Interjú

Személyiségekre figyelünk tények helyett

Sonnevend Júlia, a New York-i New School for Social Research docense

Belpol

A politikai vonzerőt járja körül a Sárm című, nemrég magyarul is megjelent kötetében Sonnevend Júlia, bemutatva, hogy egy-egy szimpatikus gesztus vagy személyiség hogyan lesz érdekesebb az értékrendeknél és bizalomgerjesztőbb a pártoknál.

Magyar Narancs: Mit jelent a sárm a politikában?

Sonnevend Júlia: A könyvem fő állítása, hogy a kortárs politikában már nemcsak a hagyományos karizmával találkozunk, hanem másfajta vonzerővel is. A karizma a távolságra épült: Martin Luther King, Winston Churchill vagy a brandenburgi kapunál beszédet mondó Ronald Reagan klasszikus példái a karizmatikus politikának. Távol a közönségtől, néhány médiatermékben megjelenve. Ezzel szemben a sárm a közelségre épül: a politikus azt akarja kommunikálni, hogy ugyanolyan, mint te. Az az üzenet, hogy a szomszédod is lehetne, kávézhatsz és sörözhetsz is vele. E változásnak sok oka van, például kisebb lett a pártokba vetett bizalom és változott a média­környezet is, állandóak a politikusi videók, képek és szövegek. Ha van egy videó Kamala Harrisről, amint otthon főz, akkor el tudod képzelni, hogy egy térben vagy vele. Korábban alkalmanként kaptunk betekintést a politikus hétköznapjaiba, de nem volt folyamatos hozzáférésünk. Manapság jobban figyelünk a személyiségekre, mint az intézményekre, értékrendekre és tényekre. Ha pedig jobban figyelünk a személyiségre, akkor meg kell értenünk, hogyan épülnek fel ezek a személyiségek a médiában, hiszen többnyire ott találkozunk a politikusokkal.

MN: A személyesség lenne a modern idők politikája, és vége a kiválasztottság érzésére építő vezetőknek?

SJ: Lehet kombinálni a kettőt, nem dobtuk ki a régit sem. De a személyes vonzerő meghatározó, főleg az elmúlt tíz évben, hiszen most már nagyon könnyű felvenni és megosztani nagy tömegekkel egy videót. De azért egy március 15-i beszéd még mindig inkább karizmatikus performance.

MN: Az influenszerré vált politikus személyes vonzerejére építeni több mint olcsó lájkvadászat?

SJ: Azt gondolom, hogy előnye és hátránya is lehet a sárm bevetésének. Ha a közönség megfáradt és unja a politikát, akkor egy erőteljes vonzerővel rendelkező személyiség porszívóként tudja beszippantani az embereket a politika világába. A sárm spektruma a csábítás és az ámítás között rajzolható meg. Ha úgy érezzük, hogy kötődünk egy politikushoz, ha megszólít minket a performance, az csábítás, ha azonban a performance szétesik, a várt pozitív varázslat nem jön létre, az ámítás.

MN: Ma már szokás megbocsátani akkor is egy vezetőnek, ha nettó hülyeséget beszél vagy hazudik. Ennyire erős lenne ez a hatás?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.