Interjú

Személyiségekre figyelünk tények helyett

Sonnevend Júlia, a New York-i New School for Social Research docense

Belpol

A politikai vonzerőt járja körül a Sárm című, nemrég magyarul is megjelent kötetében Sonnevend Júlia, bemutatva, hogy egy-egy szimpatikus gesztus vagy személyiség hogyan lesz érdekesebb az értékrendeknél és bizalomgerjesztőbb a pártoknál.

Magyar Narancs: Mit jelent a sárm a politikában?

Sonnevend Júlia: A könyvem fő állítása, hogy a kortárs politikában már nemcsak a hagyományos karizmával találkozunk, hanem másfajta vonzerővel is. A karizma a távolságra épült: Martin Luther King, Winston Churchill vagy a brandenburgi kapunál beszédet mondó Ronald Reagan klasszikus példái a karizmatikus politikának. Távol a közönségtől, néhány médiatermékben megjelenve. Ezzel szemben a sárm a közelségre épül: a politikus azt akarja kommunikálni, hogy ugyanolyan, mint te. Az az üzenet, hogy a szomszédod is lehetne, kávézhatsz és sörözhetsz is vele. E változásnak sok oka van, például kisebb lett a pártokba vetett bizalom és változott a média­környezet is, állandóak a politikusi videók, képek és szövegek. Ha van egy videó Kamala Harrisről, amint otthon főz, akkor el tudod képzelni, hogy egy térben vagy vele. Korábban alkalmanként kaptunk betekintést a politikus hétköznapjaiba, de nem volt folyamatos hozzáférésünk. Manapság jobban figyelünk a személyiségekre, mint az intézményekre, értékrendekre és tényekre. Ha pedig jobban figyelünk a személyiségre, akkor meg kell értenünk, hogyan épülnek fel ezek a személyiségek a médiában, hiszen többnyire ott találkozunk a politikusokkal.

MN: A személyesség lenne a modern idők politikája, és vége a kiválasztottság érzésére építő vezetőknek?

SJ: Lehet kombinálni a kettőt, nem dobtuk ki a régit sem. De a személyes vonzerő meghatározó, főleg az elmúlt tíz évben, hiszen most már nagyon könnyű felvenni és megosztani nagy tömegekkel egy videót. De azért egy március 15-i beszéd még mindig inkább karizmatikus performance.

MN: Az influenszerré vált politikus személyes vonzerejére építeni több mint olcsó lájkvadászat?

SJ: Azt gondolom, hogy előnye és hátránya is lehet a sárm bevetésének. Ha a közönség megfáradt és unja a politikát, akkor egy erőteljes vonzerővel rendelkező személyiség porszívóként tudja beszippantani az embereket a politika világába. A sárm spektruma a csábítás és az ámítás között rajzolható meg. Ha úgy érezzük, hogy kötődünk egy politikushoz, ha megszólít minket a performance, az csábítás, ha azonban a performance szétesik, a várt pozitív varázslat nem jön létre, az ámítás.

MN: Ma már szokás megbocsátani akkor is egy vezetőnek, ha nettó hülyeséget beszél vagy hazudik. Ennyire erős lenne ez a hatás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Két óra X

Ayn Rand műveiből már több adaptáció is született, de egyik sem mutatta be olyan szemléletesen az oroszországi zsidó származású, ám Amerikában alkotó író-filozófus gondolatait, mint a tőle teljesen független Mountainhead.

Megtörtént események

  • - turcsányi -

A film elején megkapjuk az adekvát tájékoztatást: a mű megtörtént események alapján készült. Első látásra e megtörtént események a 20. század második felének délelőttjén, az ötvenes–hatvanas évek egymásba érő szakaszán játszódnak, a zömmel New York-i illetékességű italoamerikai gengsztervilág nagyra becsült köreiben.

Élet-halál pálinkaágyon

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Egy fölényeskedő miniszter játékszere lett a MÁV

A tavalyi és a tavalyelőtti nyári rajtokhoz hasonlóan a vasúttársaság most sem tudott mit kezdeni a kánikula, a kereslet és a körülmények kibékíthetetlen ellentétével, s a mostani hosszú hétvégén ismét katasztrofális állapotok közt találhatták magukat az utasok.

A botrány határán

A Nádas-életműsorozat leg­újabb kötetét a színházi világnap alkalmából mutatták be az Örkény Színházban. Hogy hazai színházi életünk hogyan viszonyul ezekhez a magyar drámahagyományból kilógó művekhez, arra éppen egy Örkény-dráma, a Kulcskeresők címével válaszolhatunk.