Lázár János beruházási miniszter kinevezése után szinte azonnal bejelentette, hogy felülvizsgálják az állami projektlistát, úgy tűnik ennek a főváros lehet a legnagyobb vesztese. A Népszava értesülései szerint ugyanis az Építési és Beruházási Minisztérium szinte valamennyi Budapestre tervezett állami projektet leállítana.
A lap szerint veszélyben van
- a Galvani híd és a déli körvasút építése,
- a Műegyetem rakpartot és a Kopaszi-gátat is érintő újabb budai fonódó villamospálya kialakítása,
- a Ráckevei-Duna revitalizációja,
- a Városmajor megújítása,
- a csepeli és a gellérthegyi közpark valamint a dunai evezős központ létrehozása,
- a Városliget autómentesítéseés a dél-budai centrumkórház is.
A lap érdeklődésére a minisztérium közölte, hogy a fent sorolt beruházásokra, ahogy minden állami beruházásra általánosan vonatkozik az a kormányhatározat, amely a Magyarország szomszédjában zajló háború idején, a tartalékképzés miatt felfüggeszt, majd felülvizsgál minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg.
A Népszava arról is ír, hogy a projektek leállításával nem csupán az a gond, hogy ezek előkészítésére az elmúlt években sok milliárdot költöttek és a leállítással ez a pénz kárba vész, hanem az is: az uniós források esetleges megnyílásakor nem lesznek azonnal indítható projektek, így azok az összegek is veszendőbe mehetnek.
Tipikus esete ennek a Csepeli hév felújítási projektje. A H7-es vonal fejlesztését az uniós helyreállítási alap pénzeiből akarták finanszírozni, de több csúszás után a kivitelezés tervezett időpontja 2030-ra tolódott, és most már akkor se férne be az RRF-finanszírozta programok közé, ha hirtelen megszületne a megállapodás a pénzek folyósításáról, mert a helyreállítási alap forrásait csak 2026 végéig lehet felhasználni.