Felzárkózó Települések program: magadra utalva Borsodban

„Madár se száll az udvarra”

Belpol

Busz csak ritkán jár a kétszáznegyven lelkes Rakacaszendre, sok ottani iskolás ezért hamar lemorzsolódik. A többség közmunkából él, a jövő kilátástalan a fiatalok számára. Egy felzárkóztatással foglalkozó civil szervezet próbálja kimozdítani a helyieket a reményvesztett hétköznapokból.

„Tíz évig dolgoztam egy borsodi falu általános iskolájában, ahová cigányok, köztük fogyatékkal élők jártak. Aztán bekerültem Miskolcra, ami nagy megtiszteltetés volt. Abban az intézményben az akkori politikai és gazdasági elit gyerekei tanultak. Egyszer az egyik elsős azt mondta nekem: »Majd szólok a nagybátyámnak, és akkor elküldik a tanár nénit!« Visszasírtam a falusi cigány gyerekeket” – meséli úton Rakacaszend felé Szendrák Dóra, a Re­gionális Civil Központ (Recik) Alapítvány egyik alapítója, elnöke, a hazai felzárkóztatási erőfeszítések jeles alakja. Szendrák Dóra pedagógusként kezdte, majd néhány évet dolgozott a gyermekvédelemben. Nehezen viselte ezt az időszakot: elhanyagolt, bántalmazott, megvert fiatalokkal találkozott, köztük olyanokkal, akik saját maguk kérték, hadd kerüljenek intézetbe. A 90-es évek elején Fidesz-listán bejutott a miskolci önkormányzatba, ahol a szo­ciális bizottság elnöke lett. Működése alatt megnégyszerezték a szociális kiadásokat, létrehozták az intézményrendszert (családsegítő, ifjúsági iroda, hajléktalanellátás, területi gondozószolgálat stb.). Egy államtitkár ismerősén keresztül az 1993-as szociális törvény, valamint az 1997-es gyermekvédelmi törvény létrehozásában is részt vett.

A Recik Alapítvány 1998-ban alakult, egy év múlva jegyezték be. Szendrákék civil házat, szolgáltató központot működtettek több mint tíz évig, jelentős részt vállaltak a helyi civil szerveződések alakulásában, ahogyan fogalmaz, „demokráciafejlesztéssel foglalkoztunk felszabadult hangulatban”. A fogyatékossággal élőket és megváltozott munkaképességűeket segítő Szimbiózis Alapítvány első pályázatainak megírásában is részt vettek. Akkoriban a miskolci önkormányzat a döntések előkészítő szakaszában elküldte a Reciknek az előterjesztéseket, az alapítvány közbenjárá­sával pedig helyi civil szervezetek megtárgyalták azokat és javaslatokat fogalmaztak meg. Például a zöldek véleményezték az akkori cementgyár működését – és javasolták is a bezárását.

A 2000-es évek elején már a munkanélküliség volt a legnagyobb probléma Borsodban, a rendszerváltás után bezártak a bányák, a nagy ipari üzemek. Hosszú ideig ez volt a Recik fő területe, és számos Európai Unió támogatta projekt segítette a munkaerőpiaci integrációt. Egyszer ugyanazon programra két célcsoporttal (pályakezdő fiatalok és romák) is pályáztak, és meglepetésükre mindkettőt elnyerték: addig az éves költségvetésük 8–10 millió forint volt, erre jött akkor kétszer 40 millió forint. Mivel az illetékes állami hivatalok nem bírták el a megnövekedett terheket, egyes feladatok elvégzését kiszervezték; a Recik így csaknem tíz évig működtetett munkaügyi információs szolgáltatást 16 járási székhelyen. Több projektet is vitt a szervezet, egy ideig három megyében (Borsod, Heves, Nógrád) a megváltozott munkaképességűek integrációjával foglalkozó tanácsadást, mentorálást is végzett. A kétezres években ismerték fel, hogy a hátrányos helyzetűek integrációját nem tudják megoldani úgy, ha nem képezik őket valamilyen formában – ezért lett felnőttképző intézmény is a Recik, több helyi településen végeznek fejlesztést foglalkoztatási kimenettel, szociális és mentális támogatással. Ezekre a munkákra idővel mind nagyobb szükség volt, főleg, mivel mára az állam gyakorlatilag teljesen kifarolt a szociális szférából.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.