszerint elriasztja az ügyfeleket -, az emlékeztetőn kívül az országgyűlési, önkormányzati képviselők nem kötelesek a vagyonnyilatkozat mintájára lobbinyilatkozatot kitölteni. "Most derült ki, hogy mennyire elhibázott döntés volt a szakmai érdekvédelmi szervezeteket és a civileket kihagyni a törvény hatálya alól - mondta lapunknak Vass László, az Első Magyar Lobbi Szövetség elnöke -, ugyanis több hivatásos érdekérvényesítő ezen szervezetek mögé húzódik, esetenként a kamarákon, szakszervezeteken keresztül fejti ki a tevékenységét." Ráadásul a jogszabály csakis a megbízás alapján, üzletszerűen végzett lobbizásra vonatkozik, márpedig a cégek vezetői, tulajdonosai rendszerint maguk járnak el vállalkozásuk érdekében - ezt a társasági törvény lehetővé is teszi. Vass szerint külön probléma, hogy a jogszabály nem tette kötelezővé a szakirányú képesítés megszerzését. Így amatőrök is megjelentek a piacon, regisztráltak, ami taszítja a profikat, nem szívesen mutatkoznak velük egy listán.

Az igazságügyi hivatalnak nincs nyomozati jogköre, nem sok lehetősége van utánajárni, hogy kik azok, akik illegálisan ténykednek. A kedvezőtlen tapasztalatok ellenére a KIH vezetői abban reménykednek, hogy a következő hónapokban a nagyok is kérik majd a nyilvántartásba vételüket. "Várjuk ki az egy évet, amíg a szabályozás kínálta új lehetőségek átmennek a köztudatba!" - javasolta Szabó Lajos. Mindenesetre a lobbiszövetség májusban újabb konferenciát szervez, ahol javasolni fogják a törvény módosítását.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.